Właśnie zawarto umowę partnerstwa w sprawie budowy linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza. Jej sygnatariuszami jest 19 samorządów z terenu Mazowsza. Inwestycja ma duże szanse na dofinansowanie, ponieważ zakwalifikowała się do drugiego etapu rządowego programu Kolej Plus.
Na decyzję o dofinansowaniu trzeba jeszcze poczekać
22 listopada 2021r. w Urzędzie Marszałkowskim w Warszawie zawarto umowę partnerstwa w sprawie budowy linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza. Jej sygnatariuszami jest 19 samorządów z terenu Mazowsza. Liderem przedsięwzięcia jest miasto i gmina Serock. Poza tym samorządem, wskazaną umowę podpisały m.in. samorząd Mazowsza, gminy Wieliszew i Nieporęt oraz powiat legionowski. Zawarcie porozumienia o współpracy było niezbędne do dalszego procedowania wniosku dotyczącego realizacji tej inwestycji w ramach rządowego programu Kolej Plus. Co ważne, wniosek ten zakwalifikował się do drugiego etapu wskazanego konkursu. Na tym etapie, wszystkie zakwalifikowane wnioski inwestycyjne będą podlegały kolejnym ocenom. Potem przyjdzie czas na utworzenie ich listy rankingowej oraz ostateczną kwalifikację do dofinansowania.
Artur Borkowski, burmistrz miasta i gminy Serock zwraca uwagę na współpracę między samorządami. – Projekt, który wspólnie chcemy realizować przede wszystkim łączy i to jest najwyższa wartość, którą dzięki niemu realizujemy już teraz. Całe przedsięwzięcie jest przykładem bezprecedensowej współpracy samorządów wszystkich szczebli, w tym wypadku z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. To niezwykle ważne szczególnie w tak niespokojnym czasie, że udaje nam się wdrażać ducha współpracy pomimo różnic w bieżących wyzwaniach, jakie towarzyszą nam w codziennej pracy – dodaje.
Wicemarszałek Wiesław Raboszuk docenia zaangażowanie mieszkańców. – Mazowszanie są bardzo aktywni i interesują się tym projektem. Samorządy rozmawiają i konsultują. Starają się na bieżąco informować. To bardzo ważne, bo to przedsięwzięcie będzie mieć bezpośredni wpływ na życie każdego mieszkańca tej części regionu – dodaje.
W ramach Programu Kolej+ zostałyby sfinansowane koszty opracowania dokumentacji (Studium Projektowo-Techniczne) oraz koszt wykupu nieruchomości. Dla optymalnego wariantu to kwota 238 mln zł, co przy 15-proc. wkładzie własnym samorządów-partnerów projektu daje 35 mln zł. Podział między partnerów zostałby określony po przyjęciu projektu do realizacji.
Natomiast całkowity koszt inwestycji w tym roboty budowlane szacowany jest na 1,7 mld zł.
Jak zaznacza radny województwa mazowieckiego Konrad Wojnarowski to ogromna inwestycja, która zapewni mieszkańcom północnego Mazowsza dostęp do kolei. – Wiele osób dojeżdża samochodami i autobusami z Przasnysza czy Pułtuska do pracy do Warszawy. Niestety, zabiera im to sporo czasu. Korki czy brak miejsc w autobusach to trudna codzienność. Kolej skróci czas, ale też poprawi komfort dojazdów – dodaje.
Nadzwyczajne sesje
Aby doszło do pomyślnej finalizacji powyższego porozumienia w gminach m.in. Nieporęt i Wieliszew oraz w powiecie legionowskim zwołano nadzwyczajne sesje. Podczas tych posiedzeń radni wyrazili zgodę na zawarcie umowy przez ich samorządy.
Kolej z Zegrza do Przasnysza
Utworzenie linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza zakłada budowę 70 kilometrów torów, kilku stacji kolejowych oraz powstanie mostu na Narwi w Zegrzu. Na trasie nowej linii kolejowej mają się znaleźć takie miasta jak m.in. Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Szczegółowo tym przedsięwzięciu informowaliśmy w m.in. tej wiadomości.
Realizacja projektu zostałaby podzielona na dwa etapy.
Pierwszy zakłada pozyskanie studium składającego się z koncepcji programowo-przestrzennej określającej w szczegółowy sposób zakres rzeczowy prac niezbędnych do realizacji projektu dla wariantu przyjętego w Studium Planistycznym, a także wykonanie wstępnego kosztorysu robót oraz dokumentacji projektowej (projektu budowlanego wraz z nadzorem autorskim, w tym kosztorysu inwestorskiego dla projektu) oraz uzyskania wszelkich innych niezbędnych dokumentów i pozwoleń, w tym decyzji administracyjnych (m.in. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzja środowiskowa), decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej/decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o udzieleniu pozwolenia na budowę. Drugi etap to roboty budowlane. Ze względu na ograniczenie czasowe Programu Kolej+ do końca 2028 r. i stopień skomplikowania projektu, realizacja robót przewidywana jest już poza tym programem.