Jak sprawdzić znak towarowy? Upewnij się, czy możesz zarejestrować swoją nazwę

White Registered Trademark Sign Near Documents

fot. materiały prasowe

Rejestracja znaku towarowego to jeden ze sposobów ochrony przed nieuczciwą konkurencją. Pozwala uzyskać wyłączne prawo do znaku, który staje się w ten sposób składnikiem majątku przedsiębiorstwa. Można udzielać na niego licencji, sprzedać, a także szybko likwidować wszelkie przejawy naruszeń, np. w przypadku używania nazw i logo, które są identyczne lub tylko podobne do naszych. Jednak sam proces ubiegania się o ochronę jest długotrwały i kosztowny. Z tego względu warto sprawdzić, czy taki sam lub zbliżony do naszego znak nie został już zarejestrowany.

 

Wyszukiwarki znaków towarowych

Jeśli okaże się, że podobny lub identyczny znak jest już objęty ochroną, prawdopodobnie stracimy pieniądze i czas na złożenie wniosku. Dlatego upewnienie się, czy zgłoszenie ma sens, jest niezwykle ważnym etapem rejestracji.

Do dyspozycji mamy wyszukiwarki znaków towarowych online. Warto jednak wiedzieć, że nie każda z nich zawiera wszystkie zarejestrowane znaki towarowe. W wyszukiwarce Urzędu Patentowego RP znajdziemy na przykład tylko te oznaczenia, które zarejestrowano na terenie Polski. Konieczne jest sprawdzenie również unijnych i międzynarodowych rejestrów, takich jak TMview – wyszukiwarki administrowanej przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, oraz Global Brand Database – administrowanej przez Światową Organizację Własności Intelektualnej.  

Jak sprawdzić znak towarowy?

W wyszukiwarce znajdziemy wiele opcji. Najczęściej wpisuje się nazwę znaku towarowego, ale możliwe jest też wstawienie pliku z logo. Uzyskane wyniki warto zawęzić, korzystając z dostępnych filtrów, takich jak terytorium, na którym zarejestrowano znak; klasy towarów i usług; rodzaj znaku; data zgłoszenia lub rejestracji; dane właściciela znaku; status znaku towarowego (czy jest aktywny, czy nieaktywny).

Potencjalne problemy. Uważaj na te błędy

Pomimo łatwości korzystania z wyszukiwarek online, najwięcej problemów przysparza proces interpretacji wyników. Popełnienie błędu na tym etapie może skutkować odmową rejestracji. 

Do najczęściej popełnianych błędów zaliczamy ograniczenie się tylko do znaków identycznych z tymi, które chcemy zarejestrować, podczas gdy prawo ochronne dotyczy również znaków podobnych. 

W przypadku wyszukiwarek można użyć w tym celu filtru „towary i usługi” w TMview lub „class” w Global Brand Database. Niestety i tak wiele zależy od oceny pracownika urzędu ds. własności intelektualnej. Uwzględni on zarówno podobieństwo towarów i usług, do oznaczania których używa się porównywanych znaków, jak i identyczność lub podobieństwo znaków pod kątem wizualnym, znaczeniowym oraz fonetycznym. Gdy oznaczenie będzie podobne lub takie samo jak znak zarejestrowany dla firmy o identycznym charakterze działalności, trudno będzie uzyskać ochronę. 

Kolejnym często popełnianym błędem jest brak uwzględnienia terytorium, na którym zastrzeżono znak.

Chcesz mieć pewność? Zgłoś się do ekspertów

Zminimalizowanie ryzyka odmowy rejestracji (która wiąże się z utratą czasu i pieniędzy) jest niezwykle ważne. Niestety, chociaż możemy skorzystać z kilku intuicyjnych narzędzi, weryfikacja znaku towarowego nie należy do łatwych zadań. 

Dlatego większość przedsiębiorców przekazuje to zadanie w ręce specjalistów, którzy uwzględniają wszystkie istotne kwestie i czynniki oraz określą potencjalne ryzyka, jakie może generować próba rejestracji. Takie usługi oferuje wiele kancelarii prawnych – warto zapoznać się z ich metodami działania i pogłębić swoją wiedzę, np. poprzez lekturę artykułów na takich witrynach, jak: https://rpms.pl/.