Poznaliśmy nowe zaproponowane stawki opłaty terminalowej, która jest pobierana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej za obsługę samolotu podczas startu i lądowania. Nowe stawki mają zacz obowiązywać od początku 2022 roku.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAPŻ) jest jedyną w Polsce instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.
PAŻP utrzymuje się z opłat pobieranych od linii lotniczych z tytułu zapewnienia służb żeglugi powietrznej dla samolotów lądujących, startujących na i z polskich lotnisk oraz tych przelatujących przez polską przestrzeń powietrzną. Pobiera dwie opłaty: trasowe i terminalowe.
Nowe stawki opłat lotniskowych od 2022 roku
Jak poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego planowany wzrost opłat nawigacyjnych zaproponowany przez PAPŻ będzie niższy niż początkowo planowano. Prezes ULC dokonał rekalkulacji wysokości stawek opłat nawigacyjnych. Nowy “Plan Skuteczności Działania” służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024 przekazał do Ministerstwa Infrastruktury. Resort zaakceptował ten dokument, a następnie został on przesłany do Komisji Europejskiej, która dokonuje ostatecznego zatwierdzenia.
Jak podał ULC, zgodnie z PSD, w 2022 r. wysokość stawki trasowej ma wynieść 213,97 zł, w 2023 r. ma to być 219,36 zł, a w 2024 r. 216,95 zł.
Z kolei stawka terminalowa dla Warszawy w 2022 r. ma wynosić 450,75 zł; w 2023 r. 518,79 zł; a w 2024 r. 594,39 zł.
Dla pozostałych lotnisk w Polsce opłata ta w 2022 r. ma wynieść 1094,96 zł; w 2023 r. 1279,37 zł, a w 2024 r. 1264,73 zł.
– W Polsce stawka jednostkowa opłat terminalowych na stołecznym Lotnisku Chopina nadal ma być jedną z najniższych – 450,75 zł, co w przeliczeniu na euro daje ok. 98,72 euro i oznacza wartość znacznie poniżej europejskiej średniej, która wyniesie blisko 196 euro. W porównaniu z 2021 rokiem, jest to wzrost o 31,4 procent. Stawka jednostkowa na pozostałych polskich lotniskach będzie powyżej średniej unijnej i wyniesie 1 094,96, co w przeliczeniu na euro daje ok. 239,82 euro i oznacza wzrost o 38,4 procent względem 2021 r. – tłumaczy PAPŻ
Dwie strefy opłat terminalowych
PAŻP przypomniała, że dwie strefy opłat terminalowych w Polsce obowiązują od 2017 roku. Ich wprowadzenie było efektem konsultacji przeprowadzonych podczas prac nad projektem PSD w 2014 roku. Przedstawiciele przewoźników lotniczych jednogłośnie opowiedzieli się wówczas za odejściem od jednej strefy pobierania opłat terminalowych.
Jeśli chodzi o stawkę opłaty trasowej – to jak podała PAŻP – w 2022 w Polsce wyniesie ona 213,97 zł. Z danych przedstawionych przez Eurocontrol (Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej) wynika, że stawka opłaty trasowej w Polsce w 2022 roku pozostanie poniżej średniej europejskiej. Według danych Eurocontrol, średnia dla państw objętych unijnym systemem opłat uplasuje się na poziomie 54,40 euro. W Polsce to 46,86 euro, co daje pozycję w drugiej połowie listy, wśród krajów, gdzie opłaty są najniższe. Daleko naszemu krajowi do lidera – Belgii – gdzie opłata ma wynieść ponad 120 euro. W porównaniu z danymi z 2021 r., w Polsce opłata ta ma być wyższa o ponad 18 zł, co stanowi 9-procentowy wzrost.