Zmiany w prawie dotyczącym kupna i sprzedaży używanych aut. Po ich wprowadzeniu będzie można zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne w przypadku zakupu używanego samochodu. Zatem kierowcy nie będą ponosić kosztów ich zmiany. Nowe rozwiązania mają zacząć obowiązywać od 31 stycznia 2022 roku. Dodatkowo wedle planów Ministerstwa Infrastruktury od 4 września br. nie będą wydawane już karty pojazdu i nalepki kontrolne.
W czwartek (20 stycznia) Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o zmianach w Prawie o ruchu drogowym, które już niedługo mają zacząć obowiązywać. – Możliwość zachowania, na wniosek właściciela, dotychczasowego numeru rejestracyjnego nabytego pojazdu oraz rozszerzenie katalogu pojazdów wycofanych czasowo z ruchu o samochody osobowe wprowadziła ustawa o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Obecnie opłata za najczęściej wydawane tablice samochodowe to 80 zł. Dzięki pozostawieniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie będzie trzeba jej ponosić. – Od 4 września 2022 r. nie trzeba będzie ponosić także opłaty za nalepkę kontrolną – w sumie, razem z opłatą ewidencyjną, da to 99,50 zł oszczędności. Możliwe będzie zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego pojazdu, jeżeli był on zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ma czytelne, utrzymane w należytym stanie tablice zgodne z obowiązującym wzorem. Możliwość zachowania tablic rejestracyjnych nie będzie więc dotyczyła tzw. czarnych tablic rejestracyjnych oraz białych z flagą PL. – tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury.
Inne istotne zmiany w Prawie o ruchu drogowym
Zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury mają objąć również czasowe wycofanie pojazdu z ruchu. – W przypadku konieczności naprawy samochodu (np. po wypadku) wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji będzie można wycofać pojazd z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od daty poprzedniego wycofania z ruchu. Przywrócenie do ruchu będzie wiązało się przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego pojazdu po naprawie.
Według MI pozwoli to właścicielowi naprawianego i czasowo wycofanego z użytku pojazdu ograniczyć koszty ubezpieczenia pojazdu. – Obecnie czasowo można wycofać z ruchu samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy. – informuje ministerstwo.
Inne zmiany dotyczą wydawania karty pojazdu i naklejki kontrolnej. – Kolejnym uproszczeniem w procedurze rejestracji pojazdów jest zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu oraz nalepki kontrolnej i jej wtórnika. Dzięki temu właściciele pojazdów oszczędzą, np. podczas rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy w sumie 94,5 zł (karta pojazdu – 75 zł, nalepka kontrolna – 18,5 zł i 1 zł opłaty ewidencyjnej). Wydawanie karty pojazdu nie będzie konieczne, bo organy rejestrujące pojazdy oraz organy kontroli ruchu drogowego mają dostęp do centralnej ewidencji pojazdów. Właściciel może ponadto sprawdzić historię pojazdu on-line. Data wejścia w życie tych przepisów to 4 września 2022 r. – przekazuje MI.