Amortyzatory w samochodzie odpowiadają nie tylko za komfort, ale i za nasze bezpieczeństwo. Zużyte amortyzatory oznaczają wydłużoną drogę hamowania. Dlatego lepiej wiedzieć, kiedy i jak je wymienić. Samodzielną wymianę utrudni nam brak ważnego narzędzia.
Amortyzator ciągle wykonuje jedną pracę, niestrudzenie przesuwając swój tłok. Po najechaniu na nierówność, w ściśniętym amortyzatorze wzrasta ciśnienie, które od razu wymusza powrotny ruch tłoka. Celem tego ruchu jest rozpraszanie nadmiaru energii, niezależnie od tego, czy nasze auto ma zamontowane amortyzatory olejowe, czy olejowo-gazowe. Jeśli amortyzator przestanie działać prawidłowo, zmieni się zachowanie samochodu na drodze. Nie tylko będzie słabiej hamować, ale też pogorszy się jego prowadzenie w zakrętach.
Kiedy wymienić amortyzatory?
Najczęściej nie dochodzi do nagłej awarii amortyzatorów. Ich zużycie postępuje z każdym przejechanym kilometrem, powoli tracą swoje właściwości. Ich stanem możemy zaniepokoić się, gdy:
- zauważymy, że wydłuża się droga hamowania naszego samochodu,
- samochód nadmiernie kołysze się na nierównościach,
- przód auta mocno nurkuje podczas hamowania,
- układ ABS reaguje częściej niż zazwyczaj,
- amortyzator jest mokry i lepki.
Możemy również sami przeprowadzić mały test. Jeśli rozkołyszemy auto na postoju, to jego nadwozie od razu powinno przyjąć stabilną pozycję. Gdy powtarza kołyszący ruch, to znaczy, że najprawdopodobniej amortyzatory są już bardzo zużyte i mają niską sprawność.
Wymiana amortyzatorów
Przy podejrzeniach awarii najlepiej jest oddać samochód na test sprawności amortyzatorów lub od razu poszukać warsztatu, który sprawdzi ich stan i dokona ewentualnej wymiany. Skuteczność tłumienia możemy przetestować na specjalnej maszynie, która wprawi zawieszenie w drgania o określonej amplitudzie. Wprawdzie na wynik testu może wpłynąć także stan innych elementów zawieszania i ciśnienie w oponach, ale mocno rozbieżne wyniki (powyżej 20 proc.) między amortyzatorami tej samej osi powinny być niepokojące.
Zużycie może być przyspieszone, jeśli często wozimy ciężkie ładunki lub poruszamy się po drogach o złej nawierzchni. Amortyzatory wymieniamy zawsze parami, zmieniając zestaw z jednej osi. Wymiana amortyzatorów przedniej osi wymaga ściśnięcia sprężyn, musimy użyć przy tym specjalnego narzędzia. To utrudnia samodzielną wymianę. Najprawdopodobniej i tak zlecimy ją wykwalifikowanemu specjaliście.
Gdzie wymienić amortyzatory?
Sieć zaufanych warsztatów znajdziemy na Motointegrator.com. Po wyszukaniu usługi wymiany amortyzatorów otrzymamy listę warsztatów z naszej okolicy, które mogą wykonać tę czynność. System ocen pomoże wybrać profesjonalny warsztat i poznać cenę usługi. Wybierając warsztat możemy zaznaczyć, aby umówił nas na najszybszy możliwy termin. Nie warto zwlekać, bo utrata komfortu to najmniejszy problem ze zużytymi amortyzatorami. Wydłużenie drogi hamowania i gorsze prowadzenie mają bezpośrednie przełożenie na nasze bezpieczeństwo.