Jest pozytywna opinia sejmikowej komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu, która dziś obradowała w Serocku. Samorząd Województwa Mazowieckiego przeznaczy ponad 24,5 mln zł na budowę linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmą radni województwa podczas wtorkowego posiedzenia sejmiku.
Samorząd województwa mazowieckiego jest jednym z 18 partnerów projektu pn. „Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”, który został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach Programu Kolei+. W ramach projektu zostanie przygotowana dokumentacja oraz wykupione grunty pod przyszłą inwestycję. Wkład własny samorządów biorących udział w projekcie to kwota niespełna 46 mln zł, z czego wkład samorządu Mazowsza ma wynieść 24,5 mln zł.
„Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”” to jedna z czterech inwestycji kolejowych na Mazowszu, która została zakwalifikowana do dofinansowania w ramach Programu „Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej +”. – Ten projekt ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego naszego regionu. Zrównoważony i dostępny transport to od zawsze jeden z naszych priorytetów. Mamy świadomość, że jest to duża i kosztowna inwestycja, a zabezpieczenie całego wkładu własnego byłoby zbyt dużym obciążeniem dla budżetów naszych partnerów. Dziś udzielenie dofinansowania w wysokości ponad 24,5 mln zł zostało pozytywnie zaopiniowane przez członków komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu, a już w najbliższy wtorek decyzję w tej sprawie podejmie sejmik województwa mazowieckiego – podkreśla marszałek Adam Struzik.
Liderem projektu jest miasto i gmina Serock. Samorządy uczestniczące w projekcie jako partnerzy to gminy: Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta: Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz, powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski. Jednym z partnerów jest też Samorząd Województwa Mazowieckiego.
Zdaniem Marcina Podsędka wiceprzewodniczącego Sejmiku Mazowsza rozwój transportu kolejowego to jeden z najważniejszych elementów rozwoju województwa mazowieckiego pod kątem ekonomicznym ale także komunikacyjnym – Absolutnie nie będzie sprawnych województw i regionów bez odpowiedniej komunikacji, bez tego by ludzie mogli komunikować się szybko, sprawnie i bezpiecznie. Bardzo cieszy fakt, że podczas ostatniej komisji infrastruktury, podjęto tak ważną uchwałę, i zaopiniowano ją pozytywnie. Trafi ona na sejmik, gdyż północna część województwa mazowieckiego zasługuje na szybkie połączenia. Miejscowości, których będzie dotyczyła ta inwestycja także potrzebują tej kolei, żeby rozwijać się harmonijnie. Jestem bardzo zadowolony, że to nie ostatnia decyzja pod kątem kolei, gdyż będą podejmowane podobne uchwały dotyczące innych odcinków kolei w ramach programu „Kolej Plus” – podkreślił przewodniczący.
Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane. Inwestycja posiada już Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne. Jego opracowanie wspomógł samorząd Mazowsza, przekazując na ten cel blisko 679 tys. zł z budżetu województwa.
Entuzjazmu realizacją projektu nie kryje także Anna Brzezińska przewodnicząca komisji infrastruktury sejmiku Mazowsza. – Wsparcie ze środków samorządu województwa mazowieckiego dla Miasta i Gminy Serock to kwota ponad 24,5 mln na realizację Projektu „Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz” jako realizacja szlaku Kolei Północnego Mazowsza” dla mieszkańców Serocka i 18 partnerskich gmin to olbrzymia szansa na rozwój gospodarczy i społeczny terenów w całym przebiegu torów kolejowych oraz uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. To olbrzymi sukces współpracy zarządu województwa mazowieckiego z samorządami reprezentującymi region północnego Mazowsza. Jako radni KO od początku wspieraliśmy ten projekt głosując za przekazaniem dofinansowania na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego nowej linii kolejowej. Opracowanie to stanowiło punkt wyjścia do dalszych prac projektowych. Trzymam kciuki za realizację tego projektu, abyśmy już w 2028 roku dali mieszkańcom powiatu legionowskiego, w tym Serocka, Wieliszewa, Nieporętu i co ważne mieszkańcom gmin powiatów makowskiego, pułtuskiego, przasnyskiego, czyli tym gminom dalej oddalonym od stolicy regionu, sprawny, bezpieczny i niskoemisyjny środek transportu, umożliwiając bezpośredni dostęp do Warszawy.