Mazowsze deklaruje14 par pociągów na linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Wykup nieruchomości oszacowano na ponad 300 mln zł

Bez nazwy-1

Budowa nowej linii kolejowej pomiędzy Zegrzem a Przasnyszem jest coraz bliższa realizacji. Z końcem kwietnia br. poinformowano, że projekt z powiatu legionowskiego został zakwalifikowany do wykonania do 2028 roku. Samorząd Województwa Mazowieckiego przeznaczy ponad 24,5 mln zł na budowę nowej linii kolejowej. Władze województwa zadeklarowały również uruchomienie 14 par pociągów na linii Zegrze-Przasnysz przez okres 5 lat od zakończenia inwestycji. Podano również szacunkowy koszt wykonania studium projektowo-technicznego wraz z wykupem nieruchomości, którego wartość oszacowana została na kwotę ponad 306 mln zł.

 

 

Linia kolejowa Zegrze – Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza” to projekt, który zarządzany jest przez samorządowców z gminy Serock. Ideą przedsięwzięcia jest budowa zupełnie nowej linii kolejowej łączącej Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki, Przasnysz i mniejsze gminy znające się na szlaku ich przebiegu. Burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski zebrał poparcie wszystkich samorządów i wspólnie z nimi stworzył projekt, który cały poprzedni rok był konsultowany z mieszkańcami. Samorządy uczestniczące w projekcie jako partnerzy to gminy: Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta: Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz, powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski. Jednym z partnerów jest też Samorząd Województwa Mazowieckiego.

 

 

Utworzenie linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza zakłada budowę 70 kilometrów torów, kilku stacji kolejowych oraz powstanie mostu na Narwi w Zegrzu. Na trasie nowej linii kolejowej mają się znaleźć takie miasta jak m.in. Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. W kwietniu br. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że projekt z powiatu legionowskiego został zakwalifikowany do wykonania do 2028 roku (więcej pisaliśmy TUTAJ).

Projekt pn. „Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”, został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach rządowego Programu Kolei+. W ramach projektu zostanie przygotowana dokumentacja oraz wykupione zostaną grunty pod przyszłą inwestycję. Wkład własny samorządów biorących udział w projekcie to kwota niespełna 46 mln zł, z czego wkład samorządu Mazowsza ma wynieść 24,5 mln zł (więcej pisaliśmy TUTAJ).

– Projekt, który wspólnie chcemy realizować przede wszystkim łączy i to jest najwyższa wartość, którą dzięki niemu realizujemy już teraz. Całe przedsięwzięcie jest przykładem bezprecedensowej współpracy samorządów wszystkich szczebli, w tym wypadku z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. To niezwykle ważne szczególnie w tak niespokojnym czasie, że udaje nam się wdrażać ducha współpracy pomimo różnic w bieżących wyzwaniach, jakie towarzyszą nam w codziennej pracy – komentował pod koniec listopada 2021 roku Burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski.

Zdaniem Marcina Podsędka wiceprzewodniczącego Sejmiku Mazowsza rozwój transportu kolejowego to jeden z najważniejszych elementów rozwoju województwa mazowieckiego pod kątem ekonomicznym, ale także komunikacyjnym – Absolutnie nie będzie sprawnych województw i regionów bez odpowiedniej komunikacji, bez tego by ludzie mogli komunikować się szybko, sprawnie i bezpiecznie (…) Miejscowości, których będzie dotyczyła ta inwestycja także potrzebują tej kolei, żeby rozwijać się harmonijnie. – podkreślił przewodniczący na początku czerwca br.

14 par pociągów i ponad 300 mln złotych na wykup nieruchomości

Jak poinformował Samorząd Województwa Mazowieckiego w poniedziałek (27 czerwca br.) odbędzie się podpisanie aneksu do Umowy o Partnerstwie, która została zawarta 23 listopada 2021 roku przez przedstawicieli 18 samorządów biorących udział w realizacji projektu budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Umowa podpisana przez samorządy była jednym z dokumentów aplikacyjnych w ramach drugiego etapu naboru projektów do Programu Kolej+.

Z końcem kwietnia br. Miasto i Gmina Serock jako lider całego projektu zostały poinformowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe o zakwalifikowaniu projektu do dofinansowania. Obejmie ono studium projektowo-techniczne wraz z wykupem nieruchomości, którego wartość oszacowana została na kwotę ponad 306 mln zł. Wsparcie z programu Kolej+ pokryje 85 proc. kosztów inwestycji. Zgodnie z wymaganiami programu Kolej+, samorządy zgłaszające projekt, powinny pokryć co najmniej 15 proc. jego wartości, czyli 45,9 mln zł. Szczegółowe zasady współfinansowania projektu przez poszczególnych Partnerów i Lidera określać będzie aneks do umowy partnerstwa. Całkowita wartość inwestycji to 2,1 mld zł.

Dodatkowo Samorząd Województwa Mazowieckiego zadeklarował dofinansowanie w wysokości 24,5 mln zł oraz uruchomienie 14 par pociągów na linii Zegrze-Przasnysz przez okres 5 lat od zakończenia inwestycji. Kolejnym etapem realizacji Projektu będzie zawarcie umowy pomiędzy Liderem Projektu (Miasto i Gmina Serock) a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 8

  1. PROJEKT KOLEI do 2028 roku ho, hoł ! 6 lat na projekt !? To jak długo będzie trwała budowa ?

  2. Do 2028 linia ma zostać uruchomiona.

  3. @Janusz, za stroną mazovia.pl „ze względu na ograniczenie czasowe Programu Kolej+ do końca 2028 r. i stopień skomplikowania projektu, realizacja robót przewidywana jest już poza tym programem.”
    Więc:
    nie ma daty rozpoczęcia i zakończenia robót, nie jest znany wariant po którym ta linia ma przebiegać – mija rok od „konsultacji społecznych” i nadal brak konkretów.
    Co jest najbardziej kuriozalne? Moim zdaniem to że lider czyli Urząd Miasta i Gminy Serock nawet nie aktualizuje informacji o tej inwestycji na specjalnej zakładce na stronie że o BIP nie wspomnę.
    Kolej, tak! Ale osoby zainteresowane a w szczególności mieszkańcy wiedzą o tym projekcie tyle co kot napłakał – to jest słabe…

    • Najbardziej kuriozalna to jest lokalizacja stacji w Serocku, pokazana na załączonej do artykułu mapce. Czy to już przyklepane przez PKP PLK, czy też usilne życzenia radnych z Serocka którzy ewidentnie zapomnieli że kolej to ma służyć do wożenia ludzi a nie muchów czy też kartofli z pól? Panie GRZECZNY_M, przeszedłem się zgodnie z obietnicą po trasie zatwierdzonego wstępnie lecz wkrótce potem oprotestowanego projektu W-2 (ze stacją w rejonie ul. Zakroczymskiej i Tchorka, a więc bliżej miasta niż obwodnica drogowa, i Pańskie sugestie jakoby ten korytarz został już zabudowany się nie potwierdziły! Co więcej, wskazane byłoby rozważyć budowę stacji jeszcze bliżej miasta, tj. na wschód od stacji energetycznej przy Zakroczymskiej. Północna jej głowica sięgałaby skrzyżowania Zakroczymskiej z Ogrodową, a południowa – wirażu ul. 3 maja. Wymagałoby to wybudowania krótkiego tunelu kolejowego pod skrzyżowaniem Zakroczymskiej/Ogrodowej, oczywiście i stacja znalazłaby się w wykopie, podobnie jak to jest np. w Piasecznie. W zamian za to mniejszy będzie hałas. Odwodnienie grawitacyjne jest do zrobienia: skarpa nie leży aż tak daleko aby rurociągu odwadniającego nie dałoby się tam dociągnąć. Wyjazd na północ (a właściwie na północny zachód – ku obwodnicy wiódłby przez słabo jeszcze zabudowane pole pomiędzy ulicami Ogrodową, Jaśminową, Tchorka i Daliową. Zamiast „rozwijać” miasto metodą urban sprawl, tj. poprzez chaotyczną zabudowę której przykład stanowić może oderwany od obszarów zwartej zabudowy rządek niezasiedlonych jeszcze garameli na tym polu należy racjonalniej zabudowywać miejsca które są, poczynając od najbliższego sąsiedztwa miasta, i odżałować te parę hektarów na kolej przyjazną mieszkańcom Serocka, tj. nie wymagającej wielokilometrowego dymania z buta za obwodnicę lub oczekiwania na bus który przyjedzie lub nie przyjedzie, pomieści dodatkowych pasażerów czy też nie.
      Może już pod koniec bieżącego tygodnia odwiedzę Serock po raz drugi, aby zweryfikować to co powyżej. Już jednak teraz można z całą pewnością orzec że póki co nie ma przeszkód zrealizowania wariantu W-2 a decydentów którzy zepsuli projekt Kolei Północnego Mazowsza wyrzucając stację między obwodnicę a tereny leśne należy rozliczyć przy okazji najbliższych wyborów, a może i w procesie karnym!

  4. A kiedy bezpośrednie linie do Warszawy? Z Przadnysza czy Ostrołęki bez przesiadek? Gdyby pociąg jechał do godziny to można mieszkać 80km od Warszawy i dojechac a nie 3 godziny w korkach…

    • Przadnysza? Gdzie to?

    • Koło Przasnysza.

Dodaj komentarz