Azbest to materiał, który był przez wiele lat używany w polskim budownictwie. Badania prowadzone przez naukowców pozwoliły odkryć, że materiał ten jest bardzo szkodliwy dla zdrowia ludzkiego. Usuwanie go regulują odpowiednie przepisy prawa. Obecnie na terenie gminy Serock prowadzone są już kolejny rok prace z bezpiecznym usuwaniem azbestu z posesji mieszkańców. Gdzie należy się zgłosić, aby uzyskać pomoc urzędu w bezpłatnym usunięciu tego niebezpiecznego materiału?
Azbest był przez wiele lat używany w polskim budownictwie. Dopiero w połowie lat osiemdziesiątych badania potwierdziły jego szkodliwe działanie na zdrowie. Włókna azbestu dostają się do ludzkiego organizmu wraz z powietrzem, a ich wdychanie może doprowadzić do pylicy azbestowej, międzybłoniaka opłucnej czy raka płuc. Od 1998 roku obowiązuje zakaz produkcji płyt azbestowo-cementowych w budownictwie.
To, w jaki sposób elementy z azbestem powinny być usuwane, składowane i transportowane, określa dokładnie Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 2 kwietnia 2004 roku. Usuwanie takich materiałów poprzedzone jest szeregiem wytycznych, które powinien zrealizować podmiot, który będzie takie prace nadzorował. Usuwaniem elementów z azbestem mogą zajmować się tylko specjalistyczne firmy wyposażone w odpowiedni sprzęt i zatrudniające przeszkolonych pod tym kątem pracowników. Właściciel lub najemca terenu, na którym będzie przeprowadzane usuwanie takich materiałów budowlanych, ma obowiązek zgłoszenia tego faktu terenowemu organowi nadzoru budowlanego.
Przed rozpoczęciem prac związanych z usuwaniem szkodliwych materiałów, należy daną strefę robót oznaczyć tablicami informującymi o prowadzanym demontażu elementów z azbestem. W czasie rozbiórki należy zdejmować całe elementy (np. płyty azbestowe dachowe) i unikać ich uszkodzenia. To właśnie zniszczone i połamane elementy uwalniają włókna azbestowe tak groźne dla ludzi. Demontowane płyty powinny być pakowane na miejscu w folię polietylenową (aby ograniczyć emisję włókien azbestowych). Następnie powinny być umieszczone na paletach i przymocowane do nich. Tak zabezpieczone płyty mogą oczekiwać na transport. Dodatkowo na takich odpadach powinna być informacja o zagrożeniu wynikającym z obecności azbestu.
Bezpłatne usuwanie azbestu na terenie gminy Serock
Jak informuje serocki magistrat piętnasty raz z rzędu mieszkańcy gminy mają możliwość bezpłatnie zutylizować wyroby zawierające azbest pochodzące z demontażu pokryć dachowych lub składowanych luzem na posesjach. Zadanie pn. „Usuwanie i unieszkodliwianie azbestu na terenie Miasta i Gminy Serock w 2022r.” realizowane jest przy udziale środków pochodzących z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, który na ten cel przyznał Miastu i Gminie Serock dotację w kwocie 24.614,40 zł, co stanowi do 40% kosztu kwalifikowanego zadania. Pozostałe 60% kosztu całkowitego zadania (55.381,63 zł) pochodzi z budżetu gminy. Przyznana dotacja z WFOŚiGW oraz własne środki gminy pozwolą na zutylizowanie eternitu z 54 nieruchomości. Urzędnicy planują, że prace potrwają do 30.09.2022 r.
Pozostałe osoby, które do tej pory nie złożyły jeszcze wniosku o usunięcie azbestu
ze swojej posesji, a są zainteresowane bezpłatną jego utylizacją, Urząd Miasta i Gminy Serock zachęca do składania wniosków na „Usuwanie i unieszkodliwianie azbestu na ternie miasta i gminy Serock w 2023 roku”. Druk wniosku dostępny jest w Urzędzie Miasta i Gminy w Serocku w pokoju nr 12 lub na stronie internetowej www.serock.pl w zakładce „Dbamy o środowisko-Zadania-Wnioski o odbiór azbestu”. Więcej informacji można uzyskać pod nr tel. 22 782-88-53.
źródło: UMiG Serock, Gazeta Powiatowa