Trwają prace związane z rewitalizacją linii kolejowej nr 28 z Wieliszewa do Zegrza Południowego. Zdemontowano stare tory, rozpoczęto montaż nowych oraz postawiono fundamenty dwóch peronów w Zegrzu Południowym. Nie wiadomo jednak, czy zgodnie z wcześniejszymi planami PKP PLK S.A. odnowiona linia kolejowa zostanie udostępniona dla pasażerów z końcem 2022 roku.
Faktyczne roboty budowlane związane z odtworzeniem linii kolejowej z Wieliszewa do Zegrza Południowego rozpoczęto na początku 2022r. Prace te są mocno zaawansowane. – Obecnie wykonawca na odcinku szlakowym od stacji Wieliszew do km ok. 1,0 prowadzi prace w zakresie zabudowy nawierzchni toru, tj. układanie warstw podsypki, podkładów kolejowych i szyn oraz wykonanie odwodnienia. Zakończyły się prace związane z budową nowych przepustów na ciekach wodnych w km 1,094 i 2,490. W zakresie przejazdu kolejowo-drogowego przebudowana została nawierzchnia drogi wojewódzkiej nr 631, w chwili obecnej prowadzone są prace ziemne po północno-zachodniej stronie drogi wojewódzkiej, polegające na poszerzeniu nasypu pod ciąg pieszo-rowerowy. Z prac w obszarze przejazdu pozostają jeszcze do zabudowy urządzenia przejazdowe kat. B – napędy, rogatki, sygnalizatory oraz urządzenia sterujące. W obszarze stacji Zegrze Południowe zakończyły się prace związane z wykonaniem korpusów obu peronów. W zakresie prac torowych na stacji Zegrze Południowe przygotowywane jest podłoże przed ułożeniem nawierzchni torowej, a także prowadzone są prace instalacyjne sieci SRK i teletechnicznych. Do końca sierpnia br. przewiduje się ukończenie robót torowych od stacji Wieliszew do km ok. 1,0 linii kolejowej nr 28 oraz w rejonie stacji Zegrze Południowe. W kolejnych miesiącach będą kontynuowane roboty. Jednak z uwagi na konieczność wykonania prac dodatkowych ich zakończenie może nie nastąpić do końca 2022 r. – informuje PKP PLK S.A. i zastrzega, że prace przy rewitalizacji linii kolejowej mogą się nie zakończyć z końcem 2022 roku.
Szczegóły przedsięwzięcia
Inwestycję polegającą na m. in. naprawie i odtworzeniu torów kolejowych wraz z siecią trakcyjną na odcinku między Wieliszewem, a Zegrzem Południowym na zlecenie PKP PLK S.A. realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest spółka Gór-Tor ze Słupska. Przedsięwzięcie jest realizowane w formule projektuj i buduj. Jego koszt opiewa na blisko 42 mln zł. Początkowo kolejarze szacowali, że rewitalizacja linii kolejowej z Wieliszewa do Zegrza Południowego powinna zakończyć się z końcem 2022r. Z ich zapewnień wynika, że trasą tą będą jeździć pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) o długości do 180 metrów i z prędkością nie większą, jak 80 kilometrów na godzinę. Zakładają również, że w ciągu doby do Zegrza i z powrotem pojedzie 30 pociągów – mają one kursować, co pół godziny w szczytach komunikacyjnych i co godzinę poza nimi. W ramach tej inwestycji stacja końcowa położona w Zegrzu zostanie przebudowana – powstaną tam nowoczesne perony dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na wskazanej trasie, a dokładnie w rejonie skrzyżowania linii kolejowej z ulicą Modlińską tj. drogą wojewódzką nr 631 i drogą krajową nr 61 (DK nr 61) w rejonie ronda w Zegrzu Południowym zlokalizowany też zostanie dodatkowy przystanek o uzgodnionej z gminą Wieliszew nazwie pt. Wieliszew Centrum.
Ostatnio o postępach na budowie rewitalizacji linii kolejowej z Wieliszewa do Zegrza Południowego pisaliśmy w kwietniu br.