Kolejarze wybrali dwa z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Zgodnie z ich wolą, dla wariantów czwartego i szóstego przebiegających przez tereny powiatu legionowskiego opracowane zostaną szczegółowe analizy techniczne. Zapowiadane też są ponowne konsultacje społeczne w tej sprawie. Mają się one odbyć w pierwszym kwartale 2023 r.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała dwa z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). – W ramach analizy wielokryterialnej i uwzględniając opinie zebrane z konsultacji z 2020 oraz 2021 roku wybrano dwa z siedmiu korytarzy, dla których przygotowane zostaną szczegółowe analizy techniczne – informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A. – Podczas prac studialnych w pierwszym kwartale 2023 roku zaplanowano kolejne spotkania konsultacyjne z mieszkańcami, którzy będą mogli zapoznać się ze szczegółowymi rozwiązaniami i przekazać swoją opinię. Wnioski ze spotkań pozwolą wyłonić najlepsze rozwiązanie dla przyszłej inwestycji – zapowiada następnie.
Którędy biegną warianty nr 4 i 6?
I tak zgodnie z wolą inwestora, najlepszymi wariantami dla przebiegu szybkiej kolei będą te oznaczone numerami 4 i 6. Przybliżmy, że czwarta propozycja to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod CSP. Potem szlak trasowany jest w poziomie terenu w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i przechodzi po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Wariant ten omija przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak również tereny zurbanizowane w Skrzeszewie. Natomiast szósta propozycja to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny. Szczegółowiej o przebiegu wszystkich konsultowanych tras szybkiej kolei informowaliśmy w tej wiadomości.
Zasadnicze projektowanie tej inwestycji ma ruszyć dopiero po 2024 r.
– Najważniejszym efektem planowanej inwestycji ma być oferta atrakcyjnych podróży między Nasielskiem i Legionowem, w regionie i na dalszych trasach. Od strony technicznej przewidziano rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego oraz przebudowę i budowę nowych przystanków. Inwestycja będzie przyjazna dla środowiska – pozwoli na lepsze wykorzystanie kolei i zmniejszenie ruchu samochodowego – przekonuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S. A. Z jego kolejnych zapowiedzi wynika natomiast, że zakończenie prac nad studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia ma nastąpić w trzecim kwartale 2024 r., a stworzony do tego czasu dokument ma być podstawą do szczegółowego planowania projektu tej inwestycji po 2024 r.
Ostatni raz o planowaniu budowy szybkiej kolei przez tereny m. in. powiatu legionowskiego informowaliśmy w październiku 2022 r. w tej wiadomości.