Powiat. Część radnych powiatowych oczekuje modernizacji linii kolejowej do Nasielska w jej obecnym śladzie. Część będzie opracowywać inne stanowisko

KOLOBRZEG, WEST POMERANIAN / POLAND - 2018: Express train waiting for passengers at platform at the railway station

Wojciech Wrzesień - stock.adobe.com

Modernizacji linii kolejowej do Nasielska w jej obecnym śladzie i wyłącznie w ramach terenów będących własnością kolejarzy, zamiast jej rozbudowy w wariantach czwartym i szóstym, mocno ingerujących w tereny cenne przyrodniczo znajdujące się na terenie gminy Wieliszew – to oczekiwania, które zawarto w ostatnio powstałej deklaracji samorządowców powiatu legionowskiego. Pod tą oddolną inicjatywą podpisało się 10 radnych powiatowych. Pozostałych 13 albo lada dzień złoży pod tymi postulatami swoje podpisy albo skupi się na wypracowaniu odrębnego oficjalnego stanowiska w sprawie tej inwestycji. Te ostatnie prace ma wkrótce podjąć komisja rozwoju Rady Powiatu Legionowskiego.

Oddolna inicjatywa i oczekiwania względem rozbudowy linii kolejowej do Nasielska

Izabela Kownacka, radna powiatu legionowskiego zamieszkała na terenie gminy Wieliszew wyszła ostatnio z oddolną inicjatywą sprzeciwiającą się rozbudowie linii kolejowej do Nasielska w zaproponowanych przez inwestorów wersjach. Na tę okoliczność stworzono deklarację samorządowców powiatu legionowskiego, w którym to piśmie postawiono względem spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.), która ma realizować powyższe przedsięwzięcie drogowo-kolejowe konkretne oczekiwania. – Opracowanie planu modernizacji istniejącej linii kolejowej zwiększającego przepustowość na przedmiotowym odcinku bez konieczności spełnienia kryterium dużych prędkości, uwzględnienie w tym dokumencie realizacji tej inwestycji w pasie własności wskazanej spółki kolejowej oraz podjęcie działań gwarantujących bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców wzdłuż już istniejącej linii – to najważniejsze z nich. W opinii samorządowców popierających zawarte w tej deklaracji postulaty, ich realizacja ma zapobiec zniszczeniu środowiska naturalnego, wywłaszczeniom, wyburzeniom oraz jakimkolwiek ingerencjom w infrastrukturę powstałą wzdłuż już istniejącej linii kolejowej.

Deklaracja samorządowców powiatu legionowskiego w sprawie aktualnych planów rozbudowy linii kolejowej do Nasielska, fot. Paweł Kownacki, Wójt Gminy Wieliszew Facebook

Powiat legionowski wypracuje swoje oficjalne stanowisko w tej sprawie

Pod datowaną na dzień 27 marca 2023 r deklaracją samorządowców powiatu legionowskiego w sprawie obecnych planów rozbudowy linii kolejowej do Nasielska podpisało się póki co 10 radnych powiatu legionowskiego. Są to radni Izabela Kownacka, Przemysław Cichocki, Robert Wróbel, Mariusz Śledziewski, Anna Gajewska i Agnieszka Powała z Bezpartyjnych Samorządowców (BS), Mirosław Kado, Aleksandra Bendarek i Zenon Durka z Koalicji Obywatelskiej (KO) oraz Grzegorz Zbroch z Prawa i Sprawiedliwości (PiS). Radni Tomasz Talarski i Zbigniew Garbaczewski z KO zapowiedzieli, że lada dzień ich podpisy również pojawią się pod powyższymi postulatami. Pozostali radni powiatowi, w tym m. in. radny Leszek Smuniewski z PiS, będący zarazem przewodniczącym Rady Powiatu Legionowskiego chcą się skupić na wypracowaniu odrębnego oficjalnego stanowiska w sprawie realizacji tej inwestycji kolejowej. Takimi pracami ma się zaś w najbliższym czasie zająć komisja rozwoju Rady Powiatu Legionowskiego.

 

Przybliżmy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała dwa z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowo projektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Zgodnie z ich wolą, dla wariantów czwartego i szóstego przebiegających przez tereny powiatu legionowskiego opracowane zostaną szczegółowe analizy techniczne.

Tunel pod CSP i IMiGW na Piaskach w Legionowie

Wariant czwarty to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod CSP i Ośrodkiem Aerologii IMiGW. Wylot z tego tunelu ma zostać zlokalizowany w okolicach ulic Kościelnej i Fabrycznej w Łajskach, następnie linia kolejowa ma przeciąć działki mieszkańców tej miejscowości i znajdujący się nieopodal nich ogromny parking Altmana. Potem pociągi mają pojechać wiaduktem kolejowym planowanym nad ulicą Władysława Sikorskiego, dalej jechać wzdłuż, ale równolegle do ulicy Kolejowej, następnie mają przeciąć ulicę Suwalną, gdzie w okolicach hurtowni spożywczej Eurocash Cash&Carry planowany jest kolejny wiadukt kolejowy. Dalszy przebieg tej trasy w tym wariancie prowadzi do lasu rosnącego na granicy Łajsk i Kałuszyna, potem pociągi mają wyjeżdżać w okolicach ulicy Lipowej w Kałuszynie, nieopodal istniejącej tam i mającej powstać w przyszłości jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej. W tym miejscu kolejarze planują budowę kolejnego wiaduktu nad torami. Następnie linia kolejowa wiedzie przez zabudowania mieszkaniowe znajdujące się w miejscowości Skrzeszew i w rejonie betoniarni przecina się z ulicą Nowodworską, gdzie znów ma powstać kolejny już wiadukt kolejowy. W dalszym śladzie pociągi mają jechać w okolicach ulicy Bagiennej w Olszewnicy Nowej. Co ważne, w tym miejscu nie zaplanowano żadnego bezkolizyjnego skrzyżowania z nową linią kolejową, skutkiem czego wskazana powyżej ulica ma się stać ślepą. Następnie, linia kolejowa do Nasielska ma prowadzić przez tereny łąk rosnących w miejscowościach takich jak Kępa Kikolska i Sikory, przecinając tym samym znajdujące się w tych okolicach Jezioro Olszewskie. Swój bieg, jeśli chodzi o tereny gminy Wieliszew pociągi mają kończyć w miejscowości Kikoły, położonej już w gminie Pomiechówek.

Rozbudowa torowiska w Legionowie i szybka kolej przez wieliszewski Krubin

Wariant szósty to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny. Jeśli chodzi o tereny należące do gminy Wieliszew, trasa ta ma swój początek w rejonie już istniejącej i częściowo zamieszkałej zabudowy deweloperskiej w okolicach ulic Sielskiej i Polnej w Olszewnicy Starej, następnie biegnie przez tereny zabudowy jednorodzinnej położone w rejonie ulic Szafirowej, Polnej, Mroza i Kałęckiego w Krubinie. Dalszy jej ślad krzyżuje ją z ulicą Nowodworską w Krubinie, gdzie planowana jest budowa wiaduktu kolejowego. Potem pociągi mają przejeżdżać w okolicach huty szkła znajdującej się w powyższej miejscowości, a następnie przecinać ulicę Witosa, która w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia ma się stać kolejną ślepą ulicą. Następnie, linia kolejowa do Nasielska ma prowadzić przez tereny łąk rosnących w Krubinie, Górze i w Janówku Pierwszym, na których zaobserwowano obecność m. in. chronionych w Polsce bielików. Swój bieg, jeśli chodzi o teren gminy Wieliszew ma natomiast zakończyć w miejscowości Czarnowo, położonej już w sąsiedniej gminie Pomiechówek.