Parkingi przy dworcu płatne dla pasażerów spoza Legionowa? Ratusz jest bliski takiej decyzji

Parking wielopoziomowy przy ulicy Kościuszki w Legionowie

Parking wielopoziomowy przy ulicy Kościuszki w Legionowie fot. GP/kj

Od początku swojego istnienia dwa bezpłatne parkingi wielopoziomowe znajdujące się przy ulicy Kościuszki i Szwajcarskiej w Legionowie na terenie Centrum Komunikacyjnego cieszą się ogromnym zainteresowaniem nie tylko legionowskich kierowców, ale również mieszkańców okolicznych gmin. Chętnych do parkowania przybywa co sprawia, że miejsca parkingowe kończą się dość szybko. Taka sytuacja rodzi niezadowolenie mieszkańców Legionowa. Ratusz zaczął się zastanawiać, czy dla kierowców spoza miasta nie wprowadzić opłat.

Parkingi wielopoziomowe przy ulicy Kościuszki i Szwajcarskiej przy legionowskim dworcu to inwestycja, która codziennie ułatwia podróż do Warszawy tysiącom pasażerów powiatu legionowskiego.  Okazuje się jednak, że coraz głośniej swoje niezadowolenie zgłasza część zmotoryzowanych mieszkańców Legionowa, którzy rano przyjeżdżają na teren Centrum Komunikacyjnego i nie mogą zaparkować, ponieważ brakuje już wolnych miejsc.

 

 

 

Wiele z nich zajętych jest przez mieszkańców okolicznych gmin, którzy właśnie w Legionowie zaczynają swoją podróż pociągiem do pracy. Ich wybór wynika z dużej oferty kolejowej na legionowskiej stacji oraz komfortu parkowania na zadaszonym parkingu. Całkowity koszt utrzymania infrastruktury spoczywa jednak na mieszkańcach Legionowa a te są niemałe. Poza kosztami budowy i bieżącym utrzymaniem i konserwacją w ostatnich miesiącach na parkingach dochodziło do wielu dewastacji, których naprawa pochłonęła dziesiątki tysięcy złotych.

 

Aby rozwiązać te problemy władze miasta zaczęły zastanawiać się nad wprowadzeniem opłat za parkowanie na pasażerów spoza Legionowa.

 

Co mówi ratusz?

Jak udało się ustalić Gazecie Powiatowej we wtorek (11 kwietnia), w legionowskim ratuszu trwają obecnie analizy mające na celu sprawdzić możliwość wprowadzenia systemu opłat za korzystanie z parkingów wielopoziomowych (przy ulicy Tadeusza Kościuszki i Szwajcarskiej), które znajdują się na terenie Centrum Komunikacyjnego. Jak przekazali naszej redakcji urzędnicy rozważany jest pomysł wprowadzenia takich opłat dla osób spoza Legionowa na obydwu powyższych parkingach. Mieszkańcy Legionowa tak jak obecnie mogliby korzystać za darmo z dwóch parkingów wielopoziomowych na terenie Centrum Komunikacyjnego.

Dwa pozostałe parkingi typu “Parku i Jedź” przy stacji PKP Legionowo Piaski miałyby pozostać bezpłatne dla wszystkich jak obecnie. Legionowscy urzędnicy nie zdradzają jeszcze jak miałaby wyglądać weryfikacja pojazdów w zakresie tego czy należą one do mieszkańców Legionowa czy innych gmin. Urzędnicy informują, że więcej konkretów w sprawie ewentualnego wprowadzenia opłat za korzystanie z powyższych parkingów wielopoziomowych przez osoby spoza Legionowa poznamy prawdopodobnie w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się także, że po wprowadzeniu systemu na terenie wokół parkingów wielopoziomowych przy ulicy Szwajcarskiej i Kościuszki mają pojawić się częstsze kontrole służb, które weryfikowałyby czy auta nie są parkowane w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

Do tematu będziemy wracać.

 

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 42

  1. Oczywiście, a wszyscy spoza miasta kupujący w galerii dodatkowe opłaty za wejście, bo poco tłok w galerii…
    Ktoś się nad takim pomysłem serio zastanawia?

  2. Dewastacja to efekt zaniedbań ze strony miasta w zakresie ochrony tych obiektów, miasto płaci za monitoring „bozi” w parku, przy wyraźnym sprzeciwie mieszkańców debatuje nad postawieniem kolejnej figurki a jęczy że parking dewastują.
    Straż Miejska, Policja, Dowództwo Obrony Cyberprzestrzeni, Żandarmeria Wojskowa i Centrum Szkolenia Policji a za płotem parking dewastują.
    Żart.
    Ciasno i brak miejsc? To może odholować porzucone samochody które wrosły już w parking? A może ładowarki które postawiono ograniczyły liczbę miejsc parkingowych nie były najlepszą decyzją w tym miejscu?
    Przypominam, parkingi wybudowano ze wsparciem środków UE i Funduszu Szwajcarskiego, mają służyć WSZYSTKIM a nie tylko grupie wybrańców – to tak jakby Nieporęt wprowadził opłaty za korzystanie z plaży dla niemieszkańców gminy Nieporęt, bzdura!
    Na pocieszenie dodam że z uruchomieniem linii do Zegrza problem powinien się nieco rozładować więc zamiast tworzyć trudne do weryfikacji zasady parkowania wspólnie z PLK, Powiatem i przyległymi gminami pracujcie nad budową pojemnych i wygodnych parkingów przy stacji Zegrze i przystanku Wieliszew Centrum.

    • No popatrz, Nieporęt dla swoich mieszkańców prowadzi rehabilitację w ramach umowy z NFZ a dla mieszkańca Legionowa już odpłatnie. Można? Jak widać można.

      • No popatrz, a jak Legionowo robi jakiś program dla mieszkańców, to ci z Nieporetu się nie załapują. Skandal, nie? Ergo to, o czym piszesz, nie ma znaczenia.

        Wracając do tematu, powiedz proszę, czy Nieporęt segreguje samochody na swoje i obce na parkingu przy przystanku kolejowym?

  3. W końcu. Od dawna wiadomo, że taniej pojechać do legionowa na „darmowy” parking i mieć tańszy bilet do Warszawy, niż jechać z Chotomowa. A my mieszkańcy Legionowa nie mamy gdzie parkować, na parkingu który utrzymujemy…
    Liczę, że szybko zostanie to wprowadzone.

    • Czyli w Warszawie na parkingach P&R za darmo może parkować każdy (posiadający ważny bilet) a w Legionowie tylko mieszkańcy Legionowa?

    • a to parking nie jest utrzymywany z opłat za bilety komunikacji? jak nie to kto was zrobił w chu..a? władze kochane? kto umowę tak podpisał ze parking ‚kolejowy’ to miasto utrzymuje a nie koleje za opłaty za przewozy????

      • Agata, generalnie wiadomo, że większość samochodów pewnie jest zaparkowanych ze względu na transport kolejowy, więc pewnie bilet mają, ale weryfikowane to jest nijak, więc teoretycznie każdy może zaparkować i pójść sobie „w miasto”.
        Przykładowo na tym nieszczęsnym i pustym P&R na Żeraniu jest szlaban i żeby się otworzył to trzeba przyłożyć kartę miejską albo pewnie bilet. W Legionowie na parking może wjechać dosłownie każdy.

        • tak, do dobre rozwiązanie z kartą miejską. działa też na bilety.

  4. A może niech straż miejska się na coś w końcu przyda i częściej patroluje parkingi? Może monitoring należy zamontować, bo jak dochodzi do uszkodzenia samochodu albo kradzieży części to okazuje się, że monitoringu nie ma albo w tym miejscu nie obejmuje terenu. Miejsc brakuje bo większość ludzi jeździ do Warszawy na 8-9, więc jak przyjeżdża się na parking o 9 lub 10 to faktycznie jest problem z parkowaniem. Jestem bardzo ciekaw jak Ratusz ma zamiar sprawdzać czy samochód należy do mieszkańca Legionowa czy nie. To jest bzdura. Osób z Legionowa to tam parkuje może 1/3 bo jedni podjadą autobusem a inni przyjdą piechotą. Reszta to osoby dojeżdżające z innych gmin to fakt, ale chyba po to właśnie te parkingi zostały wybudowane, żeby można było zostawić samochód i przesiąść się do pociągu?

    • Ja jestem z Legionowa i chodzę, bo nie ma miejsc na parkingu. Tylko w moim wieku 2km w jedną i 2 km w drugą to już trochę daleko. Skoro ja płacę za parking to czemu ludzie z innych gmin mają tam parkować?

      • Bo taka jest idea parkingów P&R. W przypadku Legionowa to przede wszystkim koszt ucywilizowania parkingowego burdlu wokół stacji sprzed powstania parkingów.
        No i jak ktoś już wyżej napisał, niebawem ruszy P&R w Zegrzu, w jakimś tam stopniu odciąży Legionowo.

  5. Proponuję aby bezradne władze Legionowa poszły jeszcze dalej i zamknęły całkowicie parkingi, niech ludzie jeżdżą autami do Warszawy, bo po co być eko.
    A najlepiej niech przeznaczą te parkingi pod nową zabudowę mieszkaniową, bo to władzom Legionowa wychodzi najlepiej – wszędobylskie dogęszczanie zabudowy.

    • I tu zdaje sie pies pogrzebany – lokale, lokale i lokale. Do tego największe zageszczenie w Polsce, i problem z parkowaniem gotowy. Zabrakło wizjonera z wyobraźnią.

  6. Może całkowicie zamknąć Legionowo i pobierać opłaty za wjazd dla osób spoza Legionowa bo korki się tworzą.

  7. może roman wprowadzi wreszcie myto za wjazd do jego miasta dla wsiurów? Było onegdaj nawet blisko, ale nomen-omen – małe mytko posunął. Poza urzędem.

  8. Efekt konsumpcjonizmu. Kiedys przypadał jeden samochód na rodzinę, dzis po 2, 3. Tylko jakoś chodniki, place i ulice nie chcą być z gumy. Mi osobiście nie przeszkadzało by utworzenie stref bez samochodów, wprowadzenie opłat za parkingi (takich z głową), ale wiem, ze wielu nie wyobraza sobie zycia bez samochodu i przejechania 20 metrów autem po zakupy.

    • Nie, to efekt bezrozumnych dogęszczeń i zabudowywania każdego wolnego skrawka ziemi najpierw blokami, a jak brakuje miejsca albo mpzp nie pozwala, też blokami, ale bez sensu i logiki nazwanymi domami jednorodzinnymi w zabudowie szeregowej. Bo to też blok, ale nie w pionie, a w poziomie.
      Nie trzeba geniusza żeby wiedzieć, że dogęszczanie miasta o najwyższej gęstości zaludnienia w kraju nie podnosi jakości życia mieszkańców, a wręcz przeciwnie.

      • Dokładnie. A sieć ulic prawie taka sama jak w latach 70… oprócz „obwodnicy” Przez środek miasta…

  9. Jak to przecież prosto skontrolować, zapłaciłeś PIT w Legionowie, dostajesz identyfikator z odgórnie wpisanym numerem rejestracyjnym, aby nie pożyczać komuś innemu oczywiście identyfikator ważny tylko rok i ma leżeć za szybą pojazdu, oczywiście również można sprawdzić czy samochód jest zarejestrowany w Legionowie, a dla pozostałych bilet za szybą z biletomatu albo blokada na koło i 500zł za zdjęcie, a jak się w przeciągu tygodnia nie zgłosi to odholowanie auta.

    • i nagle sie okaże wze w tej sypialni Warszawy płaci pit z 10.000 osób. a ze płącę tu czynsz, płace vat, srat i akcyzę kupując w okolicznych sklepach to juz nie łaska?

    • eee… PIT w US Legionowo płaci pewnie z pół powiatu. zaraz sprawdzę, masz: US ma zasięg: miasto Legionowo, gminy: Jabłonna, , Nieporęt, Serock, Wieliszew. masa ludzia, pewnie 98% tych co właśnie tam parkują bo raczej z Nasielska nikt autem nie przyjeżdża??? albo NDM. mandaty? kto ma je dawać jak milicja czy strażnicy wolą łapać babcie z czosnkiem na targu albo z suszarką w krzakach stać?

  10. Idiotyczny pomysł, zaprzeczenie p&r. Zacznijcie budować podziemne parkingi. Żadne opłaty tutaj nie pomogą. Jest nas zbyt dużo. Odblokujcie przejazdy głównych ulic usuwając parkowanie przy ulicy, dodajcie za to zieleń. Zacznijmy chować te samochody bo Legionowo wygląda jak ogromny komis.

  11. Ostatnio miałam przyjemność przyjeżdżać codziennie na parking po stronie centrum komunikacyjnego w okolicach godziny 9-10 rano, nie miałam ani razu problemu żeby zaparkować. Zapewne problem dla tych wszystkich skarżących się stanowi przejście całej długości parkingu lub zejście z ostatniego poziomu, pod drzwiami pociągu zaparkować się nie da…a monitoring by się przydał.

  12. Może czas zacząć kontrolować tych, którzy parkują tak, że nie da się wyjechać albo jest to mocno utrudnione i wpływa na bezpieczeństwo. Niektórzy nie przejmują się zupełnie, gdzie parkują i że to nie jest do tego miejsce, byle postawić. Ja bym takimi się zajął, a nie psuł ideę P&R.

  13. a to nie parking typu P&R? mam kartę mieszkańca i jeżdżę SKM aby: NIE truć spalinami Legionowian, Warszawiaków i delfinów… żeby nie stać w korkach a szybciej dojechać. chcę być eko. tak mi KAŻĄ w mediach. a tu cyk – płać (mimo że kupując bilet chyba sponsoruję infratsukturę?). w takim razie takiego wała – będę smrodził autem, pylił klockami hamulcowymi i woził swoją tylko du.dę.

  14. korzystałem z tego parkingu ponad rok kiedy jeździłem SKM. przy wyjściu obok dworca – zawsze nie było miejsca. dlatego albo jechałem na wyższy poziom lub na ok 2/3 długości parkingu – miałem miejsca w bród. jak ktoś chce parkować przy schodach na perony to moze niech jeździ uberem?

  15. Jeszcze kilka lat temu można było przeczytać takie i bardzo podobne teksty jak ten. Co zmieniło się na przestrzeni lat ????
    „Projekt pn. „Centrum Komunikacyjne w Legionowie” obejmuje utworzenie przy stacji kolejowej Legionowo głównego centrum przesiadkowego miasta, powiatu legionowskiego oraz powiatów sąsiadujących. Oprócz nowego dworca powstanie garaż wielopoziomowy, perony dla autobusów, parking jednopoziomowy oraz droga dojazdowa do centrum”

    W praktyce zaczynamy doświadczać tego ‚zrównoważonego rozwoju” Legionowa, zaczyna brakować miejsc do parkowania, stąd pomysły na wprowadzenie stref płatnego parkowania ale nie ma dnia aby w któreś z gazet nie pojawił się artykuł o planach budowy kolejnego osiedla szeregowców. Oczywiście w Legionowie komunikacja lokalna która pozwoliłaby na ograniczenie ilości samochodów w centrum i na samym dworcu to jedynie atrapa

  16. Polski cebularz wszystko ma mieć za darmo, bo mu się należy.

  17. Parking nie został zbudowany za pieniądze legionowa wiec nie ma możliwości prawnej wprowadzenia takiej opłaty i kropka. Umowa zawiera informacje z czego Brdzie finansowana i te finansowanie przyznane było pod warunkiem ze nie będzie opłat dla wszystkich podróżujących pociągami. A miasto za to ze dostało w prezencie inwestycje za kilkadziesiąt milionów zobowiązało się utrzymywać ten parking. Wiec czego teraz taki lament? Po wprowadzeniu opłaty odrazu pisze do instytucji które finansowały budowę.

    • @RYSIO trafiłeś w sedno sprawy 🙂 A głupotę i populizm Urzędu Miasta trzeba tępić w zarodku bo inaczej będziecie mieli płatne boiska i Maryjkę w akwarium na rynku.

  18. Gdy ruszy linia kolejowa z Zegrza , to liczba aut na parkingach w Legionowie nieznacznie spadnie, bo ludzie z okolic Zegrza będą może parkowali w Zegrzu.

  19. 1) Parking na Piaskach jest zawsze pusty.
    2) Wystarczy uruchomić wahadłowe połączenie co 15 minut na trasie PKP Piaski/ Centrum Komunikacyjne, co załatwi jeden bus i ilość miejsc parkingowych znacząco wzrośnie.
    3) Wandalizm na terenie CPK raczej nie jest wynikiem parkowania mieszkańców spoza Legionowa.
    4) Warto zauważyć, że monitoring na parkingu jest tylko na ostatnim piętrze (bez dachu)

    • Dokładnie… no ale łatwiej węszyć jak wyciągnąć dodatkową kasę do sakiewki miasta (tej bezdennej)..

  20. Wreszcie mądra decyzja Ratusza. To z naszych pieniędzy zostało zbudowane. Jak nie płacisz tu podatków i chesz korzystać to płać za postój.

    • „Projekt jest współfinansowany ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Wartość projektu wynosi 37 mln zł, w tym 31.3 mln zł to dofinansowanie, a 5.7 mln zł to środki z budżetu miasta”
      Czyli znaczną część kasy ze sprzedaży biletów za parkowanie powinni zgarniać Szwajcarzy, tak?
      .
      Słowo klucz – tablice! Warto zadrzeć głowę i przeczytać kto ile pieniążków włożył w realizacje danego projektu a raptem się okaże że przecinane z fanfarami wstęgi to zasługa środków Unii Europejskiej lub jak w przypadku legionowskiego dworca szwajcarskie franki.

    • Centrum Komunikacyjne wraz z parkingami zostało wybudowane z pieniędzy ze szwajcarskiego programu
      Wkład miasta wystarczyłby na przysłowiowe waciki
      Poczytaj sobie w jakim celu zostało to wybudowane. Jako centrum przesiadkowe dla mieszkańców Legionowa, powiatu legionowskiego i powiatów ościennych
      Przewidywałem że tak będzie, że koszty utrzymania będą olbrzymie ale „mieszkańcy”krzyczeli wtedy budować bo kontenery to obciach dla miasta
      To teraz jest dworzec
      Druga sprawa, miasta rzekomo nie stać na wprowadzenie systemu płatnego parkowania w centrum bo trzeba płacić firmie zewnętrznej za obsługę
      A kto będzie zarządzał systemem na parkingu

  21. Tak jak już pisano, wprowadzenie opłat jest zaprzeczeniem idei tworzenia parkingów P&R. One powstają nie dla mieszkańców sąsiednich osiedli, tylko po to, aby na tych osiedlach nie parkowali przyjezdni. Po wprowadzeniu całkiem wysokiego myta wielu kierowców zdecyduje się zostawiać samochody gdzieś dalej od dworca.I wtedy miasto pewnie wprowadzi tam zakazy parkowania, zwiększy obsadę straży miejskiej, wynajmie specjalną firmę wyłapującą nielegalnie parkujących itd. Same korzyści dla legionowian.
    PS Ciekawe, że miasto poczekało z takim pomysłem na odbycie „wizytacji” przez Szwajcarów.

  22. Ostatnio musiałem wrócić w rodzinne strony na jakiś czas. Czyli ponownie dojazd do Legionowa. Rok temu jeszcze udało się zaparkować na samej górze parkingu teraz całkowity brak miejsc. Od razu zrozumiałem, że trzeba wykorzystać ten parking przy Piaskach. Jak nie wyrobię się na SKM to z buta 15 min i z samego Legionowa się podjedzie

  23. Eureka, tylko czemu nikt na to nie wpadnie w Legionowie w Urzędzie ?

    Wprowadzanie opłaty w Legionowie po 100 zł miesięcznie za parking dla Gminy Serock oraz dalsza rozbudowa parkingu w Wieliszewie (za mało miejsc, ludzie parkują w lesie i po obu stronach jezdni gdzie się uda na dziko, bo są tu 2 SKM co 30 min S3 i S4) stanie się całkowicie zbyteczne, tylko pod warunkiem jednym warunkiem, że z Zegrza do przynajmniej Warszawy Gdańskiej gdzie mamy Metro, będzie zapewniony dodatkowy kurs w godz. 7-8 rano i 16.17 powrót z Warszawy Gdańskiej, czyli tylko w godzinie największego szczytu wyjazdów do pracy i szkoły SKM co 30 min.

    Spokojnie ludzie z Gminy Serock i okolic Zegrza, a nawet Pułtusk – przeniosą się z dojazdem do Zegrza i tam zostawią auto na parkingu.
    Wtedy i Legionowo Główne nie musi stawiać parkomatów dla ludzi spoza Legionowa np. z Gminy Serock i Wieliszew nie musi powiększać parkingu.

    Proste, skutecznie i jedyne rozwiązanie.

  24. Genialne 🙂
    Święta racja, dać możliwość zostawienia od 13 czerwca 2023 auta na parkingu w Zegrzu, tym co jadą teraz codziennie na parking do Legionowa i po sprawie. I koniec konfliktowego tematu z płaceniem w Legionowie, stawianiem biletomatów i pękaniem w szwach parkingu w Wieliszewie.
    Tylko ci ludzie muszą mieć SKM faktycznie co 30 minut miedzy chociaż miedzy 7.00-8.00 rano Zegrze-Warszawa i między 16.00-17.00 Warszawa-Zegrze, tak żeby mogli z tego Zegrza się wydostać i do niego bez długiego czekania wrócić, do swojego auta zaparkowanego na bezpłatnym parkingu w Zegrzu.I korki do Legionowa i z się skończą, a ludziom z Serocka i okolic spadną koszty dojazdu do SKM do Legionowa bo do Zegrza rzut beretem.

  25. jestem mieszkańcem powiatu legionowskiego, nie gminy. Moje podatki także trafiają do legionowa – powiat zabiera ponad 10% moich podatków to dla kogo ten parking? Tylko dla okolicznych mieszkańców pkp?

Dodaj komentarz