Blisko 1,5 tysiąca przejazdów na czerwonym świetle na obwodnicy Jabłonny. Sekundniki ułatwią życie kierowcom? GITD i GDDKiA odpowiadają

Skrzyżowanie ul. Modlinskiej i Brzozowej w Jabłonnie fot. (fot. GPkg).jpg1

Skrzyżowanie ul. Modlińskiej i Brzozowej w Jabłonnie fot. (fot. GP/kg)

Na rondzie im. Biskupów Płockich w Jabłonnie, gdzie mieści się skrzyżowanie ulicy Modlińskiej i Brzozowej codziennie dochodzi do niebezpiecznych sytuacji. Nie ma tygodnia, żeby niedoszło w tym miejscu do kolizji, a co jakiś czas dochodzi tam również do wypadków. W ostatnim czasie pracownicy Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), dzięki obecnym na rondzie kamerom zarejestrowali i opublikowali kilka bardzo niebezpiecznych sytuacji. Redakcja Gazety Powiatowej po wielu prośbach o interwencję od kierowców korzystających z powyższego ronda zwróciła się z pytaniami do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z pytaniem o możliwość zamontowania na rondzie im. Biskupów Płockich w Jabłonnie sekundników pokazujących za ile czasu dojdzie do zmiany świateł. Dysponujemy już odpowiedziami tych instytucji w tej sprawie.

 

 

System rejestracji przejazdu pojazdów na czerwonym świetle został zamontowany na rondzie im. Biskupów Płockich w Jabłonnie pod koniec 2015 roku. W 2015 roku urządzenia zarejestrowały 2 tys. wykroczeń. Rekordowy pod tym względem był jednak rok 2016, kiedy to kamery uchwyciły 18,3 tys. przejazdów na czerwonym świetle. Od 2017 roku zauważalny jest spadek takich wykroczeń (12,3 tys.). W 2018 roku odnotowano 8,4 tys. wykroczeń, a w 2019 roku było już ich “tylko” 5,7 tys. (dane Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w Warszawie).

 

 

W ostatnich tygodniach zapytaliśmy w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego o liczbę zarejestrowanych przejazdów na czerwonym świetle na Biskupów Płockich w Jabłonnie w ostatnich latach. – System kontroli wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle w Jabłonnie w 2021 roku zarejestrował 5 651 naruszeń, w 2022 roku 6 284 naruszenia, natomiast w 2023 roku (do końca marca) 1 441 naruszeń. – przekazało naszej redakcji Biuro Informacji i Promocji GITD.

Dużo groźnych sytuacji związanych z przejazdem na czerwonym świetle na rondzie im. Biskupów Płockich w Jabłonnie

Kierowcy na co dzień korzystający z ronda im. Biskupów Płockich w Jabłonnie mogą opowiedzieć wiele historii dotyczących kolizji lub wypadków na powyższej ruchliwej arterii drogowej. Nie ma praktycznie tygodnia, żeby nie dochodziło w tym miejscu do kolizji lub wypadków. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) od początku 2023 roku opublikowało kilka nagrań z groźnymi sytuacjami z ronda im. Biskupów Płockich w Jabłonnie ku przestrodze innych kierowców.

Na jednym z takich nagrań możemy obejrzeć jak z powodu złych decyzji kilku kierowców i przejazdu na czerwonym świetle groźna sytuacja o mały włos nie skończyła się karambolem z udziałem dziesięciu aut. Kilku kierowców zostało ukaranych mandatami w wysokości 500 zł i 15 punktami karnymi. Na innym nagraniu widać jak kierowca volkswagena wjechał na rondo w kierunku Legionowa na czerwonym świetle i zatrzymał się dopiero, kiedy dostrzegł pieszego, który prawidłowo przechodził przez pasy. Na szczęście kierowca volkswagena zdołał wyhamować i niedoszło w tej sytuacji do potrącenia osoby na pasach. W innym przypadku kierowca, który wjechał na czerwonym świetle doprowadził do kolizji z udziałem innego pojazdu, którego kierowca jechał zgodnie z przepisami.

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) to komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD). Utworzono ją w celu prowadzenia nadzoru nad ruchem drogowym. – Dzięki automatycznej rejestracji wykroczeń, ujawnia naruszenia przepisów w zakresie przekraczania przez kierowców ustalonych limitów prędkości oraz niestosowania się do sygnalizacji świetlnej – możemy przeczytać na stronie internetowej Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Czy na rondzie im. Biskupów Płockich zostaną zamontowane sekundniki?

Zapytaliśmy GITD o możliwość zamontowania sekundników pokazujących za ile czasu dojdzie do zmiany świateł na powyższym rondzie po wielu prośbach kierowców o interwencję w tej sprawie. – System nie jest podłączony do sterownika sygnalizacji świetlnej. Działa z wykorzystaniem wideodetekcji i na jej podstawie odczytywany jest aktualnie wyświetlany sygnał oraz następuje rejestracja przebiegu zdarzenia. Inspekcja Transportu Drogowego nie odpowiada za ustawienia pracy sygnalizatorów, a więc nie ustawia czasu trwania wyświetlania sygnałów świetlnych, nie ma dostępu do dokumentacji czy oprogramowania dotyczącego poszczególnych faz. Za działanie sygnalizacji świetlnej odpowiada zarządca drogi. – przekazała GITD.

Gazeta Powiatowa zwróciła się w takim razie z podobnym pytaniem o zamontowanie sekundników na rondzie im. Biskupów Płockich do GDDKiA. Nie mamy jednak dobrych wieści dla kierowców, którzy mieli nadzieję, że takie rozwiązanie zostanie zastosowane na rondzie przed wjazdem na obwodnicę Jabłonny.

– Sygnalizacje świetlne zastosowane na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA działają w sposób akomodacyjny, czyli zależny od ruchu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wyświetlacze czasu można montować jedynie na sygnalizacjach o programach stałoczasowych, a jest to niedopuszczalne przy zmiennych długościach faz ruchu. Ponadto sygnalizacja stałoczasowa jest o wiele mniej efektywna od sygnalizacji akomodacyjnej. Stosowanie programów stałoczasowych w porównaniu do sygnalizacji zależnej od ruchu pogarsza płynność ruchu na całej sieci dróg. Pojawiają się wówczas straty czasu w fazach dla których nie byłoby zapotrzebowania na ruch, a wyświetlany byłby sygnał zielony. – poinformowała Gazetę Powiatową Małgorzata Tarnowska z GDDKiA w Warszawie.

Z powyższej informacji przesłanej przez GDDKiA jasno wynika, że jak na razie kierowcy korzystający z ronda im. Biskupów Płockich w Jabłonnie nie powinni robić sobie nadziei na szybkie pojawienie się sekundników na powyższym rondzie.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 20

  1. Czyli tłumacząc z Polskiego na nasze – nie zamontujemy sekundników , bo wolimy kasę z mandatów.

    • Dokładnie jak piszesz.

    • Z polskiego na nasze, jeździj zgodnie z przepisami, to nie zarobisz mandatu. Trudne do pojęcia dla cebularzy. 🤣

  2. Technicznie to bzdura.
    Jeśli system wie, że z powodu większego strumienia pojazdów należy wydłużyć cykl zielonego na tym kierunku o określony czas, to nic nie stoi na przeszkodzie żeby sekundnik tą informację otrzymał i pokazał.
    Reasumując: kasa, kasa, kasa.

  3. Durna technologiczna paplanina i bełkot.
    To technologia 21 wieku nie pozwala na intuicyjną pracę sekundników zsynchronizowanych z wyświetlaczami świateł? Bzdura z GDDKiA w Warszawie.
    Liczy się kasa z mandatów, a życie ludzkie i zdrowie jest głęboko w Dolomitach.
    Jak ktoś jest mieszkańcem okolic, to wie jak ominąć to dziadoskie skrzyżowanie, dojechać do Legionowa nadkładając może z 800 metrów i 3 minuty czasu, a jest święty spokój i pewność, że nie złupią cię mandatem.

  4. Co za kłamstwa! System określa ile czasu będzie się świeciło światło akomodacyjne i może zacząć odliczanie. Algorytm podejmuje decyzje w momencie włączenia zielonego na jak długo je włącza. Panie rzeczniku GDKKiA, nawet jeżeli byłoby odwrotnie to system nie podejmowałby nagłej decyzji o zmianie świateł tylko kilka sekund przed i mozna byłoby te 3-5 sekund odliczać a to już by wystarczyło żeby uniknąć kolizji. Nie ma w powiecie skrzyżowania na którym byłoby więcej kolizji niż tu w postaci najechania na tył poprzedzającego pojazdu. Co oznacza ze ten system jest przyczyna kolizji! To ze wrzucicie kilka nagrań ze ktoś wjechał na czerwonym 2 razy na dobę nie uzasadnia potrzeby tego systemu. Wasze ujęcia pokazują dokładnie ze to nie jest najechanie na tył.

  5. Kierowcom pomoże wiadukt nad rondem aby przejechać bezkolizyjnie.Za pieniądze z zainstalowanych urządzeń już dawno można wybudować bezpieczny i komfortowy przejazd. Tylko co lepiej…jak niewiadomo o co chodzi…

  6. Słuszną linię ma nasza władza!
    Najlepiej głupiemu ludowi wcisnąć kit że się nie da, w końcu to 3 bańki z mandatów, a podobno zależy im na bezpieczeństwie. Nosz q…. mać cytując klasyka.

  7. W XXI wieku ludzkość potrafi zbudować pralkę która zmieni czas pracy w zależności od wagi ubrań a przerasta ją sygnalizacja świetlna…
    Proponuje aby CANARD zmieniło nazwę na NARODOWE Centrum Automatycznego Nadzoru, będzie jasne że to wałek do wyciągania pieniędzy z mandatów i wytłumaczy cyrki które dzieją się na tym rondzie.

  8. Bardzo by się przydały sekundniki. Albo chociaż zaprogramowanie zielonego żeby migało 3 razy przed żółtym, jak na przejściach dla pieszych. Cokolwiek co by pozwoliło wiedzieć te 30m przed światłami czy hamować czy jechać.
    Teraz jak kierowcy nie są pewni to po prostu przyspieszają, co generuje niebezpieczne sytuacje, moim zdaniem.

    • Przepis na sukces: przepisowa jazda polączona z zachowaniem odstępów pomiędzy pojazdami plus chamowanie a nie przyśpieszanie przy zapaleniu żółtego światła. Dziękuję.

    • Hamowanie.

  9. Tylko jak kontrolować odległość auta jadącego za nami? Większość stłuczek, to wynik gwałtownego hamowania po zapaleniu się żółtego. To kura znosząca złote jaja. Nie będzie żadnych zmian.

    • To ten z tyłu ma problem…

  10. Skrzyżowanie pułapka!!!!

    • Możesz jeździć naookoło – przez NDM 🙂 Albo nauczyć się prawidłowo poruszać się po takich skrzyżowaniach.

  11. Pomogę państwu, bo CANARD i GDDKiA nie chcą tego powiedzieć.

    Światło zielone pali się stale w stronę Legionowa, gdy pas do skrętu na ulicę Modlińską ma czerwone. Po zapaleniu się światła zielonego do skrętu w lewo (dwa pasy) mamy 20 sekund na zjazd i koniec. Nie ma tam żadnych fal akomodacyjnych, po prostu jest stałe 20 sekund. Po zapaleniu się czerwonego światła pas do skrętu w lewo musi czekać 45 sekund na zmianę światła na zielone.

  12. Uwagi co do tego skrzyżowania:
    1. Na krótkim odcinku drogi w kierunku Nowego Dworu Maz zamontowano w niewielkich odstępach trzy sygnalizatory !!! m.in ze względu na chęć włączenia do niego wjazdu z ul. Brzozowej – z tego kierunki ruch jest niewielki. Należałoby kierować wjeżdżających z Brzozowe w prawo w kierunku Legionowa i ewentualny powrót na najbliższym rondzie dla chcących jechać w kierunku Warszawy. Tym samym poprawia sie znacząco organizacja ruchu na rondzie Biskupów- dwa sygnalizatory na ostro skręcającej drodze w prawo to i tak dużo ale już znacznie bezpieczniej;
    2. Sterowanie światłami i system Red Line nie są zupełnie ze sobą powiązane programowo. System RL reaguje na bieżące wskazania sygnalizatora w układzie przekroczenie przez kierującego linii przy czerwonym świetle uruchamia system RL i rejestruje zdarzenie.
    3. W wielu krajach zamiast stosowania sekundników nad sygnalizatorem – to najlepszy system informujący kierujących – stosuje się inny układ. Na kilkanaście sekund przed zmianą światła z zielonego na pomarańczowy światło zielone mruga dając informację kierującemu że nastąpi zmiana.
    4. Nawet stosowanie zmiennego czasu wyświetlania poszczególnych świateł powinno być obligatoryjnym to, że nie dotyczy to POMARAŃCZOWEGO, które zawsze powinno świecić się przynajmniej tyle ile mówi norma. Na tym skrzyżowania problemem jest bardzo krótkie pomarańczowe -nawet mniej niż sekunda co powoduję, że wielu kreujących nawet nie wie, że wjechało na skrzyżowanie na czerwonym.

    wniosek: Zagwarantowanie bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu nie jest żadnym priorytetem. To są zastawione wnyki na kierującego
    A czemu urządzenie RL nie widnieje na stronach CANARD jako podlegające legalizacji????? A czemu nie ma znaków informujących o tym, że zbliżamy się do monitorowanego skrzyżowania a jest to obowiązek wynikający z przepisów.
    To rondo to jeden wielki skandal i służy tylko wyciąganiu kasy od kierowców przy całkowitym lekceważeniu ich bezpieczeństwa i zdrowia. Gazeto Powiatowa, pomyśl nad tym…

    • Janino: nauczyć się jeździć zgodnie z PORD i wszystko będzie cacy. Oznakowanie poziome i pionowe jest bardzo wyraźne. Wystarczy dostosować prędkość, zastosować się do znaków – a nie zapierdzielać ile pod maską.

  13. Trzeba jeszcze znać przepisy żeby poruszać się prawidłowo! A to i tak nie znaczy że ktoś w Ciebie nie wjedzie! Skrzyżowanie pułapka!

Dodaj komentarz