Zakaz wyprzedzania się ciężarówek. Przepisy będą mniej restrykcyjne

Autostrada fot. www.gov.pl

Autostrada fot. www.gov.pl

Po tym jak kilka dni temu rząd przyjął projekt ustawy zakazujący wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu i bezpłatnego poruszanie się pojazdów po państwowych autostradach nowelizacja trafiła do sejmowej Komisji Infrastruktury, gdzie uzyskała pozytywną opinię. Poznaliśmy również więcej szczegółów i planowaną datę wprowadzenia nowych przepisów w życie.

 

 

Przypomnijmy, że kilka dni temu w Programie 1 Polskiego Radia minister Andrzej Adamczyk poinformował, że rząd przyjął projekt ustawy, która zmienia zasady poruszania się samochodów ciężarowych na drogach szybkiego ruchu. Jak przekazał minister celem wprowadzenia nowych przepisów będzie zakazanie wyprzedzania samochodów ciężarowych przez samochody ciężarowe na drogach szybkiego ruchu. Jak tłumaczył szef resortu infrastruktury chodzi o to, aby upłynnić ruch na drogach szybkiego ruchu i zmniejszyć zagrożenie wynikające z wyprzedzania się wzajemnego ciężarówek. Dodatkowo minister informował o planach wprowadzenia bezpłatnych państwowych autostrad. Projekt ustawy w tej sprawie przewiduje zniesienie opłaty za przejazd dla samochodów osobowych i motocykli po autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

 

 

Projekt ustawy z pozytywną opinią sejmowej Komisji Infrastruktury i kilkoma poprawkami

W czwartek (25 maja) podczas posiedzenia komisji posłowie wprowadzili kilka poprawek o charakterze legislacyjnym oraz poprawkę, która ma umożliwić wszczęcie postępowań egzekucyjnych po wejściu w życie projektowanej ustawy w sytuacji, gdy nie została uiszczona opłata za przejazd autostradą. Gdyby poprawka nie została wprowadzona, możliwa byłaby jedynie kontynuacja postępowań już wszczętych przed dniem wejścia w życie znowelizowanych przepisów.

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu

Projekt nowelizacji wprowadza zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu, jednak umieszczono w nim zapis umożliwiający taki manewr kierowcy pojazdu ciężarowego w sytuacji, kiedy wyprzedzany pojazd porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej.

Na prośbę posłów zasiadających w komisji przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury wyjaśnił, że według resortu będzie to już 10 km/h różnicy pomiędzy ciężarowym pojazdem wyprzedzanym a wyprzedzającą ciężarówką. Resort infrastruktury wyjaśnił, że były prowadzone szczegółowe analizy dotyczące manewru wyprzedzania się ciężarówek przy różnych prędkościach. Punktem odniesienia tych wyliczeń dla ministerstwa była maksymalna dopuszczalna prędkość ciężarówek na trasach szybkiego ruchu, czyli 80 km/h.

Państwowe autostrady będą bezpłatne?

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury celem zniesienia opłat za państwowe autostrady, które uiszczają kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (samochody osobowe i motocykle) jest utrzymanie bądź nawet zwiększenie możliwości komunikacyjnych obywateli oraz zmniejszenie faktycznych wydatków, które ponoszą kierowcy samochodów osobowych. Według planów rządu sieć ponad 1300 km autostrad w Polsce zarządzanych przez stronę publiczną będzie dla kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony bezpłatna (obecnie płatne odcinki państwowych autostrad to A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica). Nadal ma być jednak pobierana opłata od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się powyższymi autostradami.

Obecny na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister Rafał Weber wyraził nadzieję, że zarówno przepisy o zniesieniu opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrad zarządzanymi przez GDDKiA jak i przepisy wprowadzające zakaz wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu wejdą w życie 1 lipca 2023 roku.