W połowie października 2022 roku po trwającej kilka miesięcy modernizacji oddana została do użytku pętla autobusowa przy ulicy Sowińskiego. Niestety inwestycja nie spełnia wszystkich oczekiwań mieszkańców. Autobusy linii 723 omijają centrum przesiadkowe i zatrzymują się na nowych przystankach przy Sowińskiego i Krasińskiego. Powodem jest zbyt wąska jezdnia wzdłuż peronów przystankowych, co uniemożliwia autobusom minięcie się na pętli.
Przypomnijmy, że przebudowa i modernizacja pętli autobusowej przy ulicy Sowińskiego w Legionowie ruszyły na początku maja 2022 roku. Powyższe centrum przesiadkowe zostało oficjalnie oddane do użytku mieszkańców w połowie października 2022 roku. Cała inwestycja kosztowała ok. 2,5 mln zł. Za realizację inwestycji odpowiedzialna była firma TiT-Bruk z Nowego Miasta. Równolegle prowadzony był remont pętli autobusowej przy ulicy Olszankowej na osiedlu Młodych. Za realizację dwóch powyższych inwestycji legionowski ratusz zapłacił łącznie przeszło 5 mln zł.
Legionowskie węzły przesiadkowe powstały dzięki modernizacji dwóch pętli autobusowych znajdujących się przy ulicach generała Józefa Sowińskiego i Olszankowej na osiedlu Młodych. Inwestycje te połączone zostały z budową w ich najbliższym sąsiedztwie parkingów w formule parkuj i jedź. W ramach każdej z tych inwestycji powstało po 55 miejsc parkingowych – po 29 dla samochodów i po 26 dla rowerów. Modernizacja starych pętli autobusowych polegała również na przebudowie ich nawierzchni i przylegających do nich chodników oraz na wymianie ich oświetlenia na to ledowe. Dodatkowo na każdej z pętli autobusowych powstały nowe zadaszone perony przystankowe – część z nich wyposażona została w ładowarki elektryczne, podgrzewane siedzenia, klimatyzację i podświetlane gabloty multimedialne. Na każdym z centrów przesiadkowych pojawiły się również stacje ładowania aut elektrycznych. Zmodernizowanej infrastrukturze komunikacyjnej towarzyszą też samoobsługowe stacje naprawy jednośladów, półautomatyczne toalety publiczne, miejskie poidełka, ławki, kosze na śmieci i nowa zieleń miejska.
Dlaczego autobusy linii 723 nie korzystają ze zmodernizowanej pętli autobusowej przy ulicy Sowińskiego?
Pomimo tych wszystkich udogodnień, które zostały zamontowane na zmodernizowanej pętli autobusowej przy ulicy Sowińskiego autobusy linii 723 nie wjeżdżają na teren pętli w celu wysadzenia i zabrania pasażerów jak miało to miejsce przed modernizacją. Obecnie z terenu pętli autobusowej korzystają jedynie autobusy linii 736, N63 i L-8 oraz linii D1 Darmowej Komunikacji Miejskiej (DKM). W pobliżu niedawno oddanego do użytku ronda na skrzyżowaniu ulicy Sowińskiego i Krasińskiego w kierunku DK 61 znajduje się przystanek “Mickiewicza 03”, z którego muszą korzystać pasażerowie udający się w kierunku Warszawy. Nie jest to komfortowa sytuacja, kiedy obok za ponad 2 mln zł znajduje się nowoczesna i zmodernizowana pętla autobusowa.
Zapytaliśmy ZTM Warszawa i legionowski ratusz, dlaczego autobusy linii 723 nie zatrzymują się obecnie na pętli autobusowej przy ulicy Sowińskiego.
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie szybko poinformował naszą redakcję, dlaczego autobusy omijają pętlę. – Legionowo przebudowało pętlę na węzeł przesiadkowy z parkingiem P+R i organizacja ruchu autobusów jest dziś inna niż to było przed przebudową. Obydwa przystanki dla linii 723, czyli Mickiewicza 03 (na ulicy gen. J. Sowińskiego) i Mickiewicza 05 (na ulicy Z. Krasińskiego) są przystankami przelotowymi, czyli autobusy zatrzymują się na nich na czas wymiany pasażerskiej i jadą w dalszą trasę. Na nowej pętli natomiast zatrzymują się autobusy, które mają tu koniec/początek trasy, czyli oczekują na przystankach na godzinę odjazdu. Szerokość jezdni wzdłuż peronów przystankowych nie pozwala na wzajemne omijanie się autobusów. Dotychczas z pętli autobusowej w ciągu dnia korzystały cztery linie autobusowe: 723, 736, L-8 oraz uruchamiana przez miasto Legionowo linia D1. Przy takim natężeniu ruchu autobusów i braku możliwości omijania istniało uzasadnione ryzyko wzajemnego blokowania się autobusów, kiedy np. przejeżdżający autobus linii 723 z Legionowa Przystanek do Warszawy byłyby zablokowany przez czekający na godzinę odjazdu autobus innej linii. – poinformował Gazetę Powiatową Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM Warszawa.
Sytuacja z problemem wjazdu autobusów linii 723 na pętlę przy ulicy Sowińskiego nie powstała już po oddaniu zmodernizowanej inwestycji. Okazuje się, że wiedziano o tym, że problem ten będzie występował jeszcze przed rozpoczęciem prac budowlanych. – Przy opiniowaniu projektu przebudowy pętli autobusowej wystąpiliśmy z wnioskiem o budowę przystanku przelotowego w kierunku Warszawy poza pętlą autobusową, analogicznie jak to jest w przeciwnym kierunku, gdzie przystanek przelotowy w kierunku Legionowa Przystanek znajduje się poza pętlą, przy ulicy Z. Krasińskiego. Dzięki takiemu rozwiązaniu ruch autobusów jest płynny a czas przejazdu 723 krótszy, bo autobus nie musi wykonywać manewrów wjazdu/wyjazdu na pętlę i włączania się do ruchu oraz ewentualnego oczekiwania na możliwość przejazdu przez pętle, gdy przy peronie stoi autobus innej linii czekający na odjazd. – dodaje Tomasz Kunert z ZTM Warszawa.
Cała sytuacja problematyczna dla pasażerów, którzy przed modernizacją pętli autobusowej przy Sowińskiego mogli oczekiwać na jej terenie na wszystkie linie autobusowe kursujące w pobliżu, szczególnie na najważniejszą, czyli 723. Teraz mieszkańcy muszą pokonać odległość ok. 100 metrów, aby z pętli przy Sowińskiego dostać się na przystanek “Mickiewicza 03”, z którego odjeżdżają w kierunku Warszawy autobusy linii 723.
Redakcja Gazety Powiatowej zwróciła się również do Urzędu Miasta Legionowo o komentarz do całej tej sprawy, jednak jak na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi na wysłane przez nas pytania. Na wczorajszej sesji Rady Miasta Legionowo prezydent Roman Smogorzewski potwierdził, że autobusy linii 723 nie będą wjeżdżały na pętle, a miasto dostawi w miejscu nowych przystanków wiaty przystankowe. Kiedy? Na razie nie wiadomo.
fot. GP/kg