Stoją roboty na rozbudowie DK 61 na odcinku od Legionowa do ronda w Zegrzu Południowym. Trwają spotkania w sprawie odszkodowań

Zmiana organizacji ruchu na DK 61 w miejscu rozebranego wiaduktu kolejowego w Michałowie-Reginowie 2 fot. GDDKiA

Przebudowa DK nr 61 na odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego, fot. GP (archiwum)

Wykonawca rozbudowy DK61 między Legionowem, a rondem w Zegrzu Południowym nadal nie wszedł na plac budowy. Okazuje się, że nadal nie została wydana decyzja ZRID dla tej inwestycji. Co więcej ponownie prowadzona jest procedura oceny środowiskowej przez RDOŚ w Warszawie. Czy obecna sytuacja spowoduje opóźnienie ukończenia inwestycji w zaplanowanym na II kwartał 2024 r. terminie?

 

 

Na początku 2023 roku zakończyły się prace związane z budową nowego wiaduktu kolejowego nad drogą krajową nr 61 (DK 61), położonego na odcinku pomiędzy Legionowem, a rondem w Zegrzu Południowym. Obecnie na placu budowy modernizowanego odcinka DK 61 nic się dzieje, ponieważ jej wykonawca nadal czeka na pozwolenie na budowę dla dalszej rozbudowy tej trasy na wskazanym odcinku. W czasie przeciąga się wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

 

 

Przypomnijmy, że powyższa inwestycja dotyczy rozbudowy DK 61 na 4,5 kilometrowym odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego. Inwestycję na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) za blisko 195 mln zł wykonują firmy Torpol i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Zapowiedziano wykonanie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, drogi dojazdowe, skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, a w miejscu obecnego ronda w Zegrzu Południowym bezkolizyjny węzeł z estakadami.

 

 

Przebudowa DK 61 na odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego została podzielona na dwa etapy, gdzie dla każdego z nich inwestor musi otrzymać odrębne pozwolenie na budowę. W pierwszym etapie, taką decyzję wydano na rzecz rozbiórki starego i budowy nowego obiektu kolejowego – wiaduktu nad DK 61. Druga taka decyzja ma dotyczyć poszerzenia tej trasy na pozostałym odcinku. – Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID dla pozostałego odcinka drogi. Przewidujemy otrzymanie decyzji do połowy bieżącego roku. Po jej pozyskaniu wykonawca będzie mógł rozpocząć roboty w terenie (w zakresie pozostałego odcinka drogi – poza wiaduktem kolejowym) – informowała na początku 2023 roku Małgorzata Tarnowska z GDDKiA w Warszawie.

Również na początku roku Małgorzata Tarnowska informowała, że firmy przebudowujące DK 61 domagały się wydłużenia czasu realizacji tego przedsięwzięcia. – W procedowaniu są roszczenia wykonawcy, w których oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót – przekazywała Gazecie Powiatowej urzędniczka.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekonywała na początku 2023 roku, że umowny termin zakończenia inwestycji nie uległ zmianie i jest to II kwartał 2024 r.

Nadal nie ma decyzji ZRID dla dalszej rozbudowy DK 61

Pomimo wcześniejszych przewidywań GDDKiA co do wydania decyzji ZRID dla rozbudowy DK 61 przez Wojewodę Mazowieckiego do połowy bieżącego roku prace nadal nie ruszyły. Gazeta Powiatowa zwróciła się z pytaniami w tej sprawie do GDDKiA.

– Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID. W toku jest ponowna ocena środowiskowa prowadzona przez RDOŚ w Warszawie. Prace mogą zostać rozpoczęte po pozyskaniu decyzji ZRID. Szacujemy, że uzyskamy ją jesienią 2023 roku. – poinformowała Gazetę Powiatową Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowa GDDKiA.

Jak dodaje GDDKiA przedłużające się uzyskanie powyższych zgód nie powinno wpłynąć na wydłużenie planowanego terminu zakończenia całej inwestycji (II kwartał 2024 r.). Również początkowa suma przeznaczona na realizację zadania (195 mln zł) ma nie wzrosnąć.

Cały czas nie została jednak rozpatrzona sprawa roszczeń wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie i dodatkowych środków finansowych (np. z powodu długoterminowej procedury uzyskiwania decyzji ZRID).

– Nadal rozpatrywane są roszczenia wykonawcy. Oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie i dodatkowych środków finansowych. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. – dodaje Małgorzata Tarnowska.

Jak tylko GDDKiA uzyska decyzję ZRID dla rozbudowy DK 61 między Legionowem a rondem w Zegrzu Południowym poinformujemy o tym Czytelników.

 

Nieoficjalnie ustaliliśmy także, że w lipcu organizowane są spotkania z właścicielami nieruchomości w celu ustalenia odszkodować za grunty, które zostaną przeznaczone na drogę.