Powiat. Nowa linia kolejowa Zegrze-Przasnysz coraz bliżej. PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej

S4 Zegrze Południowe (2)

Stacja kolejowa w Zegrzu Południowym w gminie Nieporęt, fot. GP (archiwum)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Projekt będzie realizowany w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

 

 

Jak dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego przez PKP PLK wybrany w ramach przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych niezbędnych do budowy nowej, około 73-km, jednotorowej (na wybranych odcinkach dwutorowej) zelektryfikowanej linii kolejowej. Trasa ma połączyć m.in. Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Warszawą. Czas przejazdu pociągiem między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na ok. 75 minut. Jak zapewnia PKP PLK pociągi będą mogły jeździć po nowej trasie z prędkością do 160 km/h.

 

 

– Stworzenie połączenia kolejowego pozytywnie wpłynie na rozwój Północnego Mazowsza. Linia z Przasnysza do Warszawy to jeden z czterech projektów realizowanych w ramach rządowego programu Kolej+ w woj. mazowieckim. W realizacji są także przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej linii Sokołów Podlaski – Siedlce oraz Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Podpisano także umowę z wykonawcą prac projektowych linii do Koziniec – poinformował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

– Program Kolej+ jest istotny z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego naszego regionu. Zwiększy się dostępność do kolei i poprawią się warunki życia mieszkańców Mazowsza, m.in. Przasnysza, Pułtuska czy Serocka. Realizacja projektów z rządowego programu Kolej+ to jedna z wielu działań, które likwidują wykluczenie komunikacyjne – przekazał Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

11 nowych stacji i przystanków

Według projektu lepszy dostęp do kolei ma zapewnić 11 nowych stacji i przystanków, m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku i Serocku. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyposażone według potrzeb w windy i pochylnie. Będą wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.

Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program według założeń ma przyczynić się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 10

  1. A tym czasem, S4 do Zegrza codziennie opóźniona… Porywacie sie z motyką na księżyc! PKP nie radzi sobie z tym co ma.

  2. Racja, kompletny OBCIACH dla Burmistrza Serocka pana Borkowskiego, że jest tak niezaradny, ze nie potrafi zalatwic tak waznej sprawy jaka jest brak wyjazdu na Serockz Skm i ludzie od ponad 2 miesiecy jezdza w przeciwnym kierunku niz lezy gm. SEROCK czyli przez rondo nadrabiajac extra 2.3 km dziennie, czesto stojac jeszcze w korkach i to calkiem nieotrzebnie.
    Pan Burmistrz nawet w 2022 r. zapewnial swoich mieszkańców, na gminnej stronie internetowej, że wyjazd z Pkp w kierunku Serocka będzie i żeby się nie martwić na rok przed uruchomieniem SKM do Zegrza.
    Pan Burmistrz milczy, a wyjazdu nadal nie ma.
    A Serocczanie wydają niepotrzebnie kolejne pieniądze jeżdżąc rocznie calkiem niepotrzebnie około 600 kilometrów!!!

    • Największym obciachem dla Burmistrza Serocka pana Borkowskiego jest to że uległ naciskom lobby busiarskiego lub patodeveloperkarskiego forsując wywalenie linii kolejowej i stacji jak najdalej poza miasto, aż za obwodnicę drogową. Kolej ma być dla ludzi a nie ot muchów! Nawet gdyby założyć że mieszkańcom Serocka będzie się chciało przepychać samochodami na P+R przy stacji za obwodnicą zamiast skręcić w nią i popruć wprost na Legionowo o ile nie do samej Warszawy – to co mają począć chętni na odwiedzenie Serocka, zarówno z Warszawy jak i okolicznych wiosek? Wysiąść na kompletnym zadoopiu i liczyć na dowozowy busik? A jeśli ten nie przyjedzie względnie nie pomieści wszytkich chętnych, to co wtedy Dymać do miasta z buta bite dwa kilosy, wcześniej wspiąwszy się na kładkę za obwodnicą? Najpewniej w takim przypadku przyjadą jak dotąd, pekaesami lub własnymi autami którymi zastawią boczne uliczki Serocka. Parafrazując Churchilla należałoby powiedzieć bezdennie gópim włodarzom Serocka: „Wybrali stację poza miastem, a parking w mieście i tak będą mieli!”

  3. Pan Borkowski stwierdził, że nie ma przepustowości na torach do Zegrza na Skm co 30 minut w godz. Szczytu to w tej sytuacji skąd się weźmie przepustowość dla pociągu przez Zegrze do Przasnysza, no skąd ?

    • Pan Borkowski smuty prawi. Po to wszak wybudowano w Zegrzu stację z torem dodatkowym a nie jak kiedyś – przystanek końcowy z jednym tylko torem, aby przepustowość zwiększyć! Dzięki dwóm torom pociąg oczekujący na jednym z nich może ruszyć w kierunku Wieliszewa niezwłocznie po przyjeździe pociągu do Zegrza. Oszczędza się na czasie potrzebnym na zmianę kierunku jazdy, co można zrobić zanim przyjedzie kolejny pociąg, i trwa to dużo krócej niż 30 minut. Sama zaś jazda między Zegrzem a Wieliszewem (gdzie jest najbliższa mijanka) trwa zaledwie 6 minut, można by zatem odprawiać z Zegrza pociągi co 20 a nawet 15 minut. Jeśli zaś brak jest przepustowości na szlaku Wieliszew – Legionowo Piaski, to zanim wybuduje się tam drugi tor można by uruchomić wahadłowy pociąg SKM relacji Zegrze – Wieliszew, z przesiadką na pociągi linii S-3 do Warszawy. A następnie odbudować drugi tor dodatkowy tylko dla pociągów towarowych na stacji Legionowo Piaski, wzorem stacji Wieliszew. Część pociągów SKM (zarówno linii S-4 jak i S-3) mogłaby dojeżdżać od strony Wieliszewa tylko do Legionowa, na przesiadkę w pociągi KM, o ile problemem miałby być brak przepustowości na linii Legionowo – Warszawa Praga, gdzie absolutny priorytet ma p…dolino.

  4. Rozumiem, że została ostatnia kasa do wydania i wyda się ją na nierealny projekt? Same bzdury – 11 mld z budżetu, 11 przystanków i 160 km/h? Linia Piaseczno-Zegrze przestała działać, z Gdańskiej ciągłe opóźnienia, w Zegrzu nie ma nawet tablic czy megafonów, a ci chcą 1 km most przez Narew przerzucić, a właściwie to chyba nawet nie wiedzą, że coś takiego będzie potrzebne?…

    • Znów wypisujesz bzdoory z kilometrowym mostem przez Narew. Wystarczy most cztery razy krótszy (taki jak mosty drogowe) a pozostały dystans pokona się groblą tą samą którą poprowadzona jest droga. Wystarczy więc poszerzyć stosunkowo nieznacznie groblę. Przy okazji pogłębi się mocno już zamulony Zalew.

      • Kup sobie jakąś książkę z dziedziny budownictwa drogowo-kolejowego i przestań w końcu bredzić wbrew podstawowym zasadom inżynierii lądowej.

        • Co boli cię perspektywa że pociągi wyjadą poza dotychczasowy Rubikon co się Narwią nazywa? Że łebki których dotąd woziłeś busami jak worki kartofli wybiorą wygodniejszą i bezpieczniejszą kolej? Ech, a gdyby tak powspominać dawne czasy, tak na początku lat 90 kiedy to tłumy waliły drzwiami i oknami do zdezolowanych ale prywatnych gratobusów gardząc koleją tylko dlatego że była państwowa a w Wybgazie napisało że co państwowe powinno upaść! DJCars, ZERDEKS, Z-bus, jednohadziewionowych firemek-krzaków już nie licząc, i wszystko to odjeżdżało z Zegrza do Warszawy co 5 minut. Chciałbyś aby tamte czasy powróciły?!

          • daj spokój, Zerdeks – przypomniałeś mi traumę z lat młodości. Liceum, podróż do Warszawy przeciekającym , zatęchłym i zgniłym 40 letnim autobusem. tłok ze jeden na drugim stał, ale wolne miejsca były bo woda kapała z sufitu i fotele nasiąkły jak gąbka. oczywiście w środku sauna bo wentylacji brak… oby ‚to se ne vrati’

Dodaj komentarz