Legionowo. DKM – autobusy elektryczne czy wodorowe? Trwają konsultacje z mieszkańcami

autobus elektryczny

Ruszyły internetowe konsultacje na temat zysków i strat związanych z przejściem legionowskiej Darmowej Komunikacji Miejskiej (DKM) na flotę niskoemisyjną. Według miejskich urzędników przejście na autobusy elektryczne czy wodorowe w tak małej skali organizowanego na terenie Legionowa transportu nie znajduje żadnego uzasadnienia. Przez najbliższe trzy tygodnie legionowianie mogą odnieść się do konkluzji zawartych w tym dokumencie.

Ruszyły konsultacje społeczne dotyczące szans i ryzyk związanych z uruchomieniem autobusów elektrycznych w ramach legionowskiej DKM. Przez najbliższe trzy tygodnie tj. do 5 października 2023 r. legionowianie mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia i propozycje do wniosków zawartych w analizie ekonomicznej, środowiskowej i społecznej dla tego przedsięwzięcia.

 

Obowiązek prawny

Ustawodawca nałożył na samorządy zobowiązane do świadczenia usług transportu zbiorowego obowiązek zapewnienia do 2028 r. przynajmniej 30 procentowego udziału pojazdów niskoemisyjnych w całej ich flocie transportowej. W 2023 r. udział ten powinien wynosić 10 procent. W przypadku Legionowa obowiązek ten odnosi się do DKM. Zwiększenie floty niskoemisyjnej musi być poprzedzone obligatoryjną analizą kosztów i korzyści takich przedsięwzięć. W przypadku kiedy taka analiza wykaże brak korzyści przy zastosowaniu tych proekologicznych rozwiązań, dany samorząd nie musi ich wdrażać.

 

Autobusy elektryczne i wodorowe nie opłacają się

Zdaniem legionowskich urzędników uruchomienie autobusów elektrycznych w ramach DKM nie ma żadnego uzasadnienia, głównie z uwagi na wyższe o około 34 procent rocznie koszty ich obsługi. W ich opinii, kosztów tych nie zrekompensują nawet spodziewane korzyści środowiskowe. – Legionowo nie posiada własnej floty pojazdów elektrycznych, a ewentualny wymóg zastosowania w usłudze przewozowej wymogu zastosowania pojazdów zeroemisyjnych, skutkować będzie znaczącym, bo wynoszącym przynajmniej 34 procent wzrostem kosztu wozokilometra. Dodatkowo, może wiązać się z koniecznością budowy stacji ładowania pantografowego umożliwiającego doładowywanie baterii autobusów pomiędzy kursami. Koszt takiej infrastruktury może wynieść dodatkowo kilka milionów złotych – dowiadujemy się z konkluzji zawartych w konsultowanej obecnie z mieszkańcami Analizie kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej w Legionowie autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu. – Równocześnie, obsługa DKM w Legionowie to 3 pojazdy, w związku z czym ewentualny efekt ekologiczny wymiany z pojazdów spalinowych na elektryczne w skali całego miasta, byłby znikomy – czytamy następnie.

 

Jeszcze wyższe koszty finansowe i społeczne wiązałyby się z zastąpieniem autobusów spalinowych tymi zasilanymi wodorem. – Najmniej korzystne parametry pod względem kosztowym i społecznym wykazuje wariant wykorzystania autobusów zeroemisyjnych zasilanych wodorem. W przypadku wariantu wykorzystania autobusów zasilanych energią elektryczną, efekt zastosowania czystszego paliwa, kompensowany jest wysokim kosztem inwestycyjnym. Koszt inwestycji w tabor zeroemisyjny jest praktycznie dwukrotnie wyższy, niż w tabor konwencjonalny i chociaż koszt energii (paliwa) w autobusie elektrycznym wynosi ½ kosztów zużycia paliwa w pojeździe spalinowym (przy obecnej gwarantowanej maksymalnej cenie energii) to niestabilność rynku energetycznego (w roku 2022 ceny hurtowe dochodziły do 1800 zł/MWh) generuje dużą niepewność co do ostatecznego kosztu eksploatacji autobusów elektrycznych. Wykorzystanie pojazdów elektrycznych wiąże się również z okresową koniecznością wymiany baterii pokładowych pojazdów. Koszt ten sięgać może nawet 1/3 wartości pojazdu (ok. 900 000 zł). Żywotność baterii szacować można aktualnie na ok. 8-10 lat, choć w zależności od rodzaju baterii oraz sposobu ich eksploatacji może być krótsza – podsumowują legionowscy urzędnicy.

Wyniki finansowej oraz społeczno-ekonomicznej analizy związanej z przejściem autobusów DKM w Legionowie na flotę niskoemisyjną przedstawiono na poniższym zdjęciu.

Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej w Legionowie autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu, fot. UM w Legionowie.