Azbest to materiał, który był przez wiele lat używany w polskim budownictwie. Po latach okazało się jednak, że materiał ten jest bardzo szkodliwy dla zdrowia ludzkiego. Usuwanie go regulują odpowiednie przepisy prawa. Na terenie gminy Jabłonna prowadzone były już kolejny rok prace z bezpiecznym usuwaniem azbestu z posesji mieszkańców. W ramach tego zadania w 2023 roku wyspecjalizowana firma usunęła z terenu gminy i unieszkodliwiła blisko 50 ton tego materiału.
Azbest był przez wiele lat używany w polskim budownictwie. Dopiero w połowie lat osiemdziesiątych badania potwierdziły jak szkodliwy wpływ może mieć na ludzkie zdrowie. Włókna azbestu dostają się do ludzkiego organizmu wraz z powietrzem, a ich wdychanie może doprowadzić do pylicy azbestowej, międzybłoniaka opłucnej czy raka płuc. Od 1998 roku obowiązuje zakaz produkcji płyt azbestowo-cementowych w budownictwie.
To, w jaki sposób elementy z azbestem powinny być usuwane, składowane i transportowane, określa dokładnie Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 2 kwietnia 2004 roku. Usuwanie takich materiałów poprzedzone jest szeregiem wytycznych, które powinien zrealizować podmiot, który będzie takie prace nadzorował. Usuwaniem elementów z azbestem mogą zajmować się tylko specjalistyczne firmy wyposażone w odpowiedni sprzęt i zatrudniające przeszkolonych pod tym kątem pracowników. Właściciel lub najemca terenu, na którym będzie przeprowadzane usuwanie takich materiałów budowlanych, ma obowiązek zgłoszenia tego faktu terenowemu organowi nadzoru budowlanego.
Blisko 50 ton azbestu usunięte z terenu gminy Jabłonna w 2023 roku
– Zakończyliśmy tegoroczną edycję programu pn.: „Demontaż oraz unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Jabłonna – etap XII”. – poinformowali kilka dni temu pracownicy Urzędu Gminy Jabłonna.
Zabezpieczanie i usuwanie azbestu z terenu gminy Jabłonna fot. Urząd Gminy Jabłonna
Jak dodają jabłonowscy urzędnicy prace związane z usuwaniem z terenu Gminy Jabłonna wyrobów zawierających azbest były prowadzone etapowo od 04.08.2023 r. i zakończyły się 15.09.2023 r. W ramach tego zadania usunięto blisko 50 ton azbestu. Wykonawcą prac była firma LOGISTYKA ODPADÓW – REALIZACJE Sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej.
„Demontaż oraz unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Jabłonna – etap XII” były realizowane w ramach „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Jabłonna na lata 2017-2032”.
Powyższe zadanie wykonane w 2023 roku kosztowało gminę Jabłonna 50 637,96 zł brutto. Środki na realizację zadania pochodzą ze środków zewnętrznych pozyskanych przez Gminę Jabłonna z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (WFOŚiGW) oraz ze środków własnych gminy. W maju 2023 roku WFOŚiGW przyznał gminie Jabłonna ponad 11 tys. zł dofinansowania na tegoroczną akcję usuwania wyrobów zawierających azbest.
Zabezpieczanie i usuwanie azbestu z terenu gminy Jabłonna fot. Urząd Gminy Jabłonna