Wieliszew. 33-latka chciała pomóc znajomej przesyłając pieniądze przy pomocy BLIK-a. Kobieta została oszukana przez przestępców

Woman photographer drinking coffee and working with laptop on workplace

Oszuści cały czas działają bardzo aktywnie. Boleśnie przekonała się o tym mieszkanka powiatu legionowskiego, która straciła 800 złotych metodą na tzw. blika. Kobieta była przekonana, że pomaga znajomej, a w rzeczywistości przekazała swoje pieniądze oszustowi. Przestępca przechwycił konto społecznościowe znajomej poszkodowanej i za jego pośrednictwem poprosił o pomoc finansową. Policjanci apelują o większą rozwagę przy tego typu transakcjach i radzą jak nie dać się oszukać przestępcom.

 

 

W sobotę (21 października) do dyżurnego wieliszewskiej policji zgłosiła się 33-latka, która padła ofiarą oszustwa na tzw. BLIK-a. Pokrzywdzona kobieta straciła 800 złotych. – Jak wynikało z zeznań kobiety, w nieznanych okolicznościach, ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej znajomej. Za pośrednictwem komunikatora internetowego przysłał jej wiadomość, że potrzebuje pilnie pieniędzy, które wkrótce zwróci. Poszkodowana chcąc pomóc znajomej, podała kod blik, za pomocą którego oszust dokonał wypłaty pieniędzy. – informuje komisarz Justyna Stopińska, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Legionowie.

 

 

Policja apeluje o rozwagę

– Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy! Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że została zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. – przestrzega komisarz Justyna Stopińska.

Policja radzi jak nie dać się oszukać przestępcom

Funkcjonariusze przede wszystkim zalecają zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu. Mundurowi proponują stosować kilka prostych zasad, które mogą uchronić przed utratą pieniędzy na rzecz oszustów:

• pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
• pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
• nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
• oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła,
• stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem,
• potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze,
• sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie,
• chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Oszustwo jest przestępstwem, które zgodnie z Kodeksem karnym może być zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.