Ruszają prace projektowe dla budowy trzeciej linii metra w Warszawie. Budowa ma ruszyć w 2028 roku

warszawskie metro - fot. wtp.pl

Warszawskie metro fot. Warszawski Transport Publiczny

Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie rozpoczynają się prace projektowe dla pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra – od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Na nowej trasie – o długości ponad 8 km – znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa linii M3 powinna ruszyć w 2028 roku. Kiedy nową linią metra pojadą pierwsi pasażerowie?

 

 

Ogłoszenie przetargowe na projekt linii M3 zostało wysłane do dziennika urzędowego Unii Europejskiej w środę 20 grudnia. Zadanie pod nazwą „Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową” trafiło do TED, czyli internetowej wersji „Suplementu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej”. Od momentu publikacji, potencjalni wykonawcy mogą składać swoje oferty na realizację projektu.

 

 

Ponad 8 kilometrów torów

Powyższy przetarg dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji: Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana jako węzeł przesiadkowy), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy.

Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji, które zmienią charakterystykę okolic przyszłych przystanków podziemnej kolei. Największe zmiany będą dotyczyły stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni.

Metro Wiatraczna

Po wybudowaniu stacji metra na rondzie Wiatraczna miejsce to nie będzie już funkcjonowało jako rondo. Układ drogowy zostanie uproszczony. Przystanki komunikacji miejskiej skupione w centralnej części węzła przesiadkowego co będzie miało umożliwić łatwe i szybkie przesiadki. W miejscu przeniesionej pętli tramwajowej powstanie wielofunkcyjny plac miejski, który będzie służył wszystkim mieszkańcom. W rejonie stacji pojawi się dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.

Urządzenie przestrzeni w powyższym miejscu z nową formą funkcjonowania handlu oraz elementów zieleni będzie przedmiotem warsztatów projektowo-konsultacyjnych z udziałem mieszkańców, kupców i wszystkich zainteresowanych.

Metro Dworzec Wschodni

Duże zmiany czekają również rejon Dworca Wschodniego, który ma zyskać charakter wygodnego, przyjaznego i estetycznego węzła przesiadkowego. Najważniejszą zmianą w przekroju ul. Kijowskiej będzie przeniesienie odcinka torowiska tramwajowego bliżej hali dworcowej. Dodatkowo, po torowisku będą mogły poruszać się również autobusy, dzięki czemu możliwe będzie urządzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych tuż przy wejściu na dworzec Warszawa Wschodnia. Układ drogowy zostanie uzupełniony o ścieżki i przejazdy rowerowe. Pojawi się nowa zieleń niska i wysoka, ławki, siedziska i inne elementy małej architektury, a także zadaszenie nad centralną częścią węzła przesiadkowego.

Kiedy ruszy budowa nowej linii metra?

Jak informuje ZTM Warszawa etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2026 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane. Pierwsi pasażerowie pojadą nową linią metra kilka lat później.

W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).

– Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone będą prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. – informuje Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

źródło: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy/ZTM Warszawa.