Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył wysoką karę finansową na jednego z największych w Polsce operator telefonii komórkowej. T-Mobile ma zapłacić 25 mln zł za wprowadzanie klientów w błąd podczas promocji „1200 GB za darmo przez rok”.
UOKiK poinformował w środę (3 stycznia), że nałożył ponad 25 mln zł kary na spółkę T-Mobile Polska. Jak dowiadujemy się z opublikowanego komunikatu w tej sprawie wątpliwości prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego wzbudziły reklamy oferty pre‑paid „1200 GB za darmo przez rok”. Reklamy promocji pojawiały się m.in. na bilbordach, citylightach na przystankach komunikacji miejskiej, były wyświetlane w bankomatach i na terminalach płatniczych – w języku polskim i ukraińskim. Postępowanie zostało wszczęte w tej sprawie na podstawie skargi konsumenta. UOKiK przeanalizował reklamy i regulaminy promocji.
Promocja i jej reklama wprowadzała klientów w błąd?
Jak ustalił Urząd, operator T-Mobile Polska wprowadził konsumentów w błąd, ponieważ reklamy sugerowały, że pakiet danych jest za darmo. W rzeczywistości zamiast obiecanego pakietu 1200 GB konsument otrzymywał co miesiąc 100 GB pod warunkiem, że doładował konto za minimum 35 zł miesięcznie. Po roku kwota, którą musiał zasilić swoją kartę, wyniosłaby 420 zł. Jednak ta informacja była napisana małą czcionką na samym dole reklamy.
– Hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta, tak aby zapadły mu w pamięć i skłoniły do zakupu reklamowanej usługi. Przekaz reklamowy musi być co do zasady krótki, zwięzły i jasny. To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera „haczyków”. Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie „ratalnym”, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł – przekazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
T-Mobile może odwołać się od nałożonej kary
Jak dowiadujemy się z opublikowanego komunikatu za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na T-Mobile Polska karę ponad 25 mln zł (25 623 957 zł). Informacja o decyzji Prezesa Urzędu ma zostać opublikowana na stronie internetowej T-Mobile Polska jak również na profilach operatora w mediach społecznościowych. Będzie ona podana w dwóch wersjach językowych: polskiej i ukraińskiej, ponieważ w błąd mieli zostać wprowadzeni również konsumenci posługujący się tym językiem. Powyższa decyzja nie jest jednak jak na razie prawomocna, dlatego operator telekomunikacyjny T-Mobile ma możliwość odwołania się do sądu.