Serock. Interwencja służb w Borowej Górze. Okazało się, że wezwał je przypadkowo uruchomiony system eCall

ecall

Mercedes / Daimler AG - Global Communicatio

W piątek (1 marca) po godz. 19 straż pożarna, pogotowie i policja interweniowały na posesji przy ulicy Długiej w Borowej Górze (gmina Serock). Powodem interwencji służb ratowniczych był sygnał ratunkowy nadany przez system eCall zamontowany w samochodzie osobowym.

 

 

Informację z sytemu eCall umieszczonego w aucie osobowym na terenie gminy Serock służby ratownicze odebrały o godz. 19:13. – Na miejsce zadysponowano łącznie dwa zastępy straży pożarnej z JRG Legionowo, WSP Zegrze, pogotowie i policję. – poinformował Gazetę Powiatową mł. asp. Przemysław Pruszczyński, dyżurny stanowiska kierowania Komedy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Legionowie.

 

 

Jak dodał dyżurny KP PSP w Legionowie, po przybyciu służb ratowniczych na miejsce okazało się, że na posesji przy ulicy Długiej w Borowej Górze osoby znajdujące się w samochodzie osobowym marki Toyota przypadkowo nacisnęły przycisk aktywujący system eCall. Nieświadome uruchomienie tego systemu przez użytkowników auta spowodowało interwencję służb ratowniczych.

Na szczęście okazało się, że żadna z osób znajdujących się w pojeździe nie potrzebowała pomocy, jak również nie doszło w tej sytuacji do kolizji drogowej. Służby ratownicze już po 20 minutach zakończyły swoje działania na posesji w Borowej Górze.

Czym jest system eCall?

Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe pojazdy osobowe oraz dostawcze do 3,5 t podróżujące po drogach Unii Europejskiej są wyposażone w specjalny moduł wykrywania kolizji drogowych i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia – eCall. System ten pozwala zaoszczędzić czas, w jakim na miejsce kolizji lub wypadku wzywane są służby ratunkowe. Często osoby poszkodowane w wypadkach nie są w stanie same wezwać pomocy lub czas, w jakim tego dokonują, jest dość długi. Dochodzi również czynnik dezorientacji osób poszkodowanych i problemy z dokładnym określeniem miejsca takiego zdarzenia.

Jak działa system eCall?

System uruchamiany jest na dwa sposoby: automatycznie i ręcznie. W pierwszym przypadku system np. na skutek odpalenia poduszek powietrznych samochodu wysyła na numer alarmowy 112 informacje o położeniu auta (na podstawie sygnału GPS) i jego podstawowych danych. W drugiej sytuacji kierowca ręcznie naciska specjalny przycisku uruchamiającego system eCall. W tym przypadku dane również zostają przesłane na numer 112. Po otrzymaniu takiego sygnału dyspozytor z numeru 112 próbuje połączyć się z pojazdem w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji i ewentualnego wysłania na miejsce służb ratunkowych.