– Drodzy Mieszkańcy Gminy Jabłonna! Chcemy zachęcić Was do aktywnego uczestnictwa w procesie kompostowania, dlatego przedstawiamy warunki użyczenia kompostownika, które umożliwią Wam łatwiejsze i bardziej ekologiczne gospodarowanie odpadami. – informuje i zachęca Urząd Gminy Jabłonna. Na jakich zasadach i komu jabłonowski magistrat będzie użyczał kompostowniki?
Kompostowanie to naturalna metoda utylizacji odpadów polegająca na rozkładzie substancji organicznej przez mikroorganizmy (bakterie tlenowe, grzyby itp.). Jest to proces przetwarzania substancji w kontrolowanych warunkach w obecności tlenu. Uzyskany w ten sposób kompost jest bogaty w łatwo przyswajalne przez rośliny składniki poprawiające właściwości gleby. Stosowany może być w ogrodnictwie lub rolnictwie, gdzie może pełnić rolę nawozu, który jest bogaty w kwasy humusowe i jest naturalnym pestycydem. Celem budowy systemu do kompostowania jest zapewnienie zdrowego i bogatego w składniki odżywcze środowiska życia dla bakterii.
Poniżej przedstawiamy krótki instruktaż odnośnie tego, co trzeba zrobić, żeby Urząd Gminy Jabłonna użyczył nam przydomowy kompostownik:
1. Kto może ubiegać się o kompostownik?
Każdy mieszkaniec Gminy Jabłonna, który:
- Nie otrzymał kompostownika w ramach gminnej akcji użyczania kompostowników,
- Jest właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości na terenie Gminy Jabłonna,
- Wytwarza odpady kuchenne oraz odpady zielone ulegające biodegradacji,
- Ma możliwość ustawienia kompostownika w sposób niestwarzający uciążliwości dla mieszkańców posesji sąsiednich.
2. Jak ubiegać się o kompostownik?
Właściciel/współwłaściciel nieruchomości występuje z wnioskiem o użyczenie kompostownika i podpisuje umowę użyczenia.
3. Jak odebrać kompostownik?
Po podpisaniu umowy, mieszkaniec odbiera własnym transportem kompostownik z wyznaczonego miejsca na terenie Gminy Jabłonna.
4. Co otrzymuje właściciel/współwłaściciel wraz z kompostownikiem?
Oprócz kompostownika, otrzymuje instrukcję montażu oraz instrukcję dotyczącą sposobu prowadzenia procesu kompostowania.
5. Kto pierwszy, ten lepszy!
O otrzymaniu kompostownika decyduje kolejność złożenia wniosku.
6. Ważne informacje:
W przypadku złożenia wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym, pozostanie on bez rozpatrzenia.
7. Jedna nieruchomość, jeden kompostownik!
Kompostownik może być wydany wyłącznie raz na jedną nieruchomość.
– Dziękujemy za Wasze zaangażowanie w działania na rzecz środowiska! Pamiętajmy, że małe kroki prowadzą do wielkich zmian. – informują jabłonowscy urzędnicy.
Wniosek o użyczenie kompostownika należy złożyć osobiście przy ul. Zegrzyńska 1 wejście D (Gospodarka Odpadami). W trakcie wizyty sprawdzane są kryteria, a następnie zostanie podpisana stosowna umowy oraz nastąpi wydanie kompostownika. Dokładne dane i specyfikacje użyczanych kompostowników można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Gminy Jabłonna pod TYM adresem.