Już za kilka dni zaczną obowiązywać nowe przepisy związane z zatrzymywaniem oraz zwrotem dowodu rejestracyjnego przez diagnostów podczas badania technicznego auta. Dodatkowo w przypadku niektórych pojazdów zmieni się sposób przeprowadzania badań technicznych.
Krzysztof Gawkowski, minister cyfryzacji opublikował komunikat dotyczący nowych zasad zatrzymywania i zwracania przez diagnostów dowodów rejestracyjnych, które zaczną obowiązywać z początkiem czerwca br.
Obecnie pracownik Stacji Kontroli Pojazdów w razie zastrzeżeń co do stanu technicznego auta może zatrzymać fizycznie dowód rejestracyjny pojazdu, który następnie odsyłany jest do organu rejestrującego, gdzie właściciel pojazdu po okazaniu zaświadczenia z przeprowadzonego badania technicznego z wynikiem pozytywnym odbiera ten dowód.
Wprowadzenie nowych przepisów oznacza, że kierowca pojazdu nie straci fizycznie dokumentu po zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego, a diagnosta będzie dokonywał cyfrowego wpisu o tym w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Wirtualny zwrot dokumentu funkcjonuje już teraz, ale tylko w przypadku zatrzymania dokumentu przez organy kontroli ruchu drogowego, czyli m.in. Straż Graniczną, Policję czy Służbę Celno-Skarbową.
Inne zmiany
Nowelizacja przepisów zmieni również sposób przeprowadzania badań technicznych niektórych pojazdów. Nowe regulacje mają umożliwić przeprowadzanie badania technicznego ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów.
– Dane o badaniach technicznych wykonanych w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów powinny być przekazane niezwłocznie po jego przeprowadzeniu, za pomocą posiadanych certyfikatów VPN i SSL do Centralnej Ewidencji Pojazdów, tak jak jest to w przypadku badań technicznych przeprowadzanych bezpośrednio w stacji kontroli pojazdów. – tłumaczą autorzy nowelizacji przepisów.
Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 czerwca określa także minimalne wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów oraz wyposażenia kontrolno-pomiarowego stosowanego do przeprowadzania badań technicznych pojazdów w tej infrastrukturze.