Dnia 22 maja 2024 roku, w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie, odbył się VI Międzyszkolny Konkurs Humanistyczny zatytułowany „Jestem dumny, że jestem Polakiem”. W wydarzeniu tym uczestniczyli uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim lub umiarkowanym z powiatu Legionowskiego. Konkurs, organizowany pod Honorowym Patronatem Starosty powiatu legionowskiego pana Romana Smogorzewskiego.
W dniu konkursu, uczestników oraz gości powitał wicestarosta powiatu legionowskiego pan Konrad Michalski oraz dyrektor Placówki pani Marzenna Kmieciak. Następnie, mgr Dorota Wójcik, odpowiedzialna za organizację konkursu, sprawdziła listę obecności, rozdając uczestnikom karty pracy i omawiając zasady konkursu. Jury, w składzie mgr Anna Marchlewska, mgr Agnieszka Podłucka i mgr Ewelina Kozdroń, nadzorowało przebieg konkursu.
W konkursie wzięły udział następujące szkoły z powiatu legionowskiego: Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2, z siedzibą przy ul. Jagiellońskiej 67 w Legionowie; Szkoła Podstawowa im. Stanisława Krasińskiego, znajdująca się przy ul. Partyzantów 124 w Chotomowie; Szkoła Podstawowa nr 1, zlokalizowana przy ul. Zakopiańskiej 4 w Legionowie; Szkoła Podstawowa nr 7, mieszcząca się przy ul. Królowej Jadwigi 7 w Legionowie; oraz Szkoła Podstawowa nr 4, której adres to ul. Jana Pawła I nr 2, Legionowo.
Dlaczego ten konkurs?
Konkurs ma na celu rozbudzanie humanistycznych zainteresowań uczniów oraz usystematyzowanie i rozszerzanie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego i historii. Kształtowanie nawyku systematycznego pogłębiania wiedzy i obserwowania świata, jak również rozwijanie dociekliwości intelektualnej oraz niezależności w myśleniu i działaniu, były kluczowymi elementami tego wydarzenia. Dodatkowo, konkurs ma na celu kształtowanie sprawności językowej zarówno w mowie, jak i piśmie, pobudzanie motywacji do czytania i umiejętności odbioru różnych tekstów kultury, poszerzanie ogólnej wiedzy o człowieku, życiu i kulturze, zwłaszcza literaturze i języku, oraz rozwijanie umiejętności analitycznych, obserwacyjnych i kreatywności. Cele wychowawcze konkursu obejmowały kształtowanie wrażliwości humanistycznej i hierarchii wartości moralnych oraz umacnianie wiary we własne siły i poczucia odpowiedzialności za własne działania. Wszystkie te cele były realizowane w atmosferze dobrej zabawy, co podkreślali uczestnicy konkurs. Zwłaszcza, że organizatorzy przygotowali zadania dostosowane do wieku i możliwości rozwojowych uczestników.
Wyniki Konkursu Humanistycznego dla 4 kategorii były następujące:
I miejsca: Dawid Borowy, Mateusz Kondrat, Karol Składanek oraz Kacper Poczobut.
II miejsce zajęli: Karina Wiśniewska, Marcin Tyszkiewicz, Julia Mickiewicz, Patrycja Romanowska, Alicja Jurzyńska i Kuba Stanisław Małkiewicz. III miejsce przyznano Lenie Rydzewskiej, Igorowi Żakowi, Bartoszowi Myjakowi i Krystianowi Rykaczewskiemu
Konkurs zakończył się uroczystym ogłoszeniem wyników oraz wręczeniem nagród zwycięzcom. Pozostali uczestnicy otrzymali upominki i dyplomy. Nagrody ufundował powiat Legionowski i Fundacja „Promień Słońca”. Młodzi ludzie mieli również okazję skosztować słodkiego poczęstunku, co dodatkowo umiliło ten wyjątkowy dzień.
Patriotyzm to również otwartość na inne kultury, narody
VI Międzyszkolny Konkurs Humanistyczny w Legionowie był nie tylko okazją do sprawdzenia wiedzy polonistycznej i historycznej, ale także do integracji i rozwijania postaw patriotycznych wśród uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Inicjatywa ta pokazuje, jak ważne jest wspieranie młodych ludzi w ich edukacyjnym rozwoju i budowanie w nich poczucia dumy z bycia Polakami.
Rozbudzanie uczuć patriotycznych to ważny element wychowania młodego pokolenia, który ma na celu kształtowanie postaw obywatelskich i narodowych. Patriotyzm nie powinien jednak opierać się na ślepej miłości do ojczyzny, ale powinien być nacechowany głębokim szacunkiem dla innych narodów i grup społecznych.
Stosowanie różnorodnych metod w edukacji patriotycznej może przyczynić się do integracji społeczeństwa. Wspólne wycieczki, projekty edukacyjne, dyskusje i warsztaty to tylko niektóre z form, które mogą pomóc w budowaniu poczucia wspólnoty i tożsamości narodowej. Wycieczki edukacyjne pozwalają uczniom na lepsze zrozumienie historii i kultury ich kraju, jednocześnie ucząc współpracy i rozwiązywania problemów w grupie.
Edukacja patriotyczna powinna także kłaść nacisk na zrozumienie i akceptację różnorodności. Tylko wtedy możemy mówić o prawdziwym patriotyzmie, który szanuje prawa i wolności innych. Wychowanie w duchu tolerancji i otwartości na inne kultury pomaga w kształtowaniu obywateli świata, którzy są dumni ze swojej ojczyzny, ale jednocześnie gotowi do współpracy z innymi narodami.
Patriotyzm powinien być synonimem odpowiedzialności za kraj, ale także za świat, w którym żyjemy. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej, przygotowując młodych ludzi do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Podsumowując, rozbudzanie uczuć patriotycznych i nauka prawdziwego patriotyzmu wymagają różnorodnych metod edukacyjnych, które promują szacunek, tolerancję i otwartość. Tylko w ten sposób możemy budować społeczeństwo, które jest zjednoczone, ale również gotowe do akceptacji i współpracy z innymi. Czekamy z niecierpliwością na następną edycję konkursu.
Jerzy Jastrzębski