III Sesja Rady Miejskiej w Serocku odbyła się 29 maja. Jej głównym punktem było rozpatrzenie i głosowanie przez radnych uchwały popierającej dalszą realizację budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza” w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku. Nie wszyscy radni poparli jednak projekt uchwały.
W sesji, która odbyła się w minioną środę oprócz radnych i burmistrza Artura Borkowskiego uczestniczył również Szymon Młodawski – Zastępca Dyrektora Biura Przygotowania Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., który przedstawił aktualny stan postępów i planów realizacji projektu budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz.
Z informacji przekazanych przez Szymona Młodawskego wynika, że samorządy biorące udział w tym projekcie czekają obecnie na rozstrzygnięcie postępowania przetargowego prowadzonego przez PKP PLK na opracowanie Studium Projektowo-Technicznego dla tej inwestycji.
Jeszcze przed głosowaniem nad projektem uchwały głos zabrał m.in. burmistrz Artur Borkowski jak również część radnych, którzy dopytywali się jeszcze o niektóre szczegóły inwestycji.
– Nadal aktualne pozostaje przesłanie, że ta kolej jest najbardziej sprawdzonym rozwiązaniem transportowym, które wychodzi na przeciw obecnie funkcjonującym mieszkańcom na naszym terenie i odpowiadającym tendencjom i trendowi rozwoju tejże gminy. – przekonywał radnych do poparcia uchwały popierającej dalszą realizację budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz Burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski.
Iwona Kolon-Pierzchała (przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego, Innowacji i Bezpieczeństwa) przekazała, że komisja, której przewodniczy zebrała się w pełnym składzie i pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały popierający dalszą realizację budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. – Wydaje nam się, że dalsza realizacja tego projektu jest jak najbardziej wskazana dla naszej gminy. – dodała na zakończenie swojej wypowiedzi Iwona Kolon-Pierzchała.
– Jest to inwestycja w mojej ocenie bardzo potrzebna i nie wyobrażam sobie, że ona nie dojdzie do skutku (…) Inicjatorem tego wszystkiego był Pan burmistrz Artur Borkowski, to on pociągnął za sobą siedemnaście innych samorządów. To nie była łatwa i prosta sprawa (…) To jest naprawdę niesamowita rzecz rozwojowa dla Serocka i do tego należy dążyć z całych sił, nie można tego zaprzestać i nie można tego przekładać. Ten trud, praca i wysiłek, który został wykonany przez cztery i pół roku nie może być zaprzepaszczony. Dlatego ja będę głosował za tym projektem uchwały. – powiedział w czasie dyskusji przed głosowaniem nad projektem uchwały popierającym dalszą realizację budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz, radny Mariusz Rosiński (Przewodniczący Rady Miejskiej w Serocku kadencji 2018-2024).
Radna Małgorzata Topczewska pytała m.in. o procedurę wykupu nieruchomości pod tą inwestycję. Na pytania radnej odpowiedział Szymon Młodawski – Zastępca Dyrektora Biura Przygotowania Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ostatecznie Rada Miejskiej w Serocku udzieliła poparcia dla dalszej realizacji powyższego projektu:
– 13 radnych głosowało za (Sławomir Czerwiński, Magdalena Jakubowska-Gniadek, Bożena Kalinowska, Iwona Kolon-Pierzchała, Teresa Krzyczkowska, Dominik Krzykowski, Mariusz Kusiak, Józef Lutomirski, Marzena Nowakowska, Janina Osińska, Tomasz Pszczoła, Aneta Rogucka, Mariusz Rosiński),
– 1 głos wstrzymujący (Mirosława Beli),
– 1 głos przeciw (Małgorzata Topczewska).
Już po głosowaniu w sprawach różnych w czasie Sesji Rady Miejskiej (29 maja) głos zabrała radna Małgorzata Topczewska, która w czasie swojej wypowiedzi odnośnie planów budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz odniosła się do tego, dlaczego zagłosowała przeciw projektowi uchwały popierającemu dalszą realizację tego zadania. – Ja byłam przeciw, ale mam w tym zupełnie inną sprawę, bo ta kolej akurat przecina moją działkę. Wcale nie jestem zainteresowana sprzedażą. – powiedziała radna, która w obecnej kadencji Rady Miejskiej w Serocku jest przewodniczącą Komisji Budżetu i Finansów.
Całe nagranie z III Sesji Rady Miejskiej w Serocku można obejrzeć TUTAJ.
Czy radna powinna głosować?
Zgodnie z art. 25a Ustawy o samorządzie gminnym (Zakaz udziału w głosowaniu dotyczącym interesu prawnego radnego) “Radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.”
Powyższe przepisy mają na celu unikanie konfliktu interesów i zapewnienie bezstronności decyzji podejmowanych przez radę.
W przypadku powyższej uchwały głos jednej radnej, która zagłosowała przeciw nic nie zmienił, jednak zarówno radni, którzy kolejny raz zasiadają w Radzie Miejskiej jak również Ci, dla których jest to pierwsza kadencja powinni pamiętać o powyższym przepisie w przyszłości. Udział w głosowaniu radnego, który podlegał wyłączeniu, może spowodować stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy/miejskiej przez organ nadzoru.
Linia Kolejowa Zegrze-Przasnysz
Projekt nowej linii kolejowej Zegrze-Przasnysz został zgłoszony w ramach współpracy 18 samorządów. Oprócz miasta i gminy Serock oraz samorządu województwa, umowę partnerstwa zawarły gminy Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz oraz powiaty legionowski, pułtuski, makowski i przasnyski.
Inwestycja zakłada budowę nowej, około 73-km, jednotorowej (na wybranych odcinkach dwutorowej) zelektryfikowanej linii kolejowej. Trasa ma połączyć m.in. Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Warszawą. Czas przejazdu pociągiem między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na ok. 75 minut. Jak zapewnia PKP PLK pociągi będą mogły jeździć po nowej trasie z prędkością nawet do 160 km/h.
W ramach tego zadania lepszy dostęp do kolei ma zapewnić 11 nowych stacji i przystanków, m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku i Serocku (trzy z tych przystanków znajdą się na terenie gminy Serock). Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyposażone według potrzeb w windy i pochylnie. Będą wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Zgodnie z deklaracją samorządu Mazowsza, który zarządza Kolejami Mazowieckimi, linię po jej zbudowaniu ma obsługiwać 14 par pociągów na dobę.
Szacowany koszt powstania linii kolejowej wraz z robotami budowlanymi to ok. 2 mld zł. Program Kolej+ przewiduje dofinansowanie 85% kosztów inwestycji, resztę pokryją samorządy (około 300 mln zł).
Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Program według założeń ma przyczynić się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
Planowany harmonogram realizacji budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz przedstawia się następująco:
- Opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej: III kwartał 2024 r.
- Przygotowanie dokumentacji i inwentaryzacja przyrodnicza: IV kwartał 2024 r. – I kwartał 2026 r.
- Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko: I kwartał 2026 r. – I kwartał 2027 r.
- Uzyskanie decyzji środowiskowych: I kwartał 2027 r.
- Opracowanie projektów budowlanych: I kwartał 2025 r. – III kwartał 2027 r.
- Przygotowanie i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej: I kwartał 2026 r. – III kwartał 2027 r.
- Opracowanie projektu wykonawczego: II kwartał 2027 r. – III kwartał 2028 r.
- Uzyskanie pozwolenia na budowę: III kwartał 2028 r.
- Wykup gruntów: IV kwartał 2027 r. – IV kwartał 2028 r.
- Rozpoczęcie prac budowlanych: 2029 r.