7 sierpnia br. odbyła się VI Sesja Rady Miejskiej w Serocku. Jednym z jej głównych punktów było głosowanie radnych nad projektem uchwały pozwalającej na budowę serockiemu deweloperowi czterech bloków wielorodzinnych między ulicą 3-go Maja a Warszawską. Radni po długiej debacie odrzucili w końcu projekt uchwały.
Debata poprzedzająca głosowanie uchwały dla ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz inwestycji towarzyszącej przy ul. Warszawskiej w Serocku wywołała bardzo dużo emocji. Część radnych przekonywała, że jest to inwestycja potrzebna w mieście. Cześć radnych była odmiennego zdania, i przekonywała, że szczególnie usytuowanie takiej inwestycji w rejonie zabudowy jednorodzinnej nie jest najbardziej trafionym pomysłem. Zwracano uwagę również na prawdopodobne bardzo duże ryzyko zwiększenia ruchu pojazdów, który i tak jest już spory m.in. przez istniejący w pobliżu duży sklep i cmentarz. Transmisja wideo z VI sesji Rady Miejskiej w Serocku dostępna jest pod TYM adresem.
Ostatecznie radni odrzucili projekt uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz inwestycji towarzyszącej przy ul. Warszawskiej w Serocku. Poniżej publikujemy wyniki głosowania radnych w tej sprawie:
Całą sprawę skomentował w mediach społecznościowych Przewodniczący Rady Miejskiej w Serocku:
– Pośród wielu tematów i projektów uchwał, jakie były omawiane przez Radnych, najwięcej emocji wzbudził temat wyrażenia przez Radę Miejską zgody na inwestycję w postaci budowy czterech budynków wielorodzinnych, w tym jednego z lokalem usługowym, w sąsiedztwie marketu „Mrówka”, tj. na miejscu dzisiejszego sklepu „Rossmann” i przyległych terenach. Obszar, który obecnie jest zaniedbany i nie stanowi wizytówki miasta, wg koncepcji inwestora miałby zmienić swoje oblicze poprzez budowę 110-130 mieszkań oraz inwestycji towarzyszącej w postaci drogi łączącej ul. Warszawską z ul. 3-go Maja. – przekazał w mediach społecznościowych Tomasz Pszczoła.
– W dyskusji padały argumenty o stawianiu na rozwój Miasta, ale też niezwykle ważne, o konieczności budowy mieszkań, dostępnych cenowo dla osób, których nie stać na zakup działki i budowę domu jednorodzinnego. Z drugiej strony Radni wskazywali, na silne oddziaływanie planowanych budynków wielomieszkaniowych na okoliczne zabudowania jednorodzinne. Podkreślono, że liczba miejsc parkingowych, projektowanych przez inwestora, byłaby zbyt mała i spowodowałby zajmowanie miejsc parkingowych w najbliższej okolicy, tj. przed okolicznymi marketami i w okolicy cmentarza. Wskazywano na fakt, że planowana nowa droga, którą inwestor chciałby wybudować i nieodpłatnie przekazać Miastu, byłaby zbyt wąska oraz znalazłaby się w odległości 30 cm (sic!) od istniejących zabudowań. Ponadto droga ta, wraz z ul. 3-go Maja, byłaby najkrótszym dojazdem do obwodnicy Serocka dla Mieszkańców nowych bloków, co w oczywisty sposób spotęgowałoby ruch na ul. 3-go Maja, która jest bardzo wąska i już teraz istnieją problemy z ruchem większych pojazdów w tym miejscu. – dodaje Przewodniczący Rady Miejskiej w Serocku.
– Jestem przekonany, że teren po byłym „GSie” ma w sobie ogromny potencjał, który należy wykorzystać. Dostrzegam również fakt, że obecne zagospodarowanie tego terenu nie jest wizytówką Miasta, za co odpowiedzialność również ponosi inwestor, będący właścicielem terenu od wielu lat. Nie sądzę jednak, aby przekształcenie tego terenu poprzez wysoką (IV- i III kondygnacyjną) zabudowę mieszkaniową w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego cmentarza i dwóch dużych marketów, było najlepszym wyjściem. Sądzę, że w decydowaniu o przyszłości Miasta musimy brać pod uwagę nie tylko tworzenie dogodnych warunków do osiedlania się nowych Mieszkańców, ale również komfort życia tych, którzy mieszkają tu od pokoleń. – przekonuje w swoim wpisie Tomasz Pszczoła.
Co chce wybudować inwestor na terenie między ulicą 3-go Maja a Warszawską?
Przypomnijmy, że firma MATTHAUS SP. Z 0.0. S.K.A. stara się na mocy specustawy deweloperskiej z 2018 roku uzyskać zgodę na budowę czterech bloków wielorodzinnych, które pomieszczą nawet 130 mieszkań na działkach między ulicą 3-go Maja a Warszawską w Serocku.
10 kwietnia 2024 roku inwestor złożył wniosek do Urzędu Miasta i Gminy Serock o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej w trybie ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących. Inwestycja ma polegać na budowie zespołu czterech budynków – trzech mieszkalnych wielorodzinnych i jednego mieszkalnego wielorodzinnego z usługami przy ul. Warszawskiej w Serocku oraz inwestycji towarzyszącej polegającej na budowie drogi publicznej, na terenie działek nr 24/24 i 24/26 obr. 14 w Serocku oraz 24 obr. 15 w Serocku. Powyższy wniosek został uzupełniony przez dewelopera 17 kwietnia br.
Inwestycja niezgodna w pełni z MPZP
Parametry nowej inwestycji mieszkaniowej planowanej w Serocku nie wypełniają części ustaleń MPZP z 2022 r. Dokument ten nie zezwala, bowiem na budowę bloków mieszkaniowych w tym miejscu. MPZP dopuszcza obiekty produkcyjne, magazynowe i usługi. W związku z tymi rozbieżnościami, firma MATTHAUS SP. Z 0.0. S.K.A. z Serocka sięgnęła po specustawę deweloperską w myśl, której inwestycje mieszkaniowe mogą być realizowane w zgodzie z ustaleniami jedynie studium. Serockie studium z 2021 r. na działkach należących do dewelopera dopuszcza realizację zabudowy usługowej (jest to część strefy działalności gospodarczej). Natomiast uchwała nr 545/XLVIII/2022 Rady miejskiej w Serocku z dnia 30 marca 2022 roku określa, że powyższy teren przeznaczony jest pod teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów i zabudowy usługowej. W strefie tej dodatkowo dopuszcza się obiekty mieszkaniowe związane funkcjonalnie z programem podstawowym, hotele, motele, usługi komercyjne nieuciążliwe, zajazdy, obiekty handlu i gastronomii, obiekty rozrywki, kultury i sportu. Wykluczone są jednak zespoły zabudowy mieszkaniowej.
Deweloper we wniosku złożonym do serockiego ratusza poinformował, że przedmiotowy teren w przeszłości był wykorzystywany jako teren produkcyjny co najmniej w dwóch przypadkach. Zatem ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących stanowi o prawidłowości jej zastosowania do powyższej inwestycji polegającej na budowie czterech bloków w tym miejscu (trzech mieszkalnych wielorodzinnych oraz jednego mieszkalnego wielorodzinnego z częścią usługową).