Ochrona przed zwolnieniem z pracy? Kto to jest sygnalista?

businessman working on laptop with Legal advice business concept. law icon on virtual screen.

Wprowadzenie ustawy o ochronie sygnalistów chroni te osoby między innymi przed zwolnieniem z pracy. Kim są zatem sygnaliści? Przed czym chronią ich nowe przepisy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Sygnalista – kto nim jest?

Sygnalista to osoba, która zgodnie z definicją w dobrej wierze i dla wspólnego interesu zgłasza nieprawidłowości, naruszania prawa lub inne nieetyczne zachowania mające miejsce w organizacji, w której jest zatrudniona lub z którą współpracuje. Co to oznacza w praktyce? Otóż mówiąc prostym językiem sygnalistą może być każdy, kto nie dla własnej korzyści informuje o różnego rodzaju nieprawidłowościach wykrytych w różnych organizacjach. Mogą to być zatem nie tylko pracownicy danej firmy czy jednostki budżetowej, ale również osoby z nią współpracujące w różnych charakterze, czyli m.in. klienci, kontrahenci, czy podwykonawcy.

Co może zgłosić sygnalista?

Sygnalista, to jak wspomniano w poprzednim akapicie osoba, która zgłasza różnego rodzaju nieprawidłowości występujące w organizacji. Czego mogą one dotyczyć? Otóż, w praktyce może chodzi między innymi o:

  • korupcję i łapownictwo;
  • oszustwa finansowe;
  • naruszenia ochrony środowiska;
  • naruszenia przepisów Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP);
  • nepotyzm i faworyzowanie;
  • dyskryminację i mobbing;
  • nieprzestrzeganie standardów etycznych;
  • zarządzanie konfliktem interesów;
  • niewłaściwe wykorzystanie zasobów firmowych;
  • celowe wprowadzanie w błąd;
  • niewłaściwą obsługę klienta;
  • nieprawidłowości w wynagrodzeniach;
  • nielegalne zatrudnienie.

Jakie firmy muszą zapewnić ochronę sygnalistom?

Zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów firmy muszą zapewnić im nie tylko anonimowość, ale chronić również przed ewentualnymi działaniami odwetowymi będącymi następstwem dokonanego zgłoszenia, np. zwolnieniem z pracy, czy niesprawiedliwym traktowaniem. Warto zatem wiedzieć, że nowe przepisy obowiązują wyłącznie tych pracodawców, którzy:

  • zatrudniają od 50 do 249 pracowników w firmach prywatnych niezależnie od formy zatrudnienia – mają oni obowiązek ustanowienia wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń;
  • zatrudniają od 50 pracowników w jednostkach sektora publicznego.

Pozostałe firmy mogą wdrożyć rozwiązania mające na celu ochronę sygnalistów w ramach fakultatywnego. Warto jednak mieć świadomość, że zapewnienie ochrony sygnalistom może przynieść wiele korzyści organizacji, ponieważ zachęci ich do zgłaszania ewentualnych nieprawidłowości.

Od kiedy obowiązuje ustawa o ochronie sygnalistów?

Ustawa o ochronie sygnalistów została przyjęta przez polski sejm w maju bieżącego roku, a jej postanowienia zaczną obowiązywać od 25 września 2024 roku. Organizacje miały zatem wystarczającą ilość czasu na wdrożenie rozwiązań mających na celu zapewnienie ochrony sygnalistom oraz umożliwienie im swobodnego i skutecznego zgłaszania nieprawidłowości. Przykładem może być wykorzystanie w firmie narzędzi zewnętrznych takich, jak aplikacja dla sygnalistów dostępna na GoWhistle.com.

Podsumowując należy stwierdzić, że sygnalista to osoba, która zgłasza nieprawidłowości w swoim miejscu pracy bądź działaniu firmy, z którą współpracuje. Zgodnie z nowymi przepisami będzie wówczas chroniona przed zwolnieniem z pracy oraz innymi działaniami odwetowymi.