Możliwe, że w Michałowie-Reginowie, na trasie linii kolejowej nr 10 z Legionowa do Tłuszcza pojawi się nowy tunel drogowy pod torami. Zarządca DW 632, czyli Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich (MZDW) planuje zgłosić powyższą inwestycję do konkursu ogłoszonego przez PKP PLK, z którego zostaną wyłonione zadania do projektu pt. “Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” ujętego w Krajowym Programie Kolejowym. Obecnie MZDW prowadzi przetarg mający na celu wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej dla powyższego przedsięwzięcia w Michałowie-Reginowie.
28 listopada 2024 roku Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich (MZDW) ogłosił przetarg na “Opracowanie dokumentacji projektowej do złożenia oferty w konkursie PKP PLK S.A. dla budowy tunelu w ciągu DW 632 na terenie m. Michałów-Reginów pod torami LK 10”
Jak możemy przeczytać w udostępnionej przez MZDW dokumentacji przetargowej celem tego zadania jest opracowanie dokumentacji projektowej do złożenia oferty w konkursie PKP PLK S.A. dla budowy tunelu w ciągu DW 632 na terenie m. Michałów-Reginów pod torami Linii Kolejowej nr 10.
Wszystkie firmy zainteresowane wykonaniem powyższej dokumentacji projektowej mogą składać swoje oferty do 11 grudnia br. do godz. 08:00. W przypadku wybrania firmy odpowiedzialnej za wykonanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy tunelu kolejowego w Michałowie-Reginowie w ciągu ulicy DW 632 pod torami LK 10, powinna ona zostać wykonana w ciągu 6 miesięcy od podpisania stosownej umowy z wybranym wykonawcą.
O przebudowie przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Nowodworskiej (DW 632) w Michałowie-Reginowie i poprawie bezpieczeństwa kierowców oraz pieszych poprzez utworzenie w tym miejscu tunelu lub wiaduktu mówiło się już w 2022 roku. Wtedy to MZDW nawiązał współpracę z powiatem legionowskim, gminami z tego regionu oraz z gminą Nasielsk (więcej pisaliśmy TUTAJ).
Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych
Założeniem Projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” jest poprawa bezpieczeństwa poprzez likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę w zamian skrzyżowań bezkolizyjnych na terenie całej Polski. Projekt ma charakter konkursowy, a selekcja zadań zostanie dokonana na podstawie analizy wielokryterialnej. Realizacja projektu ma pozwolić na zmniejszenie zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego, a także systemu komunikacji drogowej. Dotyczy to także likwidacji tzw. „wąskich gardeł”, do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu zarówno kolejowego jak i drogowego, generują utrudnienia.
Projekt ujęty w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do 2032) jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg, zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych. Na dofinansowanie zadań zaplanowanych do realizacji w ramach Projektu zaplanowano w sumie 861 mln zł.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych należą do najczęściej występujących zdarzeń w systemie kolejowym. Corocznie stanowią one około 33 proc. wszystkich zdarzeń i odpowiadają za co trzecią śmiertelną ofiarę wypadków na kolei.
Szczegółowe informacje dotyczące Projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” można znaleźć na stronie internetowej PKP PLK S.A.