Legionowski ratusz nie wyklucza budowy ulicy Jana Kochanowskiego na III Parceli. Inwestycję można zrealizować jedynie przy użyciu specustawy drogowej, co wiąże się z wywłaszczeniami zamieszkałych przy tej drodze legionowian. Droga w powyższym kształcie jest za wąska, aby mogła stać się drogą publiczną.
Kondycja Kochanowskiego na III Parceli jest fatalna! Kolejna petycja w sprawie utwardzenia tej samej gruntówki
Przypomnijmy. We wrześniu 2024 r. na ręce prezydenta Legionowa, Bogdana Kiełbasińskiego wpłynęła kolejna petycja w sprawie utwardzenie kolejnej drogi gruntowej istniejącej w Legionowie, jaką jest ulica Jana Kochanowskiego na III Parceli. Jest to droga gruntowa łącząca ulice Tadeusza Wardenckiego i Olszankową, położona ona jest w sąsiedztwie cmentarza parafialnego. Autorzy tej petycji domagają się od aktualnych władz miasta albo budowy tej drogi, albo jej porządnego utwardzenia kostką brukową lub asfaltem na odcinku mierzącym 250 metrów długości. Co więcej, chcą aby powyższym działaniom towarzyszyły albo budowa progów zwalniających na tej drodze albo wprowadzenie na niej ruchu jednokierunkowego. Proszą również włodarzy o rozważenie budowy pobliskiej ulicy generała Jarosława Dąbrowskiego, która stanowi drogę dojazdową z ulicy Jana Kochanowskiego do Alei Legionów. Obie wskazane drogi są jednymi z dość często wykorzystywanych przez kierowców dróg dojazdowych na pobliski cmentarz parafialny. Szerzej na ten temat informowaliśmy w tej wiadomości.
O wywłaszczeniach już w styczniu 2024 r. mówił poprzedni prezydent Legionowa
Co więcej, w styczniu 2024 r. na ręce poprzednich władz samorządowych wpłynęła pierwsza petycja obywatelska dotycząca utwardzenia rzeczonej gruntówki, czyli ulicy Jana Kochanowskiego na III Parceli. Rozpatrzył ją ówczesny prezydent Legionowa, Roman Smogorzewski. Zapewnił on wtedy mieszkańców ulicy Jana Kochanowskiego o zamiarach miasta dotyczących budowy i poszerzenia tej drogi. Aby jednak, pod względem formalno-prawnym było to możliwe, zamieszkałe przy tej ulicy osoby musiałyby przekazać na rzecz miasta fragmenty swoich nieruchomości. – Oczywiście, chcemy tę drogę wybudować. Budowa objęłaby teren w istniejących granicach drogi oraz chcemy objąć inwestycją grunt do linii istniejących ogrodzeń wzdłuż ulicy Kochanowskiego. Jednakże nie będzie to możliwe, jeżeli gmina nie będzie posiadała tytułu prawnego do nieruchomości, którym musi okazać się występując o pozwolenie na budowę – informował ich pod koniec stycznia 2024 r. ówczesny włodarz Legionowa. W dalszej części tego pisma zwrócił się do wnioskodawców z prośbą o przekazanie w drodze darowizny na rzecz miasta fragmentów ich nieruchomości, celem realizacji tej inwestycji drogowej w przyszłości. – Jeżeli wyrazicie Państwo zgodę na powyższe, gmina miejska Legionowo wybuduje tą ulicę, zapewni obsługę geodezyjną, mającą na celu wydzielenie części przedmiotowych działek oraz poniesie koszty wykonania dokumentacji geodezyjnej, koszty notarialne i sądowe – przekazał im następnie. Informowaliśmy o tym w tej wiadomości.
Gruntówkę Kochanowskiego na III Parceli można utwardzić asfaltem lub kostką brukową jedynie przy użyciu tzw. specustawy drogowej – mówi wiceprezydent Grabowski
Petycję w sprawie utwardzenia ulicy Jana Kochanowskiego na III Parceli w Legionowie, która wpłynęła we wrześniu 2024 r. na ręce obecnego prezydenta miasta, Bogdana Kiełbasińskiego rozpatrzył jego zastępca, Mirosław Grabowski. Włodarz na początku grudnia 2024 r. poinformował legionowian zamieszkałych przy tej ulicy, że budowa tej drogi jest możliwa, jedynie przy użyciu tzw. specustawy drogowej, co wiąże się z wywłaszczeniami osób zamieszkałych przy tej drodze. – Miasto Legionowo jest właścicielem ulicy Jana Kochanowskiego jedynie na krótkim jej odcinku. Pozostałe grunty stanowiące pas drogowy mają nieuregulowany stan prawny, bądź stanowią własność prywatną. Aktualna szerokość pasa tej drogi wynosi od 2,8 do 4,8 metra. Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, minimalna wymagana szerokość nieruchomości pod zaprojektowanie i budowę drogi z poboczami wynosi 7,5 metra. Zakładając uzyskanie zgód od właścicieli prywatnych gruntów na udostępnienie terenu pod poszerzenie i budowę ulicy Jana Kochanowskiego, maksymalna szerokość pasa drogowego w tej sytuacji wyniosłaby maksymalnie 5 metrów. Jest to szerokość niedostateczna, aby zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa zaprojektować i uzyskać pozwolenie na budowę drogi publicznej – poinformował legionowian zamieszkałych przy ulicy Jana Kochanowskiego na III Parceli wiceprezydent Legionowa, Mirosław Grabowski. – W obecnym stanie prawnym, budowa ulicy Jana Kochanowskiego wymaga zastosowania przepisów ustawy z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, czyli tzw. specustawy drogowej. Skutkami wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej byłby podział nieruchomości, przeniesienie własności nieruchomości z dotychczasowych właścicieli na miasto Legionowo i udzielenie pozwolenia na budowę – dodał następnie.
Harmonogram budowy dróg w Legionowie i zespół roboczy ds. rozwoju tej infrastruktury
Trwa realizacja inicjatywy polegającej na doprowadzeniu do powstania kilkuletniego planu budowy dróg w Legionowie. Od jesieni 2024 r., czyli od momentu, w którym zapadła decyzja o powołaniu takiego ciała, pracują w nim radni z zespołu ds. rozwoju legionowskich dróg. Aktualnie są to radni Agata Zaklika z Koalicji Obywatelskiej (KO), Agnieszka Kobylińska z Prawa i Sprawiedliwości (PiS) oraz niezrzeszony Sławomir Traczyk. Prace samorządowców pracujących w tym zespole merytorycznie wspierane są przez urzędników z zespołu Mirosława Grabowskiego, zastępcy prezydenta Legionowa.