Nikt nie wie, kiedy rozpocznie się budowa ekskluzywnej galerii handlowej w Legionowie. Firma odpowiedzialna obecnie za legionowską inwestycję – Celtic Property Developments S.A. z Warszawy – do tej pory nie złożyła wniosku o pozwolenie na jej budowę. Planowana od kilku lat inwestycja, pozostaje w fazie „wczesnego planowania”.
Planowane od dobrych kilku lat, legionowskie centrum handlowe, ma powstać u zbiegu ulic Wąskiej, Strużańskiej i Zegrzyńskiej. Tajemnicą jednak jest, jak ten nowoczesny obiekt zostanie skomunikowany z miejskimi ulicami. Sprawa wydaje się być nie tyle poważna, co komiczna. Bowiem jest tyle opinii, ile instytucji jest w nią zaangażowanych, nie wyłączając przy tym naszych lokalnych mediów. Narastające wątpliwości budzi skomunikowanie galerii z ul. Zegrzyńską.
Szklane domy?
Z zachwytem mówi się, że w legionowskiej galerii powstanie ponad 140 sklepów i butików, w tym Tesco i Castorama, nowoczesny multipleks kinowy z ośmioma salami kinowymi, atrakcyjne punkty gastronomiczne oraz basen. Publikowane są także zdjęcia z wizualizacjami galerii. Gdzie indziej z kolei, można dowiedzieć się, że firma Celtic Property Developments S.A. nie szuka jeszcze najemców do lokali handlowych i nie powstały nawet wizualizacje, przygotowywanego projektu centrum. Rzecznik prasowy firmy Celtic – Urszula Łoś – poproszona o skomentowanie pojawiających się w lokalnych mediach informacji, oficjalnie żadnej z nich nie chciała potwierdzić. – Niestety, artykuły pojawiające się w prasie lokalnej były bardzo często pisane bez konsultacji z inwestorem przedsięwzięcia, czyli spółkami IGI oraz RPDS. Dlatego też nie będę odnosić się do nich – wyjaśnia. – Inwestycja jest na etapie wczesnego planowania. W związku z tym, nie zostały jeszcze przygotowane szczegółowe plany dróg, ani też samego budynku. Nie dysponuję również wizualizacjami projektu, ponieważ nie zostały jeszcze uzgodnione finalne plany wnętrza, które determinują również wygląd części zewnętrznej. Jednocześnie informuję, że nie zostały złożone wnioski o pozwolenia na budowę. Inwestor będzie mógł przystąpić do tego procesu dopiero po zakończeniu etapu planowania – dodaje rzeczniczka firmy Celtic.
Historia inwestorów
Przypomnijmy, że początkowo legionowska galeria miała być oddana do użytku publicznego w pierwszej połowie br. W międzyczasie zmienił się inwestor. Obecnie budowę galerii ma w planach warszawski Celtic Property Developments S.A. Inwestycja powstaje na zasadach współpracy „joint venture” między spółkami IGI, a RPDS (inwestorzy), nawiązanej pod koniec 2011r. Celtic S.A. jest konsultantem w zakresie planowania tej inwestycji i developmentu. Nadal nie wiadomo, kiedy rozpoczną się roboty budowlane, związane powstaniem galerii handlowej. W tej sprawie, już nikt niczego nie obiecuje… Nie ma pozwolenia na budowę, bo inwestor nie złożył takiego wniosku. Grunt, na którym ma powstać centrum handlowe objęty jest aktualnym, miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i funkcje w nim przewidziane odpowiadają zamierzeniu inwestycyjnemu firmy Celtic. – Na bieżącym etapie prac, mamy aktualną mapę do celów projektowych, przygotowaną przez uprawnioną lokalną pracownię geodezyjną. Poza tym, posiadamy stosowne oświadczenia właściwych gestorów (o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych) oraz zarządców dróg, zapewniające kompletną obsługę galerii i umożliwiające sprawne jej funkcjonowanie, po oddaniu do użytkowania – dokładnie wyjaśniła rzeczniczka spółki, Urszula Łoś.
Brak zjazdu z Zegrzyńskiej
Dość tajemniczą kwestią wydaje się być skomunikowanie galerii z miastem. Niedawno, w legionowskich mediach pojawiały się informacje, że inwestor ma już wstępną zgodę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na budowę zjazdu z wiaduktu na Zegrzyńskiej i połączenie dojazdu do centrum z drogą krajową nr 61. Okazuje się jednak, że GDDKiA o niczym nie wie. – Nie prowadzimy żadnych negocjacji z firmą Celtic Property Developments S.A. Jedynie prowadzone były rozmowy z Urzędem Miasta Legionowo, związane z obsługą komunikacyjną budowanego parkingu Park&Ride i nowej ulicy, łączącej ul. Polną z ul. Piaskową – poinformowała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA. – Ponadto, nie ma możliwości dobudowy dodatkowego pasa ruchu na nasypie wiaduktu. Może istnieć ewentualna możliwość budowy tego pasa w poziomie terenu. Ale odpowiedzi na to pytanie można by było udzielić dopiero po szczegółowej analizie projektu. Należałoby wziąć pod uwagę aspekty techniczne (Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie Dz. U. Nr 43, poz. 430) oraz ewentualne wyburzenia, związane z podłączeniem drogi dojazdowej do drogi krajowej nr 61 – dodatkowo wyjaśniła Pani rzecznik. – Projektowany układ komunikacyjny, obsługujący galerię został stworzony w oparciu o wydane pozytywne opinie zarządców dróg i zapewnia bezkolizyjne połączenie działek z drogami publicznymi, przy spełnieniu obowiązujących regulacji prawnych. Nie przewidujemy bezpośredniego zjazdu z wiaduktu na działki galerii. Rozwiązania komunikacyjne połączenia galerii z drogą krajową nr 61 (ul. Zegrzyńska), zostały pozytywnie zaopiniowane przez GDDKiA. Jako priorytet przyjęto zapewnienie klientom maksymalnie uproszczonego dojazdu, gwarantującego komfort i bezpieczeństwo. Uwzględniono również możliwość bezproblemowego dojścia dla pieszych do galerii oraz zapewniono możliwość bezpośredniego dojazdu z wykorzystaniem środków komunikacji zbiorowej. Zadbano również o maksymalne rozdzielenie ruchu osobowego i dostawczego – podsumowała rzeczniczka inwestora.
GDDKiA twierdzi, że nie prowadzi rozmów Celtic Property Developments S.A., ci z kolei informują o pozytywnej opinii GDDKiA w sprawie podłączenia drogi dojazdowej do DK 61. Ewidentnie powstał problem z przepływem informacji lub ktoś kłamie. Czy i po co, dowiemy się w momencie wydania pozwolenia na budowę jednej z największej w historii prywatnych inwestycji na terenie Legionowa.
Ms