Z początkiem 2025 roku weszły w życie zmiany dotyczące weryfikacji mieszkańców gminy Serock, którzy oddają odpady w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK). Będzie elektroniczna ewidencja i dostęp za pomocą karty lub telefonu.
Jak informuje Urząd Miasta i Gminy Serock obowiązkiem każdej gminy jest utworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) w sposób umożliwiający łatwy dostęp wszystkim mieszkańcom. Punkt w Serocku działa od 2013 roku i jest zlokalizowany na terenie Miejsko-Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Serocku przy ul. Nasielskiej 21. Powyższy punkt jest czynny od wtorku do soboty w godzinach 7:00–15:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
Radni Rady Miejskiej w Serocku w listopadzie 2024 roku podjęli uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Serocku. Przyjęty regulamin uporządkuje zasady funkcjonowania punktu, sposób i formę przyjmowania odpadów komunalnych, a także określi zasady poruszania się po jego terenie podczas korzystania z usług PSZOK.
Nowością, która weszła w życie od 2025 roku, jest zmieniony sposób weryfikacji mieszkańców uprawnionych do korzystania z punktu. Dotychczas mieszkańcy byli weryfikowani na podstawie rejestru prowadzonego przez urząd, który był regularnie udostępniany pracownikowi PSZOK, a następnie wpisywany do ewidencji prowadzonej w punkcie.
– Obecnie, aby usprawnić proces potwierdzania uprawnień mieszkańców oraz zwiększyć jego skuteczność, podjęto działania zmierzające do wprowadzenia elektronicznej weryfikacji użytkowników PSZOK z wykorzystaniem aplikacji ECOHarmonogram, z której korzysta już 5500 osób na terenie gminy. Mieszkańcy otrzymają karty identyfikacyjne – fizyczne lub wirtualne w aplikacji mobilnej. Fizyczne karty będą mogły być automatycznie zeskanowane do aplikacji, co umożliwi korzystanie z telefonu jako identyfikatora. Dzięki tym kartom mieszkańcy będą mogli na bieżąco sprawdzać historię swoich wizyt w PSZOK, a gmina zyska lepszy nadzór nad ilością przyjmowanych odpadów. Nowy system pozwoli także skuteczniej kontrolować, czy z PSZOK korzystają wyłącznie osoby do tego uprawnione. – przekazali w komunikacie seroccy urzędnicy.
Każdy mieszkaniec, który będzie chciał korzystać z PSZOK, będzie musiał jednorazowo odwiedzić ratusz w celu aktywacji karty (w telefonie lub fizycznej) przy stanowisku nr 4 (ochrona środowiska). Tam nastąpi aktywacja indywidualnego konta oraz nadanie numeru PIN. W dalszej kolejności karty zostaną zintegrowane z programem obsługującym gminny system gospodarowania odpadami.
Dla osób niekorzystających z aplikacji przygotowano specjalne indywidualne karty użytkownika PSZOK. Każda nieruchomość otrzyma jedną kartę, którą można odebrać wyłącznie osobiście – właściciel lub współwłaściciel nieruchomości powinien okazać dokument tożsamości. Karty będą dezaktywowane np. w przypadku zgłoszenia sprzedaży nieruchomości.
Dodatkowo przez cały styczeń 2025 roku, oprócz aplikacji, będą obowiązywały dotychczasowe zasady weryfikacji mieszkańców na PSZOK.