W drugiej połowie grudnia 2024 roku odbyło się duże spotkanie przedstawicieli PKP PLK S.A. z przedstawicielami lokalnych samorządów zaangażowanych w realizację projektu budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Od tego czasu panowała w tym temacie cisza, ale okazuje się że spółka kolejowa kończy wybór projektanta nowej trasy.
Przypomnijmy, że PKP PLK S.A. ogłosiły pod koniec 2023 roku przetarg na wykonanie projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. 24 października 2024 roku otwarto oferty, jakie wpłynęły na powyższe zadanie, jednak na tym sprawa się zatrzymała i w tym temacie zapadła głucha cisza, aż do teraz.
Wiele osób, w tym lokalne samorządy zaangażowane w ten projekt oraz ich mieszkańcy zaczęli się obawiać, że z tego przedsięwzięcia jednak nic nie będzie, ponieważ PKP PLK i resort infrastruktury dokonują redukcji projektów kolejowych zgłoszonych przez poprzedni rząd w ramach Krajowego Programu Kolejowego “Kolej+” i kilka podobnych zadań w całym kraju względu na wysokie koszty już skreślono. Zachodziła obawa, że podobny los może spotkać planowaną kolej z Zegrza Południowego do Przasnysza.
19 grudnia 2024 roku w siedzibie PKP PLK S.A. odbyło się spotkanie samorządowców zaangażowanych w realizację projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz, określanego jako „Kolej Północnego Mazowsza”, w którym udział wziął również Burmistrz Miasta i Gminy Artur Borkowski. Należy przypomnieć, że serocki samorząd jest liderem powyższej planowanej inwestycji. Spotkanie odbyło się na zaproszenie przedstawicieli spółki PKP PLK S.A. i miało na celu przedstawienie wstępnych wyników prowadzonych audytów projektowanych inwestycji kolejowych w Polsce, w tym projektu „Kolej Północnego Mazowsza”. Przedstawiciele państwowej spółki jeszcze w styczniu zamierzali przystąpić do rozmów z wykonawcami, którzy deklarowali zainteresowanie realizacją dokumentacji projektowej w otwartym postępowaniu przetargowym. Celem rozmów miało być jak najszybsze zawarcie umowy na realizację dokumentacji projektowej linii kolejowej, co oznacza tym samym wyczekiwany ze strony samorządów ruch w kierunku faktycznej realizacji projektu.
– Nie odpuszczamy i nie odpuścimy tego tematu. Zapowiedzi PLK brzmią dobrze, ale wszyscy zdajemy sobie sprawę z ciężaru tego zadania. Obiecuję, że wspólnie ze zjednoczonymi wokół budowy Kolei Północnego Mazowsza samorządami dołożymy starań, aby poprowadzić ten proces do końca. – przekazał pod koniec grudnia 2024 roku w mediach społecznościowych Burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski.
Wykonanie dokumentacji projektowej coraz bliżej
W czasie XIII Sesji Rady Miejskiej w Serocku (29 stycznia) burmistrz Miasta i Gminy Serock przekazał informację, że 28 stycznia br. zostało rozstrzygnięte postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy projektu linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Obecnie PKP PLK prowadzi z jednym podmiotem rozmowy w kwestiach formalnych, które w najbliższym czasie powinny zakończyć się podpisaniem stosownej umowy w powyższym zakresie.
Co ma powstać w ramach nowej linii kolejowej Zegrze Południowe – Przasnysz?
Kolej Północnego Mazowsza to inicjatywa 18 samorządów położonych wzdłuż trasy planowanej linii kolejowej, w tym Powiatu Legionowskiego i samorządu województwa mazowieckiego. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego programu Kolej Plus. Program według założeń ma przyczynić się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
Projekt linii kolejowej Zegrze Południowe – Przasnysz przewiduje budowę ok. 73 km jednotorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej o maksymalnej prędkości pociągów do 160 km/h, zapewniającej dostępność dla mieszkańców regionu za pośrednictwem 11 nowych stacji i przystanków, z których 3 znajdą się w granicach gminy Serock. Linia ma być przedłużeniem zrewitalizowanej linii kolejowej nr 28 i ma zagwarantować bezpośrednie połącznie kolejowe z Warszawą. Początkowo zakładano, że prace w terenie związane z budową linii kolejowej Zegrze – Przasnysz miały ruszyć w 2029 roku. W obecnej sytuacji, kiedy rozstrzygnięcie postępowania przetargowego i podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej przewidywano na I kwartał 2024 roku początek budowy może przesunąć się w czasie o rok lub nawet o dwa.
Dzięki tej inwestycji podróż z Przasnysza do Warszawy ma trwać około 1 godziny i 15 minut, co znacząco może poprawić komunikację w regionie.