Spółka PKP PLK wybrała wykonawcę dokumentacji projektowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Stosowna umowa z wybraną firmą ma zostać podpisana jeszcze w marcu br. Jak informuje PKP PLK prace nad dokumentacją potrwają trochę ponad cztery lata i pochłoną 32 mln zł.
PKP PLK S.A. ogłosiły pod koniec 2023 roku przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. 24 października 2024 roku otwarto oferty, jakie wpłynęły na powyższe zadanie, jednak od tego czasu nie było pewne czy uda się rozstrzygnąć powyższy przetarg. PKP PLK i resort infrastruktury dokonały redukcji projektów kolejowych zgłoszonych przez poprzedni rząd w ramach Krajowego Programu Kolejowego “Kolej+” i kilka podobnych zadań w całym kraju ze względu na wysokie koszty skreślono. Zachodziła obawa, że podobny los może spotkać planowaną kolej z Zegrza Południowego do Przasnysza (więcej pisaliśmy TUTAJ).
– Nie odpuszczamy i nie odpuścimy tego tematu. Zapowiedzi PLK brzmią dobrze, ale wszyscy zdajemy sobie sprawę z ciężaru tego zadania. Obiecuję, że wspólnie ze zjednoczonymi wokół budowy Kolei Północnego Mazowsza samorządami dołożymy starań, aby poprowadzić ten proces do końca. – informował pod koniec grudnia 2024 roku w mediach społecznościowych Burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski. Należy przypomnieć, że serocki samorząd jest liderem planowanej budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Powyższa inwestycja będzie przedłużeniem zrewitalizowanej linii kolejowej nr 28 i ma zagwarantować bezpośrednie połącznie kolejowe Przasnysza z Warszawą.
Umowa na sporządzenie dokumentacji projektowej linii kolejowej Zegrze-Przasnysz
W ostatnich dniach pojawiła się bardzo dobra wiadomość, która oznacza faktyczne przystąpienie do kolejnego etapu realizacji budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Jak ustaliła stacja TVP 3 Warszawa został już wyłoniony wykonawca do opracowania dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w projekcie realizacji linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana jeszcze w marcu br.
Jak dodają przedstawiciele państwowej spółki, wykonawca dokumentacji projektowej będzie miał 52 miesiące na jej przygotowanie. W ramach tego zadania wykonawca będzie musiał również pozyskać niezbędne decyzje administracyjne w tym decyzję środowiskową i pozwolenie na budowę. Koszt sporządzenia powyższej dokumentacji ma wynieść ponad 32 mln zł netto.
Co powstanie w ramach nowej linii kolejowej Zegrze Południowe – Przasnysz?
Kolej Północnego Mazowsza to inicjatywa 18 samorządów położonych wzdłuż trasy planowanej linii kolejowej, w tym Powiatu Legionowskiego i samorządu województwa mazowieckiego. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego programu Kolej Plus. Program według założeń ma przyczynić się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
Projekt linii kolejowej Zegrze Południowe – Przasnysz przewiduje budowę ok. 73 km jednotorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej o maksymalnej prędkości pociągów do 160 km/h, zapewniającej dostępność dla mieszkańców regionu za pośrednictwem 12 nowych stacji i przystanków, z których 3 znajdą się w granicach gminy Serock (Jadwisin, Wierzbica i Serock). Linia ma być przedłużeniem zrewitalizowanej linii kolejowej nr 28 i ma zagwarantować bezpośrednie połącznie kolejowe z Warszawą. Początkowo zakładano, że prace w terenie związane z budową linii kolejowej Zegrze – Przasnysz miały ruszyć w 2029 roku. W obecnej sytuacji, kiedy rozstrzygnięcie postępowania przetargowego i podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej zaplanowano na marzec br. to początek budowy może przesunąć się w czasie o rok.
Dzięki tej inwestycji podróż z Przasnysza do Warszawy ma trwać około 1 godziny i 15 minut, co znacząco poprawi komunikację w regionie. Obecnie na pokonanie powyższej trasy autobusem trzeba poświęcić około 2,5 godziny.