Wójt Gminy Jabłonna porozumiał się z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie co do uruchomienia bezpośredniego połączenia autobusowego dla mieszkańców wsi zachodnich takich jak: Rajszew, Skierdy, Suchocin, Trzciany, Janówek Drugi, Boża Wola czy Wólka Górska ze stolicą. Od 1 maja do 15 listopada br. nowa linia autobusowa L-7 na razie na próbę będzie kursować na trasie: Urząd Miasta w Nowym Dworze Mazowieckim – wsie zachodnie w gminie Jabłonna – warszawska Winnica, 7 dni w tygodniu.
Przypomnijmy, że od końca grudnia 2024 roku do końca stycznia 2025 roku Urząd Gminy Jabłonna prowadził konsultacje społeczne, w których mieszkańcy gminy mogli wypowiedzieć się na temat ewentualnych zmian w kursowaniu linii autobusowej L-41. Pasażerowie mogli wybierać, czy chcą zachowania bieżącej trasy linii L-41 (Urząd Miasta w Nowym Dworze Mazowieckim – Centrum Komunikacyjne w Legionowie), czy może jej zmiany, a dokładnie o skierowanie części lub wszystkich kursów do pętli na warszawskiej Winnicy. Ostatecznie w konsultacjach wzięło udział blisko 700 osób, z czego ponad 70% poparło wprowadzenie zmian w trasie linii i dojazdy do warszawskiej Winnicy.
Jak informowała redakcja Gazety Powiatowej na początku kwietnia br., po przeprowadzonych konsultacjach w powyższej sprawie odbyło się spotkanie wójta Gminy Jabłonna, Jarosława Chodorskiego z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Włodarz gminy zapowiedział, że planowane jest wprowadzenie testowych połączeń linii L-41 (prawdopodobnie pod inną numeracją) do warszawskiej Winnicy, które mogą rozpocząć się już 1 maja br. na okres 6 miesięcy. To rozwiązanie ma na celu zbadanie zainteresowania mieszkańców gminy nowym bezpośrednim połączeniem z Warszawą.
Autobusy L-41 będą nadal jeździły do Legionowa, a nowa linia L-7 pojedzie do Warszawy
15 kwietnia Urząd Gminy Jabłonna poinformował, że w okresie od 01.05.2025 r. do 15.11.2025 r. zostanie uruchomiona na próbę nowa linia L-7, która będzie jeździła na trasie: Urząd Miasta (Nowy Dwór Mazowiecki) – Sawy – Warszawska – Paderewskiego – Wojska Polskiego – Boża Wola: Modlińska – Suchocin: Modlińska – Skierdy: Modlińska – Rajszew: Modlińska – Jabłonna: Modlińska – Warszawa: Modlińska – Światowida – Dionizosa – Winnica.
Co ważne dla osób, które będą korzystały z tego połączenia, częstotliwość kursowania autobusów na tej linii będzie się odbywała co 60 minut przez cały tydzień.
Jak zapewnia jabłonowski urząd linia L-41 będzie jeździła trasą dotychczasową, również co 60 minut. Oznacza to, że mieszkańcy wsi zachodnich Gminy Jabłonna będą mieli możliwość podróżowania autobusami linii „L” co 30 minut przez cały dzień powszedni, przy czym połowa kursów (co 60 minut) pojedzie do Warszawy, a druga połowa (co 60 minut), pojedzie do Legionowa. Zarówno kursy L-41 jak i L-7 mają być odpowiednio zsynchronizowane z innymi środkami komunikacji.
W czasie funkcjonowania nowej linii autobusowej L-7 od 1 maja do 15 listopada 2025 roku Urząd Gminy Jabłonna wraz z ZTM zbadają zainteresowanie pasażerów powyższym rozwiązaniem m.in. przez pomiary liczby pasażerów korzystających z nowych linii oraz badanie nastrojów społecznych. Jak zapowiada Urząd Gminy Jabłonna ostateczny kształt nowych rozwiązań komunikacyjnych zależeć będzie od wyników powyższego okresu próbnego.
Problemy mieszkańców wsi zachodnich z bezpośrednim dojazdem do Warszawy
Po tym jak od 1 listopada 2024 r. firma STALKO zrezygnowała z komercyjnego przewozu na trasie Zakroczym-Nowy Dwór Mazowiecki – Warszawa dla mieszkańców wsi zachodnich takich jak: Rajszew, Skierdy, Suchocin, Trzciany, Janówek Drugi, Boża Wola czy Wólka Górska oznaczało to utratę bezpośredniego połączenia autobusowego ze stolicą. Wielu mieszkańców wsi zachodnich jest obecnie zmuszonych do przesiadek w komunikacji publicznej, żeby dojechać do Jabłonny i przesiąść się ewentualnie w 731, żeby dojechać np. do Żerania. Więcej o problemach mieszkańców wsi zachodnich z brakiem bezpośredniego połączenia komunikacją publiczną ze stolicą pisaliśmy TUTAJ. Rozwiązanie, które ma zostać wprowadzone od 1 maja br. na pewno będzie dużym ułatwieniem i udogodnieniem dla pasażerów przy równoczesnym zachowaniu dotychczasowej linii L-41.