Od 1 września 2025 r. w mieszczącej się przy ulicy Modlińskiej 60 w Wieliszewie Szkole Podstawowej nr 1 (SP nr 1) im. Tadeusza Kościuszki nastąpi reorganizacja polegająca na połączeniu 2 oddziałów klas piątych. Decyzja władz gminy, mająca na celu poprawę organizacji nauki i uniknięcie dwuzmianowości, spotkała się początkowo z protestami części rodziców. Po intensywnym dialogu i spotkaniu z przedstawicielami gminy, konflikt udało się załagodzić, a rozwiązanie lada dzień zostanie wdrożone.
Kontrowersje wokół reorganizacji
Rodzice uczniów klasy 4B, którzy od września 2025 r. mieli stać się częścią połączonego oddziału, jeszcze w czerwcu 2025 r. wyrazili swoje obawy w petycji skierowanej do wójta gminy Wieliszew, Pawła Kownackiego. W piśmie podnosili argumenty dotyczące potencjalnego pogorszenia jakości nauczania oraz dobrostanu emocjonalnego dzieci. Szczególną uwagę zwracali na potrzeby uczniów wymagających indywidualnego podejścia, takich jak dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznych. Rodzice obawiali się, że większa liczba uczniów w klasie może utrudnić nauczycielom skuteczne realizowanie zajęć dydaktycznych oraz odpowiednią opiekę nad dziećmi.
W petycji wskazywano również na brak konsultacji ze środowiskiem rodziców przed podjęciem decyzji o reorganizacji. Rodzice podkreślali, że różnice w poziomie wiedzy i umiejętności między uczniami z 2 oddziałów mogą prowadzić do trudności w prowadzeniu zajęć, a nauczyciele mogą nie być w stanie poświęcić każdemu dziecku wystarczającej uwagi.
Dzięki połączeniu klas, są szanse na uniknięcie dwuzmianowości w SP nr 1 w Wieliszewie – zapewnia wójt Paweł Kownacki
W odpowiedzi na petycję, wójt Paweł Kownacki jeszcze w czerwcu 2025 r. podkreślił, że decyzja o połączeniu klas została poprzedzona szczegółową analizą wielu czynników, w tym przepisów prawa oświatowego oraz możliwości organizacyjnych szkoły. Celem zmian było zapewnienie jak najlepszych warunków nauki przy jednoczesnym racjonalnym gospodarowaniu środkami publicznymi. Władze gminy zapewniły, że szkoła będzie realizować podstawę programową oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z potrzebami uczniów. W uzasadnionych przypadkach planowane jest zatrudnianie nauczycieli współorganizujących proces kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wójt zwrócił również uwagę na wyniki egzaminów ósmoklasisty z ostatnich lat, które wskazują, że uczniowie z większych oddziałów osiągają średnio lepsze rezultaty, niż ich rówieśnicy z mniej licznych klas. Argumentował, że bardziej zróżnicowane grupy sprzyjają integracji społecznej oraz rozwijaniu kompetencji interpersonalnych. Kluczowym argumentem była jednak możliwość ograniczenia dwuzmianowości dzięki zmniejszeniu liczby oddziałów.
Dialog i porozumienie
Choć decyzja władz gminy została uzasadniona względami organizacyjnymi i finansowymi, rodzice oczekiwali dalszego dialogu w tej sprawie. W petycji zwrócili się o spotkanie z wójtem, które pozwoliłoby na szczegółowe omówienie argumentów obu stron i poszukiwanie rozwiązań najlepiej służących dobru dzieci. Do takiego spotkania doszło również w czerwcu 2025 r. Z zapewnień przedstawicieli władz gminy Wieliszew wynika, że choć połączenie klas w SP nr 1 w Wieliszewie początkowo budziło duże emocje i różnice zdań, to finalnie udało się przekonać do tego rozwiązania rodziców uczniów klas łączonych. – Od czerwca 2025 r. do chwili obecnej rodzice nie zgłosili nam żadnych zastrzeżeń odnośnie połączenia klas, w których uczą się ich dzieci – potwierdza Monika Myszkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Gminy (UG) w Wieliszewie.