Legionowo. Miasto inwestuje w sport najmłodszych – 120 tys. zł na dodatkowe lekcje wychowania fizycznego

Boisko sportowe (fot. adobe.stock)

Boisko sportowe (fot. adobe.stock)

W prowadzonych przez miasto Legionowo podstawówkach realizowane są dodatkowe lekcje wychowania fizycznego dla pierwszoklasistów, drugoklasistów i trzecioklasistów, które oprócz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej prowadzą wykwalifikowani wuefiści. Inicjatywa ma na celu promowanie aktywności fizycznej wśród dzieci oraz wspieranie ich rozwoju psychofizycznego. Na wynagrodzenia dla nauczycieli, którzy prowadzą dodatkowe zajęcia wychowania fizycznego dla najmłodszych uczniów miejskich podstawówek w tegorocznym budżecie miasta zabezpieczono 120 tys. zł.

120 tys. zł na wynagrodzenia dla nauczycieli

W sierpniu 2025 r. legionowscy radni zabezpieczyli w tegorocznym budżecie miasta prawie 120 tys. zł na wynagrodzenia dla nauczycieli, którzy prowadzą dodatkowe zajęcia wychowania fizycznego dla najmłodszych uczniów w prowadzonych przez miasto podstawówkach. Program obejmuje pierwszoklasistów, drugoklasistów i trzecioklasistów, a zajęcia są realizowane wspólnie przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego. Inicjatywa ma na celu promowanie aktywności fizycznej wśród dzieci, wspieranie ich rozwoju psychofizycznego oraz podniesienie jakości zajęć wychowania fizycznego w pierwszych trzech najmłodszych klasach podstawówek.

Od 1 września 2025 r. uczniowie klas 1-3 we wszystkich 6 legionowskich podstawówkach raz w tygodniu uczestniczą w lekcjach wychowania fizycznego wspólnie prowadzonych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego.

Co dwie głowy, to nie jedna

Nowatorski model prowadzenia zajęć wychowania fizycznego opiera się na współpracy 2 pedagogów – nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciela wychowania fizycznego. Każdy z nich wnosi do lekcji unikalne kompetencje i doświadczenie, co pozwala na stworzenie bardziej wszechstronnego i dostosowanego do potrzeb dzieci programu zajęć. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, znający swoich uczniów od strony psychologicznej i edukacyjnej, pełni rolę przewodnika, który rozumie indywidualne potrzeby i ograniczenia każdego dziecka. Z kolei nauczyciel wychowania fizycznego wnosi specjalistyczną wiedzę z zakresu kształtowania sprawności motorycznej, doboru odpowiednich ćwiczeń oraz promowania zdrowego stylu życia. Taka współpraca daje dzieciom nie tylko poczucie bezpieczeństwa, ale także możliwość rozwijania swoich umiejętności ruchowych w sposób przemyślany i efektywny. Legionowscy urzędnicy podkreślają, że obecność 2 pedagogów na zajęciach to ogromna korzyść dla najmłodszych uczniów. Dzięki temu każde dziecko ma szansę na indywidualne podejście i wsparcie, co sprzyja zarówno jego rozwojowi fizycznemu, jak i emocjonalnemu.

 

Promowanie aktywności fizycznej od najmłodszych lat

Głównym celem programu jest zachęcenie dzieci do aktywności fizycznej oraz kształtowanie zdrowych nawyków już na najwcześniejszych etapach edukacji. Wprowadzenie dodatkowych lekcji wychowania fizycznego w klasach 1-3 ma pomóc w budowaniu pozytywnego stosunku do sportu i ruchu. Nauczyciel wychowania fizycznego pełni tu rolę wzoru do naśladowania – pokazuje różnorodne formy aktywności ruchowej, motywuje do podejmowania nowych wyzwań i uczy, że sport może być źródłem radości. Z kolei nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, dzięki swojej bliskości z uczniami, wzmacnia ich poczucie bezpieczeństwa i wspiera ich emocjonalnie. Taka synergia sprawia, że dzieci chętniej angażują się w ćwiczenia, a jednocześnie uczą się współpracy, samodyscypliny i wytrwałości.

Realizacja nowej podstawy programowej

Wspólne prowadzenie lekcji wychowania fizycznego przez 2 pedagogów ułatwia także realizację założeń nowej podstawy programowej, która przewiduje m.in. przeprowadzanie testów sprawnościowych już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Dzięki obecności specjalisty, testy te mogą być przeprowadzane rzetelnie i w atmosferze wsparcia, co pozwala uzyskać wiarygodny obraz możliwości dzieci, a jednocześnie nie zniechęca ich do aktywności fizycznej. Legionowscy urzędnicy zwracają uwagę, że odpowiednie podejście do testów sprawnościowych ma kluczowe znaczenie dla budowania pozytywnych skojarzeń z ruchem. Współpraca nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej z nauczycielem wychowania fizycznego pozwala na stworzenie atmosfery zaufania i motywacji, co sprzyja osiąganiu lepszych wyników przez dzieci.