Legionowo. Porozumienie w sprawie hulajnóg. Będzie ich mniej, mają być w lepszym stanie technicznym. Ograniczenia prędkości

Hulajnogi elektryczne w Legionowie (fot. Prezydent Miasta Legionow, Bogdan Kiełbasiński.Facebook)

Hulajnogi elektryczne w Legionowie (fot. Prezydent Miasta Legionowo, Bogdan Kiełbasiński/Facebook)

W Legionowie działa obecnie dwóch dużych operatorów hulajnóg elektrycznych. Są to firmy Lime i Dott. Jeszcze do niedawna przedsiębiorcy ci nie mieli zawartych żadnych porozumień w zakresie korzystania z legionowskiej infrastruktury drogowej, czyli korzystali z niej nielegalnie. Z końcem września br. ratuszowi udało się ostatecznie podpisać porozumienia o współpracy z powyższymi operatorami, które określają jasne zasady funkcjonowania hulajnóg elektrycznych w przestrzeni publicznej oraz regulują kwestie bezpieczeństwa i obsługi. Zapisy podpisanych porozumień wprowadzają m.in. limit urządzeń oraz strefy parkowania i zakazu postoju.

 

 

Hulajnogi elektryczne stały się jednym z najpopularniejszych środków transportu miejskiego, oferując szybki i wygodny sposób przemieszczania się. W Legionowie działają obecnie dwaj operatorzy – Lime i Dott. Mimo rosnącej popularności tych urządzeń, ich użytkowanie budzi kontrowersje, szczególnie w kontekście bezpieczeństwa oraz przestrzegania przepisów. Dotychczas operatorzy hulajnóg elektrycznych w Legionowie korzystali z infrastruktury miejskiej bez zawartych umów czy porozumień z władzami miasta.

 

 

W ostatnich kilku tygodniach prowadzone były negocjacje, które miały uregulować zasady użytkowania, w tym kwestie parkowania oraz ograniczenia prędkości. Problem nieodpowiedzialnego korzystania z hulajnóg jest zauważalny – urządzenia często blokują przejścia dla pieszych czy ścieżki rowerowe, a ich użytkownicy nierzadko ignorują przepisy ruchu drogowego.

Rośnie liczba wypadków z udziałem uczestników hulajnóg elektrycznych

Statystyki Komendy Głównej Policji (KGP) pokazują, że liczba wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych rośnie. W pierwszych miesiącach 2025 r. odnotowano 447 takich zdarzeń, w których rannych zostało 416 osób, a 4 poniosły śmierć. Dla porównania, w analogicznym okresie 2024 r. liczba wypadków wynosiła 242. Szczególnie niepokojące są dane dotyczące dzieci i nastolatków – stanowili oni ponad połowę poszkodowanych, a najczęściej ucierpiały osoby w wieku od 7 do 14 lat.

Wypadki z udziałem hulajnóg mają różnorodny charakter. Ponad połowa to zderzenia boczne, często kończące się tragicznie. Kolejne 140 zdarzeń dotyczyło wywrócenia się hulajnogi, a 50 przypadków związanych było z najechaniem na pieszych. Problemem pozostaje także nadmierna prędkość – rekordzista z Kalisza osiągnął aż 57 kilometrów na godzinę na drodze dla rowerów, podczas gdy dopuszczalne limity wynoszą 20 kilometrów na godzinę.

Eksperci podkreślają znaczenie noszenia kasków ochronnych, które mogą uratować życie w przypadku poważnych wypadków. Niestety, jedynie 5 procent użytkowników hulajnóg decyduje się na ich zakładanie. Tragiczne historie młodych osób, jak śmierć 17-letniej licealistki z Przydworza czy 13-latka z Sierakowic, stanowią mocne argumenty za wprowadzeniem obowiązku noszenia kasków.

Legionowski ratusz zawarł porozumienie z operatorami hulajnóg elektrycznych

– Urząd Miasta podjął rozmowy z operatorami hulajnóg działającymi na terenie Legionowa, aby uregulować zasady ich użytkowania i parkowania. Efektem tych działań było podpisanie pod koniec września porozumienia o współpracy, które określa jasne zasady funkcjonowania urządzeń w przestrzeni publicznej oraz reguluje kwestie bezpieczeństwa i obsługi. – poinformował 2 października w komunikacie legionowski magistrat.

Jak dodaje Urząd Miasta, zgodnie z porozumieniem operatorzy Lime i Dott zobowiązali się do udostępniania maksymalnie 200 hulajnóg (na operatora) w granicach administracyjnych Legionowa. Wszystkie pojazdy muszą spełniać określone wymagania techniczne: być wyposażone w dwa sprawne hamulce, mieć ograniczenie prędkości do 20 km/h, a w wyznaczonych strefach – do 12 km/h. Każda hulajnoga będzie wyposażona w wymienną baterię i ważyć mniej niż 30 kg, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Dodatkowo operatorzy zadeklarowali codzienne kontrole techniczne floty, szybkie usuwanie uszkodzonych lub niewłaściwie zaparkowanych hulajnóg oraz relokację pojazdów do wyznaczonych miejsc. Firmy zobowiązały się również do stałego kontaktu z Urzędem Miasta oraz Strażą Miejską, z gwarancją reakcji na zgłoszenia w ciągu dwóch godzin. Ponadto, wszystkie hulajnogi będą objęte ubezpieczeniem OC.

Istotnym elementem porozumienia będzie zastosowanie technologii geofencingu. Dzięki niej w aplikacji możliwe będzie wyznaczanie stref parkowania, zakazów postoju oraz ograniczeń prędkości. Do takich miejsc należą m.in. okolice Centrum Komunikacyjnego, dworców kolejowych oraz wybrane ulice w centrum miasta, w tym:

  • ul. Piłsudskiego (odcinki: Sowińskiego–Kościuszki, Jagiellońska–Batorego, Batorego–Kopernika),
  • ul. Królowej Jadwigi (Piłsudskiego–Krasińskiego),
  • okolice wejść na perony przy ul. Kościuszki i ul. Szwajcarskiej,
  • stacje PKP Legionowo Piaski (ul. Piaskowa), PKP Legionowo Przystanek (ul. Kolejowa, ul. Gdańska).

Relokacja floty hulajnóg będzie możliwa do 19 wyznaczonych punktów w mieście, m.in.:

  • Relokacja floty hulajnóg będzie możliwa do 19 wyznaczonych punktów w mieście, m.in.:
  • Rondo Poniatowskiego – PKP Legionowo Przystanek,
  • ul. Kolejowa – PKP Legionowo Przystanek,
  • ul. Sobieskiego przy sądzie,
  • Rynek Miejski (ul. Piłsudskiego),
  • Park Zdrowia przy ul. Jana III Sobieskiego,
  • ul. Kwiatowa – Park Kościuszki,
  • Arena Legionowo (ul. Chrobrego),
  • ul. Sowińskiego przy pętli autobusowej,
  • targowisko miejskie przy ul. Wysockiego,
  • skwer ks. Popiełuszki przy ul. Piłsudskiego.

W porozumieniu zapisano również, że w przypadku pojawienia się kolejnych operatorów hulajnóg, będą oni musieli spełniać analogiczne wymogi.