Dzień Korczaka w miejskim ratuszu

520460ae9c06e.jpg

10 grudnia w sali widowiskowej legionowskiego ratusza odbyło się uroczyste spotkanie poświęcone osobie Janusza Korczaka, którego rok obecnie obchodzimy. Osobistą relację z tego wydarzenia przedstawiła nam jedna z uczennic ZSO nr 2 w Legionowie, Maja Wysocka.

 

Jak wychować dzieci?

Nasza szkoła w październiku przystąpiła do ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Elementarz Korczaka” pod patronatem CEO. Celem projektu jest zwrócenie uwagi na twórczość i idee, które przyświecały pracy polskiego pedagoga i pisarza. Całość składała się z ośmiu modułów o odmiennej tematyce. Po krótkim wstępie, mieliśmy przyjemność zapoznać się z biografią Janusza Korczaka, w formie prezentacji multimedialnej uzupełnianej bogatymi komentarzami lektora. Drugą część spotkania stanowił film dokumentalny o pedagogu – bohaterze, przedstawiający dzieje jego życia, aż do momentu, w którym zdecydował się na śmierć wraz ze swoimi wychowankami. Jeden z ostatnich ludzi, którzy widzieli Korczaka tuż przed tym zdarzeniem, Marek Rudnicki, tak opisywał ten widok: – Nie był bohaterem idącym z podniesioną głową. To był koniec i on o tym wiedział. Później mieliśmy okazję wysłuchać wykładu Krzysztofa Zuchory – poety, eseisty, pedagoga, wykładowcy AWF w Warszawie. Głównym celem wykładu było przybliżenie poglądów Korczaka na temat dzieci i sposobu ich wychowania. Na wstępie profesor zaznaczył, iż prawdopodobnie cała tajemnica pedagogiki Korczaka polega na tym, że nie wystarczy wiedzieć – trzeba przeżyć, a przeżywszy uwierzyć. Krzysztof Zuchora podkreślał, że do dziecka trafiać należy przez jego serce, a nie tylko przez rozum. Według filozofii profesora, dzieci żyją chwilą – wolą wybierać rzeczy, które ucieszą je na krótki czas, ale intensywniej niż rzeczy cieszące na czas dłuższy, bliżej nieokreślony.

               

Czas II Wojny Światowej

Dla rozluźnienia atmosfery, w czwartym module mogliśmy zobaczyć przedstawienie „Król Maciuś Pierwszy”, przygotowane przez uczniów gimnazjum, jednak było to krótkie odejście od tematu. Klimat pozostałych części projektu był bardzo poważny – dotyczył bowiem II Wojny Światowej. Tam zwrócono się m. in. do ostatniego etapu biografii Korczaka, a mianowicie pobytu w getcie. Potem przyszedł czas na film dokumentalny prezentujący rzeczywistość getta warszawskiego, pokazujący losy żydowskich dzieci i dorosłych – po jego prezentacji cytowano fragmenty z pamiętnika Korczaka. Do modułu siódmego włączyły się wszystkie pierwsze i drugie klasy LO, przygotowując plakaty, które podczas spotkania zostały w części wyeksponowane przed wejściem do sali widowiskowej ratusza, a pozostałe mogliśmy zobaczyć na prezentacji multimedialnej. Ostatni moduł był prawdziwym zaskoczeniem. Gościnnie ze swoim projektem „Janusz Korczak – dzieci współcześnie niczyje” wystąpiła jego autorka pani Karolina Fender-Noińska. To projekt pod patronatem prezydentowej Jolanty Kwaśniewskiej. Ma on na celu spowodowanie, aby ludzie dorośli zainteresowali się życiem dzieci, które tak bardzo potrzebują miłości, szacunku i poczucia bezpieczeństwa.  Na podsumowanie prowadzący spotkanie mówił o tym, jak Korczak uczy nas patrzeć na dzieci: – Od dobrej strony i dostrzegać w nich dobro, nawet jeśli jest ono ukryte. Ale też dowiadujemy się od niego jednej ważnej rzeczy, że dzieci tym się różnią od dorosłych, że nigdy nie są „beznadziejne”. Zawsze jest w nich nadzieja.

Maja Wysocka