15 i 16 grudnia w legionowskiej Arenie, odbyła się II edycja Legionowskich Targów Przedsiębiorczości. Targi przeznaczone były głównie dla przedsiębiorców z branży turystycznej i około turystycznej oraz osób planujących samozatrudnienie. Targi zostały zorganizowane w ramach projektu „Rozwój małej i średniej przedsiębiorczości w Legionowie”, współfinansowanego z środków UE. Podczas targów zaprezentowały się lokalne firmy, organizacje pozarządowe oraz przedstawiciele gmin z terenu powiatu legionowskiego, a odwiedzający mieli okazję zapoznać się z ich ofertą handlową, a także z działaniami wspomagającymi rozwój przedsiębiorczości, m.in. z systemem ulg i zachęt do prowadzenia własnej działalności.
Przedsiębiorcy wystawiali się bezpłatnie
Podczas II edycji Legionowskich Targów Przedsiębiorczości swoją ofertę handlową zaprezentowało blisko 65 lokalnych firm i prawie 20 instytucji użytku publicznego, w tym gminy z terenu naszego powiatu, Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych oraz Powiatowa Izba Gospodarcza. Prywatni wystawcy byli bardzo zadowoleni z takiej lokalnej „przedsiębiorczej” inicjatywy, tym bardziej, że zupełnie bezpłatnie mogli zaprezentować swoją ofertę handlową potencjalnym klientom. Również wśród samych wystawców nawiązały się ciekawe znajomości, z których w przyszłości mogą wyniknąć owocne wzajemne kontakty biznesowe. – W porównaniu do sierpniowej I edycji Legionowskich Targów Przedsiębiorczości, na tych grudniowych frekwencja jest zdecydowanie większa. Jesteśmy zadowoleni, że tu jesteśmy. Jest to świetna okazja do pozyskania nowych klientów. Po sierpniowej edycji, nawiązaliśmy też wiele ciekawych kontaktów biznesowych, również wśród samych wystawców – cieszyła się Katarzyna Kądzik z firmy Kodak Express. – Współpracuję już z większością firm i instytucji, wystawiających się na targach. Obecna edycja jest trochę lepiej nagłośniona, bo zdecydowanie więcej ludzi chodzi między stoiskami. Pomysł targów jest świetny, bo oprócz klientów można poznać też legionowskie władze oraz urzędników – wtórowała jej Mariola Koziatka, prowadząca na lokalnym rynku usługi księgowe pod nazwą KomaTax. Zadowolenia z targów, pomimo wcześniejszego sceptycznego podejścia, nie ukrywała też Małgorzata Kubicka z firmy poligraficzno-reklamowej FJK. – Na początku miałam wrażenie, że będzie to sztuka dla sztuki, bowiem byłam na sierpniowej, I edycji targów jako widz i wtedy panowała jakaś martwa atmosfera. Pomimo to uważam, że targi mają sens, bo w biznesie trzeba się spotykać i przede wszystkim rozmawiać. Jak do tej pory, sporo ludzi z zewnątrz przyszło i są oni żywo zainteresowani. Mankamentem jest, że na mieście nie było odpowiednich informacji o targach. Ja osobiście zrobiłam pieczątki z informacją o targach i każdą fakturę dla swoich klientów nią stemplowałam, żeby dodatkowo poinformować ich o takiej przedsiębiorczej inicjatywie – mówiła. Również przedstawicielka Restauracji Carskiej cieszyła się z obecności swojej firmy na lokalnych targach. – Chcemy dodatkowo się zareklamować, ponieważ w naszym posiadaniu jest od niedawna Hotel Arena. Targi są świetną okazją do pozyskania nowych kontaktów handlowych, zarówno dla hotelu, jak i dla naszej restauracji – wyjaśniała.
Nauka przedsiębiorczości
Równocześnie, obok targowych spotkań handlowych, podczas II edycji Legionowskich Targów Przedsiębiorczości, odbywały się prelekcje i wystąpienia przedstawicieli lokalnych władz powiatowych i innych instytucji, które dotyczyły szeroko rozumianej tematyki przedsiębiorczości. Prezentacje merytoryczne odnosiły się do aspektów ekonomiczno-gospodarczych, społeczno-kulturowych i ekologicznych, związanych z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. I tak swoje wykłady wygłosili m.in. Dorota Staśkiewicz, asystentka rzecznika prasowego z UM Legionowo, Joanna Kajdanowicz, rzecznik prasowy legionowskiego starostwa, Janusz Kubicki, członek zarządu powiatu legionowskiego i Marzena Piętka, zastępca Naczelnika legionowskiego US.
Kopalnia wiedzy o lokalnej przedsiębiorczości
Wszystkie prywatne firmy i publiczne instytucje mogły bezpłatnie wystawić się na tych 2 edycjach targów. W ramach projektu, doradztwo dla przedsiębiorców prowadziła lokalna Powiatowa Izba Gospodarcza, która podpowiadała im jak pozyskać środki zewnętrzne i jakie warunki są niezbędne do otworzenia swojej firmy. Innym celem powyższej inicjatywy było stworzenie elektronicznego systemu informacji o przedsiębiorczości. Bowiem ma powstać na bieżąco aktualizowany portal internetowy, w języku polskim i angielskim, poświęcony tematyce innowacyjności i przedsiębiorczości w powiecie, który będzie zawierał m.in. opis lokalizacji terenów inwestycyjnych, lokalnych uwarunkowań biznesu, planów rozwojowych oraz organizacji przedsiębiorców.
Dwie tegoroczne edycje lokalnych targów, poświęconych tematyce przedsiębiorczości kosztowały miasto Legionowo 300 tys. zł, z czego zdecydowaną większość, bo 255 tys. zł pokryły środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
ms