Nieporęt usuwa trasę Olszynki Grochowskiej

520460c683531.jpg

Podczas ostatniej sesji nieporęckich radnych w dniu 13 grudnia przyjęto oficjalne stanowisko gminy Nieporęt w sprawie przebiegu postulowanej trasy szybkiego ruchu tzw. Olszynki Grochowskiej. Radni zdecydowali się poprzeć działania wójta, Sławomira Mazura, zmierzające do wykreślenia propozycji przebiegu trasy tzw. Olszynki Grochowskiej przez tereny gminy Nieporęt. Swoje oficjalne stanowisko RG Nieporęt chce przekazać Marszałkowi Województwa Mazowieckiego.

 

Nieporęccy radni sprzeciwili się przebiegowi trasy szybkiego ruchu tzw. Olszynki Grochowskiej przez teren gminy Nieporęt, argumentując to m.in. dobrem obecnych i przyszłych jej mieszkańców, a także dalszym urbanistycznym rozwojem gminy. Radni zdecydowanie poparli stanowisko wójta Sławomira Mazura w tej sprawie. Już od 2001r. lokalne władze Nieporętu, regularnie wysyłały swoje oficjalne stanowiska w tej sprawie m. in. do Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie. Niestety instytucje te, do tej pory, w żaden jednoznaczny sposób nie opowiedziały się co do rodzaju planowanej drogi i co do podmiotu odpowiedzialnego za jej realizację. Ze względu na brak decyzji instytucji szczebla rządowego, czy trasa tzw. Olszynki Grochowskiej ma być drogą krajową, czy też wojewódzką, a także z uwagi na wątpliwości, kto ma tę trasę zrealizować i przy tej okazji, zgodnie z obowiązującym prawem, pokryć zobowiązania wobec właścicieli nieruchomości, samorząd Nieporętu nie zgodził się na ujęcie tej trasy w planie zagospodarowania przestrzennego. Ani Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ani Zarząd Województwa Mazowieckiego, póki co nie deklarują zamiaru budowy drogi. Zainteresowane instytucje i zarządcy dróg wskazują jedynie na potrzebę powstania przedmiotowej drogi.

 

Zmieniliśmy zdanie

W 2011r. radni przyjęli „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Nieporęt”, w którym na podstawie porozumienia z Zarządem Województwa Mazowieckiego, zmienili przebieg wspomnianej trasy Olszynki Grochowskiej. Wówczas powyższa droga została odsunięta w kierunku wschodniej i północnej granicy gminy, tj. w kierunku Puszczy Słupeckiej oraz drogi wojewódzkiej nr 631. Nowy jej przebieg znajdował się bliżej terenów cennych przyrodniczo, o trudnych warunkach gruntowo-wodnych, na których w większości zlokalizowane są lasy i bagna. Sugerowany uchwałą z 2001r. nowy przebieg tejże drogi i tak w dość istotnym stopniu ingerował w tereny dotychczas budowlane i częściowo już zabudowane. Ze względu na  niekorzystne efekty stworzenia w tym miejscu drogi, wpływające np. na pogorszenie się standardu życia mieszkańców poprzez m.in. zanieczyszczenie powietrza i hałas, RG Nieporęt, 13 grudnia określiła swój sprzeciw wobec planowanej trasy. Ponadto radni zwrócili uwagę na surowe zobowiązania gminy Nieporęt wobec właścicieli działek, obok których miałaby biec nowa droga i których grunty straciłyby znacząco na wartości w sytuacji uchwalenia takiego planu zagospodarowania przestrzennego. Radni uznali także, że gmina Nieporęt nie jest w stanie przejąć odpowiedzialności za skutki finansowe wskazania tej drogi w tymże planie.

 

Północny wylot z Warszawy

Trasa Olszynki Grochowskiej, poza północnymi granicami Warszawy istnieje jedynie w studiach i planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego gmin: Nieporęt, Wieliszew, Nowy Dwór Mazowiecki, Pomiechówek. Jest bezpośrednim przedłużeniem drogi Olszynki Grochowskiej w Warszawie. Jako kontynuacja drogi warszawskiej, trasa stałaby się dla prawobrzeżnych dzielnic alternatywnym do DK 61 wylotem z Warszawy w kierunku Gdańska oraz Suwałk i wygodnym połączeniem drogowym do lotniska w Modlinie.

 

ms

fot. siskom.waw.pl