„Podatek śmieciowy” uchwalony

520465c20c91e.jpg

Tuż przed końcem ubiegłego roku, w dniu 28 grudnia 2012r., wieliszewscy radni zatwierdzili nowe stawki opłaty za wywóz śmieci, które od 1 lipca 2013r. będą płacić mieszkańcy gminy Wieliszew. Wraz z tą uchwałą, zaakceptowali także nowy regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie. Zgodnie z nowymi przepisami, wysokość „podatku śmieciowego” uzależniona będzie od ilości osób, zamieszkujących daną nieruchomość. Mieszkańcy prowadzący segregację śmieci zapłacą 10 zł miesięcznie od osoby za wywóz nieczystości ze swoich posesji, zaś ci, którzy takowej segregacji nie będą prowadzić, miesięcznie uiszczą 20 zł od osoby na rzecz gminy.

 

 

Rodziny wielodzietne zapłacą więcej

Od 1 lipca 2013r., śmieci produkowane przez mieszkańców gminy Wieliszew, staną się jej własnością i to właśnie gmina będzie odpowiedzialna za ich wywóz. Aby ułatwić swoją pracę, drogą przetargu publicznego, gmina wyłoni firmę, która w jej imieniu będzie wywoziła śmieci od jej mieszkańców. Podczas ostatniej sesji uchwalono stawki nowej „opłaty śmieciowej” właśnie po to, aby móc przygotować ofertę przetargową w tej sprawie. Stawki te mogą ulec lekkiej zmianie – bądź w górę, bądź w dół – w zależności od ceny uzyskanej w konkursie. Faktem jest, że gmina nie może zarabiać na zbiórce śmieci i opłaty za ich wywóz nie mogą być wyższe, niż realny koszt ich wywozu. Według nowych zasad, właściciel każdej nieruchomości będzie wypełniał deklarację odnośnie ilości osób z nim zamieszkałych i ilości odpadów do tej pory wytwarzanych, a następnie składał ją w UG Wieliszew. Na podstawie takowej deklaracji, gmina będzie ustalała wysokość opłaty za wywóz śmieci z danej nieruchomości. Opłaty te będą naliczane miesięcznie, a płatne kwartalnie.

 

Gmina odbierze śmieci również od firm

W przypadku nieruchomości nie zamieszkałych, w których np. jest prowadzona działalność gospodarcza, stawka „podatku śmieciowego” będzie uzależniona od faktu segregacji odpadów komunalnych, a także od ilości i pojemności kontenerów. Za każdy pojemnik 120L, właściciel takiej nieruchomości, zapłaci 30 zł miesięcznie. Z kolei za każdy pojemnik o kubaturze 1100L, 2500L i 7000L, właściciel zapłaci odpowiednio więcej 90 zł, 380 zł i 480 zł miesięcznie. Z kolei, gdyby zdecydował się segregować śmieci, opłaty te w skali miesiąca byłyby odpowiednio mniejsze – 20 zł za pojemnik 120L, 70 zł za pojemnik 1100L, 340 zł za pojemnik 2500L i 420 zł za pojemnik 7000L. Dla nieruchomości, które mają mieszany charakter, czyli i zamieszkują w nich lokatorzy i prowadzona jest w nich działalność gospodarcza, miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowić będzie sumę opłat za ilość mieszkańców i za ilość odpowiednich kontenerów na śmieci.

 

Nowy „śmieciowy” porządek

Według nowych zasad, odpady zmieszane będą odbierane raz na dwa tygodnie z domków jednorodzinnych i dwa razy w tygodniu w zabudowie wielorodzinnej. Będzie można nadal segregować śmieci. Takie posegregowane odpady, gmina odbierze raz w miesiącu z domków jednorodzinnych i raz w tygodniu z osiedlowych bloków. Z kolei odpady zielone będą odbierane cztery razy w roku, zaś odpady wielkogabarytowe dwa razy w roku – w kwietniu i we wrześniu.

 

Stare zasady

Do 1 lipca 2013r. będzie obowiązywał w gminie Wieliszew stary system, w którym to gmina wydaje przedsiębiorcom zezwolenia na odbiór śmieci od swoich mieszkańców. Ci mając indywidualne umowy na wywóz śmieci zmieszanych, mogą je segregować. Po zgłoszeniu chęci segregacji odpadów zmieszanych w UG Wieliszew, gmina na swój koszt raz w miesiącu takie śmieci odbiera i wywozi je na wysypisko. Firmą, która obecnie wygrała przetarg na usuwanie odpadów komunalnych z terenu gminy Wieliszew w okresie od 1 lutego br. do 30 czerwca br., jest otwocka spółka – Zakład Usług Komunalnych Błysk. Przetarg wygrała ona oferując kwotę. 58 tys. zł.

 

ms