Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIiR) ogłosiło konsultacje w sprawie projektu Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Władze powiatu zachęcają mieszkańców do przesyłania wniosków uwzględniających poszerzenie DK61 czyli tzw. „wąskiego gardła” Legionowa.
Nie ulega wątpliwościom, że legionowski odcinek DK61 nazywany „wąskim gardłem” wymaga przebudowy. Problem korków na wiadukcie dotyczy nie tylko mieszkańców powiatu legionowskiego ale także okolicznych gmin, których mieszkańcy, szczególnie w okresie letnim, pokonują ten odcinek w drodze nad Jezioro Zegrzyńskie.
Poszerzenie DK61 na później?
Poszerzenie drogi nie znalazło się jednak nawet na liście rezerwowej projektu Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Obecnie trwają konsultacje, które mają na celu określenie jakie projekty są priorytetowe. Władze powiatu zachęcają do przesyłania wniosków, które uwzględnią poszerzenie DK61.
Będą weryfikować listę
Trwające konsultacje mają przedstawić jakie projekty są dla mieszkańców najważniejsze i jakie powinny zostać zrealizowane w programie na lata 2014-2013. Wnioski, które zostaną przesłane do MIiR mają posłużyć do zweryfikowania listy inwestycji, które mają status priorytetowy. W poniedziałek swój wniosek złożył także starosta legionowski Jan Grabiec.
Działajmy wspólnie
-Nie pomogły rozmowy na wszelkich możliwych szczeblach – mówi prezydent Legionowa Roman Smogorzewski. –Kiedy tylko udaje się dojść do porozumienia to zmieniają się partnerzy rozmów i trzeba zaczynać od początku, a nasi mieszkańcy dalej stoją w korkach. Tylko działając wspólnie możemy przekonać Ministerstwo, że przebudowa jest konieczna aby korki zniknęły na legionowskim odcinku „krajówki”. – dodaje.
Jak złożyć wniosek?
Swoje uwagi dotyczące projektu można zgłaszać do 30 stycznia 2015 roku na:
- dedykowanym formularzu przesyłając na adres e-mail: konsultacjepbdk@mir.gov.pl
- dedykowanym formularzu przesyłając tradycyjną drogą pocztową na adres Departamentu Dróg i Autostrad:
ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa (w przypadku przekazania uwag za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu formularza do MIiR) - dedykowanym formularzu składając osobiście w siedzibie MIiR (Kancelaria Główna)
- lub składając ustnie do protokołu w MIiR ul. Chałubińskiego 4/6 w Warszawie (bud. A pok. 46 w godz. 9.00-15.00).
Formularz konsultacyjny znajduje się pod tym adresem. Miasto przygotowało dla mieszkańców przykładową treść wniosku, którą można wpisać do formularza:
Przebiegający przez Legionowo, zakorkowany odcinek drogi krajowej nr 61 każdego dnia utrudnia życie kierowcom, zarówno mieszkańcom Legionowa, powiatu jak i całego Mazowsza. Zwłaszcza w miesiącach letnich jest to główna droga prowadząca na plaże Jeziora Zegrzyńskiego oraz na Mazury. Niestety, przejechanie przez wiadukt i dalszy odcinek ulicy Zegrzyńskiej, zajmuje często kilkadziesiąt minut, ponieważ właśnie na tym odcinku dwie jezdnie zbiegają się w jedną. W rozładowaniu ruchu nie pomagają także zlokalizowane tuż za wiaduktem sygnalizatory świetlne, brak pasów do skrętu zarówno w lewo (w ulicę gen. Buka) jak i w prawo – w ul. Strużańską.
Inwestycja jest przygotowana do realizacji. GDDKiA uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia oraz decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. 31 stycznia 2012 r. zezwolenie na realizację. Wojewoda Mazowiecki nadał tej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Samorząd legionowski zaangażował ponad 800 tys. zł. w fazę koncepcji i projektu oraz przekazał nieodpłatnie swoje nieruchomości pod realizację inwestycji.
Szacowany koszt inwestycji to niecałe 90 mln złotych, lecz z doświadczenia wynika, że rzeczywisty koszt przebudowy po przeprowadzeniu postępowania przetargowego może być nawet o 30% niższy. Przyjęte w projekcie rozwiązania komunikacyjne separujące ruch kołowy, pieszy i rowerowy oraz dostosowanie konstrukcyjne nawierzchni do dużego natężenia ruchu nadają odcinkowi strategiczny charakter komunikacyjny dla Miasta Legionowo i północno-wschodniej części Mazowsza (wzmożony ruch tranzytowy na drodze krajowej nr 61). Przebudowa III odcinka pozwoli uzyskać efekty zakładane dla całej inwestycji. Odstąpienie od realizacji III odcinka minimalizuje zasadność i efektywność wydatkowania środków publicznych na przebudowę I i II odcinka oraz tworzy wąskie gardło, które utrudnia przejazd DK 61 przez Legionowo.
Biorąc pod uwagę środki, jakie zostały dotąd wydane na przebudowę drogi krajowej nr 61 oraz jej ogromne znaczenie dla rozwoju wielu gmin i powiatów, zarówno na Mazowszu, jak i na Podlasiu, również dla transportu międzynarodowego, zwracam się z prośbą o wpisanie inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023.