- To event minęło.
Jabłonna. Pałacowe spotkania z muzyką. Canone all’Unisono
15 lutego 2015 o 13:00 - 17:00
Wydarzenie Nawigacja
PAN Dom Zjazdów i Konferencji w Jabłonnie serdecznie zaprasza 15 lutego 2015 r. o godz. 13.00 na koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”. Wystąpi Trio smyczkowe Canone all’Unisono w składzie: Magdalena Szczepanowska – skrzypce, Damian Kułakowski – altówka, Piotr Hausenplas – wiolonczela. Koncert dofinansowuje Gmina Jabłonna.
Klawesynowe Wariacje Goldbergowskie (ok. 1741) pierwotnie pomyślane jako monumentalny finał Clavier-Übung i kołysanka dla hrabiego Keyserlinga, dziś grywane są jako osobny cykl. Opracowanie na trio smyczkowe jest zasługą wybitnego rosyjskiego skrzypka, dyrygenta i kompozytora, Dmitrija Sitkowieckiego, który swą pracę dedykował Glennowi Gouldowi. Kierując się chęcią przedstawiania różnorodnego programu, dokonaliśmy wyboru wariacji w taki sposób, aby przedstawić to, co w naszym odczuciu dla muzyki Bacha jest konstytutywne: kontrapunktyczną precyzję i uczony wręcz obiektywizm z jednej strony, z drugiej niczym niehamowaną inwencję melodyczną i meandry harmonii, w której Bach wybiega czasem o całe pokolenia w przyszłość.
Bach-Beethoven-Brahms, „potrójne B” stało się za sprawą Hansa von Bülowa idiomem niemieckiej kultury muzycznej. Tria smyczkowe środkowego z wielkiej trójki pozostają w cieniu kwartetów. Trio c-moll to dzieło wykazujące wiele cech znanych z późniejszych kompozycji Beethovena. Jest w nim dojrzewająca spójność motywiczna i formalna, która swe apogeum osiągnie w V Symfonii (nota bene również c-moll), nerw wyrastający z estetyki Sturm und Drang, ale też prostota Adagio con espressione, u źródeł którego zdają się jawić wolne części symfonii Haydna.
Mieczysław Wajnberg za życia był obok Szostakowicza i Prokofiewa uważany za najwybitniejszego radzieckiego kompozytora. Z samym z resztą Dymitrem Szostakowiczem łączyły go przyjacielskie stosunki. Trio smyczkowe op. 48 w swym wyrazie jest zbliżone do wczesnych kwartetów smyczkowych Szostakowicza, lecz posiada fakturę o wiele bardziej przejrzystą, migotliwą, gdzie solistycznie potraktowanym głosom towarzyszy koronkowy akompaniament. Część II Andante to z kolei fugato, gdzie akcja muzyczna zdaje się stać, a napięcie wciąż rośnie. Ostatnie dźwięki doprowadzają do części III granej attaca. W Moderato assai daje się usłyszeć charakter muzyki żydowskiej, czasem też bałkańskiej. Nie pozostaje to bez związku z biografią kompozytora, urodzonego w żydowskiej rodzinie, pochodzącej z Kiszyniowa, która przeniosła się następnie do Warszawy.
Damian Kułakowski
PROGRAM
Johann Sebastian Bach Goldberg – Variationen BWV 988
(transkrypcja na trio smyczkowe: Dmitry Sitkovetsky)
***przerwa***
Ludwig van Beethoven Streichtrio c-moll op. 9 nr 3
Allegro con spirito
Adagio con espressione
Scherzo. Allegro molto e vivace
Finale. Presto
Mieczysław Wajnberg Trio op. 48 na skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Allegro con moto
Andante
Moderato assai
Wykonawcy:
Trio smyczkowe Canone all’Unisono
Magdalena Szczepanowska – skrzypce
Damian Kułakowski – altówka
Piotr Hausenplas – wiolonczela
Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński
Magdalena Szczepanowska – absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie w klasach prof. Tadeusza Wrońskiego, Stanisława Kawalli i Magdaleny Rezler. Koncertuje jako kameralistka różnych formacji. Od kilkunastu lat współpracuje z wiolonczelistą Piotrem Hausenplasem
w duecie smyczkowym OTTOCORDE oraz wraz z Lechem Napierałą w trio fortepianowym SUBITO. W formacji tria barokowego skrzypaczka występuje z klawesynistką Bogumiłą Gizbert-Studnicką i altowiolistką Natalią Reichert, tworząc Trio St. Stanislas. Jest związana
z Warszawskim Towarzystwem Muzycznym i Festiwalem Baroque d’Augverne (Francja). Działalność pedagogiczną dzieli obecnie między Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
i Akademię Muzyczną w Krakowie. Jej wychowankowie są laureatami wielu konkursów skrzypcowych i kameralnych. Jest jurorem wielu konkursów i przesłuchań skrzypcowych
i kameralnych, także międzynarodowych. Za swoją działalność dydaktyczną otrzymała m. in. nagrody: Ministra Kultury – dwukrotnie, Medal Komisji Edukacji Narodowej i Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2008 roku, po zwycięstwie uczniów w czterech kategoriach Konkursu TALENTS FOR EUROPE (Dolny Kubin, Słowacja) została uhonorowana tytułem Nauczyciela Roku.
Piotr Hausenplas – wiolonczelista, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina
w Warszawie. Jest absolwentem tej uczelni w dwóch klasach: Kazimierza Michalika i Andrzeja Zielińskiego. Piotr Hausenplas uprawia szeroką działalność koncertową – występuje jako solista
i kameralista. Współpracował z wieloma orkiestrami polskimi („Concerto Avenna” i „Camerata Academia”) i zagranicznymi (m.in. Filharmonią w Ostrawie) jako solista. Chętnie nawiązuje współpracę artystyczną z zespołami kameralnymi (np. Kwartetem „Camerata”) i wybitnymi polskimi artystami: Barbarą Halską, Edwardem Wolaninem, Tytusem Wojnowiczem, Magdaleną Szczepanowską, Katarzyną Dudą, Piotrem Janowskim. Jest członkiem „Varsovia Piano Trio”. Piotr Hausenplas dokonał nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Obok działalności koncertowej prowadzi szeroką działalność pedagogiczną: w Akademii Muzycznej w Warszawie, jak również podczas mistrzowskich kursów letnich. Ponadto na stale współpracuje z orkiestrą Opery Narodowej (Teatru Wielkiego) w Warszawie, gdzie pełni funkcję solisty, a zarazem koncertmistrza sekcji wiolonczel.
Damian Kułakowski – grę na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat i kontynuował ją w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie u prof. Magdaleny Szczepanowskiej,
w klasie której studiuje obecnie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej
w Krakowie. Wśród swych osiągnięć ma nagrody i wyróżnienia na konkursach solowych
i kameralnych w Łodzi, Warszawie, Sierpcu, Krakowie, Sochaczewie. W jego działalności artystycznej szczególną pozycję zajmuje kameralistyka wszelkich formacji: od duetu po oktet. Od 2011 roku Damian udziela się kameralnie jak i solowo także w roli altowiolisty, prowadząc szeroką działalność koncertową. Do ostatnich osiągnięć należy II miejsce na Międzynarodowym Konkursie „Talents for Europe” (Dolny Kubin 2014). Od grudnia 2013 rozpoczął współpracę
z Zespołem Muzyki Dawnej „Gradus ad Paranssum” pod kierownictwem artystycznym Krzysztofa Garstki. Oprócz działalności artystycznej Damian zajmuje się również publicystyką muzyczną. Na swoim koncie ma ponad 50 artykułów opublikowanych na blogu Młodzieżowej Gazety Muzycznej, Gazecie Wyborczej i Beethoven Magazine.
komentarze: 1