W poniedziałek 13 grudnia w Gminnym Centrum Kultury w Łajskach odbył się finałowy koncert obchodów Roku Chopinowskiego w gminie Wieliszew. W programie wieńczącym cykl muzycznych spotkań Anno Domini 2010 wystąpił słynny aktor Jan Nowicki, znakomity pianista Tomasz Stroynowski i znany z wcześniejszych tu występów Kwartet OPIUM.
W finałowym koncercie w Łajskach artyści opowiadali nam o Chopinie, i nie tylko, najlepiej jak potrafią: Tomasz Stroynowski wraz z kwartetem OPIUM w Koncercie f-moll – w wersji pierwotnej skomponowanym przez Fryderyka Chopina na fortepian i sekcję smyczkową oraz Jan Nowicki w gościnnym programie poetyckim.
Jana Nowickiego przedstawiać nie trzeba. Wystarczy wspomnieć, źe ten wybitny polski aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, wykładowca krakowskiej PWST, na ekranie debiutował w roku 1963, występując do dziś w kilkudziesięciu filmach i tworząc niezapomniane kreacje z Wielkim Szu na czele.
Tomasz Stroynowski jest wszechstronnym pianistą. Jego repertuar jest bardzo bogaty i zawiera najznakomitsze i najtrudniejsze dzieła muzyczne przeznaczone na fortepian. Poza muzyką klasyczną Tomasz Stroynowski specjalizuje się w wykonawstwie tanga argentyńskiego. Jako miłośnik muzyki jest jej niezmordowanym popularyzatorem i wybitnym pedagogiem. Z pasją i zaangaźowaniem działa jako animator kultury.
Kwartet OPIUM powstał w 2004 roku. Tworzy go czwórka kameralistów, absolwentów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie: Dawid Lubowicz – I skrzypce, Anna Szalińska – II skrzypce, Magdalena Małecka – altówka i Olga Łosakiewicz-Marcyniak – wiolonczela.
Jak moźemy przeczytać na stronie internetowej zespołu: to jeden z najciekawszych kwartetów młodego pokolenia, który w ostatnich latach wypracował sobie własny wizerunek. Dzięki OPIUM, kwartet smyczkowy przestał być kojarzony z zespołem, który z akademicką powagą wykonuje tylko utwory muzyki klasycznej, choć muzycy przywiązują do klasycznego repertuaru wielką wagę i nigdy z niego nie rezygnują. Jednak główny nacisk OPIUM kładzie na to, by podejście do muzycznej materii było źywe i twórcze, a spektrum działań szersze, niź ma to miejsce w przypadku innych tego typu zespołów. Dlatego teź muzycy często sami tworzą programy koncertowe w oparciu o własne scenariusze. Z ich inicjatywy powstają nie tylko „spektakle muzyczne” (jak np. Tango Therapy), ale równieź, poprzez stałą współpracę z wybitnymi aktorami – koncerty poetyckie.
Inf. UG Wieliszew, oprac.agro