Legionowo. Tydzień czytania w ZSP nr 2. Co o czytaniu myślą dzieci? (film)

tydzien-czytania-szkola-zsp2_50

fot. ZSP2

W ramach projektu „Szkoła z klasą 2.0” w dniach od 9 lutego do 13 lutego Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 w Legionowie odbył się Tydzień Czytania. W tych dniach nauczyciele wraz z uczniami brali udział w wielu akcjach i projektach  związanych  z czytaniem.

Trzeba przyznać, że działo się naprawdę wiele i za to należą się PODZIĘKOWANIA WSZYSTKIM, którzy zrozumieli powagę  realizowanej akcji i aktywnie na nią odpowiedzieli.

Plakaty

Na początku tygodnia chętni uczniowie przygotowali plakaty propagujące czytanie, zachęcające do odwiedzania biblioteki, reklamujące książkę. Wykonane zostały liczne plakaty z hasłami: „Idź do biblioteki, a dowiesz się”, „ Czytać chcesz, więcej wiesz”, „ Czytając książki, możesz przeżyć wielkie przygody”, „ Moja miłość do książek”, „Kto czyta książki, żyje podwójnie”. Wykonane przez nas prace swoją pomysłowością zachwyciły naszych kolegów, koleżanki, nauczycieli. Uczniowie należący do grupy – „Mądre Sówki”  wskazywali drogę do biblioteki szkolnej, trzymając własnoręcznie wykonaną „łapę”, będącą swoistym znakiem informacyjnym -drogowskazem -z napisem „Szkolna biblioteka już na ciebie czeka”. Reklamowane było miejsce, w którym uczeń czuje się w szkole najlepiej.  Wykonano  30 zakładek do książek, na których zapisano złote myśli, aforyzmy i sentencje. Trzydziestu uczniów, kolejno korzystających w tym dniu z biblioteki szkolnej, mogło po wypożyczeniu książki otrzymać zakładkę.

Błyskawiczne książeczki tematyczne

W klasach 3 szkoły podstawowej podczas lekcji poświęconej czytelnictwu uczniowie wykonali „Błyskawiczne książeczki tematyczne”. Na kolorowych kartkach jednakowego formatu uzupełniali zdania rozpoczynające się od słów: Dlaczego warto czytać…; Poleć książkę koledze; Warto czytać, bo…. ; Książka to…; Lubię czytać, bo,…; Czytanie jest ważne, bo…; Czego nie lubi książka? Kartki spięte kolorową wstążką stworzyły książeczkę.

Reklama książki

Klasa 3b wykonała lapbooki (kolorowe, pełne sekretnych schowków z informacjami, własnoręcznie wykonane książeczki tematyczne) oraz reklamę książki w plakacie zatytułowaną  „Co czyta, co poleca 3b”. Plakaty uczniów zostały wywieszone na wystawie w czytelni multimedialnej. Prace dotyczyły wybranych przez uczniów książek. Dzieci pięknie ilustrowały dowolną, ciekawą książkę, krótko ją opisując. Tekst pisany przez uczniów miał zachęcić innych do przeczytania danej książki. Wystawa spotkała się z dużym zainteresowaniem.  Klasa 3a wykonała w grupach plakaty reklamujące książkę Pt. „Magiczne Drzewo:.

Uczniowie klas 2c i 2b Szkoły Podstawowej podczas lekcji prezentowali przyniesione przez siebie książki i zachęcali swoich kolegów i koleżanki do przeczytania danej pozycji. Na zakończenie zajęć uczniowie klas 2c i 2b, wykonali projekt okładki książki, którą reklamowali. W klasie 4b zamiast zwykłej lekcji, odbyły się  zajęcia: Moja ulubiona książka. Uczniowie tego dnia zamiast podręczników i zeszytów przynieśli swoje ulubione domowe lektury, opowiedzieli o nich. Mogli także przeczytać najciekawsze fragmenty oraz pożyczyć zainteresowanym kolegom swoją książkę.

Gimnazjaliści również reklamowali swoją lekturę na wybranych lekcjach języka polskiego. Ci najstarsi uczniowie nagrywali audiobooki dla swoich młodszych kolegów i koleżanek.

Skrzynia książek – podaruj książkę

W bibliotece  szkolnej przygotowano skrzynię „Podaruj książkę”, do której każdy  mógł włożyć książkę, którą chciał podarować koledze lub bibliotece.

Wywiady uczniów z nauczycielami (i nie tylko)

Ponadto klasa VI d  przeprowadziła wywiady z koleżankami i kolegami na temat czytelnictwa ulubionych gatunków literackich,  uczniowie pytali  o plusy szkolnej biblioteki i przewagę książki nad komputerem.

List do postaci literackiej

Uczniowie klasy II b gimnazjum postanowili zredagować list do postaci literackich. Najczęściej wybieranymi bohaterami byli: Romeo i Julia, Harry Potter, Bilbo Baggins. Uczniowie w swoich listach wskazywali na pozytywne zachowania postaci literackich. Podkreślali szczególnie te cechy, które warto naśladować. Autorzy najciekawszych listów zostali nagrodzeni, a ich prace umieszczono na tablicy wyróżnionych. Dzięki temu uczniowie całej szkoły mogli je przeczytać. Uczniowie  klasy 4b napisali listy do Ducha Maćka-głównego bohatera książki „Duch starej  kamienicy”, zaadresowali koperty i wysłali je na „adres” tej postaci.

Czytamy innym

Wszyscy wiemy, że systematyczny kontakt dziecka z książką aktywizuje jego rozwój intelektualny i emocjonalny, budzi wrażliwość estetyczną, sprzyja rozwijaniu postaw twórczych oraz wyzwala ekspresję dziecięcą. W związku z tym, w ramach naszej akcji podjęliśmy działania „Czytam  innym” oraz „Mamo, tato poczytaj nam na dzień dobry”. Nasze działania wspierane były  przez zaproszonych do przedszkola i szkoły gości. Dzieciom czytali: rodzice naszych wychowanków, dyrektorzy, pracownicy naszej szkoły  oraz gimnazjaliści.

Podziękowania

Pragniemy wszystkim podziękować za czas, który nam poświęcili i za miło spędzone chwile. Dziękujemy naszej Pani Dyrektor Dorocie Kuchcie, Paniom Wicedyrektor: Anicie Brzozowskiej, Beacie Szlachetce i Agnieszce Rosłoniec, które mimo wielu obowiązków znalazły czas i z książką w ręku odwiedziły naszych uczniów. Nasza Pani pedagog Adrianna Falkowska i Pani psycholog Justyna Kordowiecka odwiedziły  nasze przedszkolaki. Paniom również bardzo serdecznie dziękujemy. Serdecznie dziękujemy Panu Tomaszowi Talarskiemu, który podczas odwiedzin uczniów klas I w ramach warsztatów poświęconych produkcji filmów zgodził się wziąć udział w naszej czytelniczej akcji. Ogromne podziękowania kierujemy do rodziców, którzy w ramach akcji „Mamo, tato poczytaj nam na dzień dobry” zgłosili chęć odwiedzenia oddziałów swoich pociech. Nasze przedszkole odwiedziły: Pani Kinga Sołek (Szafirki), Pani Magda Skrzypczak  (Szafirki), Pani Sylwia Błaszczak (Muszelki). Nasza akcja cieszyła się również ogromnym zainteresowaniem wśród rodziców naszych zeróweczek. Codziennie rano jeden z rodziców czytał dzieciom, krótką bajeczkę na dzień dobry.

Dziękujemy:

Pani Katarzynie Borowik , Pani Agnieszce Podgórskiej, Pani Aleksandrze Chaber, Panu Marcelowi Głowackiemu, Pani Annie Łogin, Pani Edycie Przybysz, Pani Katarzynie Pniewskiej, Pani Agnieszce Chałupczyńskiej, Pani Katarzynie  Lewickiej, Pani Monice Żołnierzak, Pani Klaudii Melon, Pani Urszuli Sosnowskiej, Pani Katarzynie Tyczyńskiej, Panu Łukaszowi Książek,  Pani Marzenie Kaczorowskiej,  Pani Grażynie Przybyszewskie.
Dziękujemy rodzicom i jednocześnie pracownikom naszej szkoły Pani Monice Bnak,  Pani Renacie Banach, Pani Bogusławie Dytrych,  Pani Monice Pietrak, Pani Monice Goszczyńskiej-Bartkowskiej.

Dziękujemy uczniom naszej szkoły – uczestnikom koła „Poczytaj mi przyjacielu” oraz wszystkim  innym, którzy włączyli się do „Tygodnia czytania”.

 

Z kamerą wśród przedszkolaków

 

Czytelnia szkolna gościła  najmłodszych, którzy chętnie rozmawiali o czytaniu i książce, zgłębiali tajniki pracy bibliotekarza oraz szukali odpowiedzi na wiele pytań. Biblioteka wraz z uczennicami klasy 2B przeprowadziła wywiady wśród przedszkolaków i klas 0  pt. „Co o czytaniu myślą najmłodsi?” . Odpowiadali na pytania zadawane przez starsze koleżanki. Oto efekt naszej pracy:

 

 

 

Dziękujemy organizatorkom: Dominice Miaz, Urszuli Jankowskiej, Dominice Pietraszewskiej oraz zaangażowanym nauczycielom.