Szkoła rośnie, a co rondem?

520466beea2f0.jpg

Nadal nie wiadomo, jaki kształt przyjmie skrzyżowanie przy powstającej szkole przy ulicy Chotomowskiej w Chotomowie. Dzisiaj (wtorek, 16 kwietnia), by znowu konsultować rozwiązanie drogowe, za stołem zasiądą starosta, wójt Gminy Jabłonna, radni i mieszkańcy Gminy Jabłonna. Czy zapadną jakieś decyzje?

 

19 lutego starosta Jan Grabiec, wójt Olga Muniak, wice wójt Tadeusz Rokicki spotkali się z radnymi Gminy Jabłonna, by dyskutować nad kształtem skrzyżowania ulic Chotomowskiej i Kisielewskiego. W tym miejscu w Chotomowie powstaje I etap Centrum Edukacyjno-Kulturalno-Sportowego, które ma pomieścić około 1000 uczniów. Jabłonowscy radni jednogłośnie odpowiedzieli się za wybudowaniem tam ronda. Mieszkańcy zgłaszają dodatkowo konieczność dokończenia ciągu pieszo-rowerowego przy Chotomowskiej. Władze gminy, radni i mieszkańcy Jabłonny chcą zdążyć z wykonaniem drogi przed ukończeniem pierwszego etapu CEKS. Problem jest taki, że Chotomowska jest drogą powiatową i to starosta będzie miał decydujący głos, jakie rozwiązanie zostanie zrealizowane.

Odmienne zdania
Dwa miesiące temu wójt Olga Muniak przedstawiła 3 propozycje rond. Starosta Jan Grabiec opowiadał się za skromniejszymi rozwiązaniami, takimi jak zwężenie jezdni, wyprofilowanie jej przebiegu, ograniczenie prędkości do 40 km/h, wybudowanie sygnalizacji świetlnej i stworzenie azylu dla przechodniów. Podczas spotkania obie strony miały odmienne zdanie na temat kształtu inwestycji. Uzgodniono jedynie, że gmina będzie współfinansować budowę.

A mury rosną
Po prawie dwóch miesiącach jeden z inicjatorów konsultacji o rondo, Marcin Mizgalski z Chotomowa, w imieniu mieszkańców gminy, zwrócił się do starosty o kolejne spotkanie. Na 16 kwietnia, na godzinę 14.00 w urzędzie starostwa zaproszono gości: Posła na Sejm RP Andrzeja Halickiego, władze starostwa i gminy, Komendanta Powiatowego Policji w Legionowie Pawła Piaseckiego, Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego w KPP Legionowo Artura Cegiełkę oraz Pełnomocnik ds. budowy CEKS Janusza Karmela, Radnych Powiatu Legionowskiego Grażynę Trzaskoma i Igor Krajnowa, Radnych Gminy Jabłonna Monikę Jezierską i Mariusza Grzybka. – Tym, którzy do niedawna zdawali się nie mieć wystarczającej wiedzy dotyczącej budowy szkoły czy wątpić w termin jej oddania, wskazuję, że szkoła CEKS w Chotomowie ma już stojące ściany, zalane wieńce i zamontowane stropy nad pomieszczeniami parteru – uczula na wagę sprawy Marcin Mizgalski. – Prowadzony proces inwestycyjny doprowadzi do jej oddania w terminie w I połowie 2014 roku. Dlatego sprawa budowy ronda jeszcze w 2013 roku, niezbędnego dla bezpieczeństwa 1.000 naszych dzieci, staje się piląca – dodaje Mizgalski.

Obie strony zapewniają, że łączy ich troska o bezpieczeństwo dzieci. Nie wiadomo jednak, jakie propozycje przedstawi przedstawicielom gminy starosta Jan Grabiec. Rzecznik starostwa Joanna Kajdanowicz nie chce zdradzić nic ponad to, że to na wtorkowym spotkaniu prawdopodobnie zapadną ustalenia w tej sprawie. O wynikach rozmów, poinformujemy w kolejnym wydaniu naszego tygodnika.

Iwona Wymazał

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 23

  1. Po ch** tram rondo?

  2. @set: rondo jest dla 1.000 dzieci w wieku 6-12. Tego się nie kuma tak długo, jak się nie wychowuje dzieci własnych lub zaprzyjaźnionych. Zadaniem ronda jest obniżenie „prędkości przelotowej” do 40 km/h, powyżej tego zabijasz nawet rowerem. Chcesz wykład o energii kinetycznej?

  3. niech wybudują wiadukt i będzie po problemie

  4. @Marcinie rondo to nie lekarstwo na wszystko…
    I jakim prawem mniejszość ma decydować o losach większości?

    Osiedle przyjaźń – tak wskazuje googlemap wcale nie jest takie duże i zapewne wiele dzieci tam nie ma. Problemem będą dzieci idące na busa. Może niech autobus wjeżdża pod szkolę w Kisielewskiego?

  5. miejsca postojowe dla gimbusów oraz parkingi z miejscami na postój do wysadzania dzieci z aut osobowych są na terenie szkoły. starostwo zaproponowało też „perony” po obu stronach Partyzantów dla autobusów ZTM i innych kursowych. wygrodzone przejścia od peronów do „zebry” z azylem. To było na ostatnim spotkaniu, bardzo rzeczowym i bez sensacji. rozwiązania pewnie wymagają „ostatniego szlifu” ale się uda bo dobra wola wszystkich stron wzięła górę nad emocjami.

  6. no chłopcy i tak trzymać gdyby nie wcześniejsze ekstrawagancje to pewnikiem byłoby już po sprawie.

  7. @set: 1.000 dzieci to dla Ciebie jest mniejszość? Nawet jeśli tak Ci sie wydaje, to ich bezpieczeństwo jest ważniejsze od Twojej wygody a dzieci bedą dojezdzaly z połowy Gminy Jablonna; chcesz na zapyzialej Kisielewskiego zrobić zajezdnie, tak? 🙂

  8. cały ten „zament” to błąd systemowy polityki inwestycyjnej naszej gminy. Uzgodnienia dokonuje się przed przyjęciem projektu technicznego do realizacji kropka.

  9. Proste na początek trza ze sobą gadać nie dymić przed rozmowami. Kto prowadzi ko konfrontacje guzik ma . Strony odwracają się plecami i zastawiają procedurami i tak o pat nie trudno. A widać to po ilości inwestycji. W konsekwencji my mieszkańcy na tym tracimy.

  10. @dialog: poczytaj chronologicznie, bo zdaje się, że masz w głowie jakiś własny, indywidualny obraz całej sprawy. Gdyby nie nasza inicjatywa, szkoła stanęłaby przy obecnej Chotomowskiej, takiej, jaka jest obecnie. Ilość inwestycji to, niestety, pochodna budżetu a więc naszych podatków; jeśli policzysz, ile wydamy jako Gmina na szkołę, oraz infrastrukturę (50% kosztów ronda i przejścia) to zrozumiesz. @oto: zgadzam się, tak powinno być, ale ul. Chotomowska jest w zarządzie Powiatu a nie Gminy – to powoat decyduje co i jak.

  11. @Marcin niby rozumiesz a nie rozumiesz, tym bardziej uzgodnienia dokonuje się w fazie projektowania gdy korzystanie z infrastruktury / i nie tylko/ jest w zakresie kompetencji innych instytucji.

  12. Zjazd, wyjazd oraz lewoskręt są uzgodnione, objęte projektem, prawomocnym pozwoleniem i umową na wykonanie w ramach umowy na budowę szkoły. Zapraszam do zapoznania się z projektem.

  13. Janusz dzięki za konkretną informację. To też się trochę dziwiłem że pozwolenie na budowę wydano bez uzgodnionego wjazdu co wynikało by z „chronologii” dysputy.I jeśli gmina przedłożyła taki projekt do uzgodnień , to i tak ma. To wtedy powinna zatrudnić specjalistę projektanta od rond wszelakich.

  14. gmina zatrudniła „specjalistę od rond wszelkich” – autora większości projektów dróg powiatu oraz ronda w Chotomowie, co to ponoć miało „nic się ni dać” i przedstawiła 3 rozwiązania już dawno + deklarację 50% kasy. Zarządcą jest jednak powiat i to powiat decyduje.

  15. nadal idziesz w zaparte, jeszcze przed projektem zdecydowano ze tam powstanie szkoła ,taki wykonano projekt, gmina zaprojektowała sposób włączenia komunikacji wewnętrznej CEKSu z drogą powiatową, uzgodnienie uzyskała. Teraz raptem GMINIE „wymię przybrało” bo aż trzy warianty rond przedstawiła, to gdzie tu wina starostwa jako zarządcy drogi? A DAWNO TO ZNACZY KIEDY ?

  16. w nic nie idę, przedstawiam fakty, starostwa za nic nie winię, na spotkaniach jestem z obowiązku, jak nie muszę głosu nie zabieram, odpowiadam tylko na pytania np: ile miejsc parkingowych, gdzie wejście główne, itp.

  17. fakty są jakie są i dlatego chciałem je znać z pierwszej reki, za co dziękuję.I dlatego nie bardzo rozumiem dlaczego starosta zdecydował się na uczestnictwo w wojnie o rondo, ulegając „chciejstwu” zamiast zlecić wykonanie ekspertyzy/studium/ na temat rozwiązania bezpieczeństwa ruchu drogowego na całym odcinku ul Chotomowskiej,gdzie powstanie kilka ważnych skrzyżowań np. przebicie ul Parkowej,czy też ewentualnego z Trasą Mostową.

  18. zlecił i przedstawił. projekt obiecany na ~ październik ma być też na przebicie od Parkowej z rondkiem jak w MPZP. Samorządy mają też wspólnie starać się o dofinansowanie obu ulic. Mnie taki pomysł z uwzględnieniem Parkowej się podoba. A spotkania były potrzebne, bo nie mamy radnych w powiecie z terenu naszej gminy, gmina w budżecie powiatu na 2013 była zupełnie pominięta.

  19. i jest to kolejna dobra informacja,której brakowało w tej burzy o rondo.:) Tak wiem że największa gmina w starostwie nie ma radnego i tu mamy lekcje do odrobienia. Ale całkiem niezrozumiałe jest aby nasza gmina była białą plamą w powiatowym budżecie, mimo deklaracji o przyjazni ze strony radnych powiatowych z sąsiednich wiosek.
    To SKANDAL !!!!
    Pomysł z przebiciem Parkowej to konieczność zachowania logicznego układu komunikacyjnego łączącego ulice Sobieskiego- Chotomowska . Gdyby jeszcze udało się wykonać połączenie Piusa- Chotomowska po śladzie trasy mostowej to powstał by bardzo praktyczny układ komunikacyjny.

  20. Tak mi się zdaje, że pyszczyć co by kto chciał i uważa, to to do tego siły żywej mamy po horyzont gminy. Deficyt zaś tych, co poza chciejstwem działają i doprowadzają sprawki do końca. Nie było wojny o rondo a jedynie nasze uparte stanowisko, które dopiero po pół roku przekonało starostę. Ot i cała historia a jeszcze nie skończona, bo jedna deklaracja to za mało, żebyśmy obniżyli ciśnienie. Powściągliwie skomentuję obserwację własną, że radny powiatu, Igor Krajnow, nie pojawił się dokumentnie na żadnym ze spotkań w tej sprawie, widać sprawy bezpieczeństwa i największej szkoły w Powiecie są mu obce; przypomnimy mu to na otwarciu szkoły z pewnością.

  21. Marcinie… starłem się tylko ustalić fakty, co przy pomocy wiarygodnego informatora ustaliliśmy 🙂 Dobrze ze w końcu może doczekamy się merytorycznego dokumentu o bezpieczeństwie całej ul Chotomowskiej a nie tylko „drobnego” wycinka skrzyżowania z ul. Kisielewskiego.

  22. oto, a co to jest merytoryczny dokument bezpieczeństawa bo chyba nie projekt organizacji ruchu?(Starostwo chyba projekt organizcji posiada)

Dodaj komentarz