Parking przy dworcu wyższy o piętro?

52046850829ce.jpg

Urząd Miasta Legionowo przygotowuje się do jednej z najtrudniejszych inwestycji na terenie miasta, budowy Centrum Komunikacji. Prócz wielobranżowego nadzoru prowadzonego przez spółkę BUD-INVENT, chce wyznaczyć drugi nadzór, tym razem autorski. Celem tego nadzoru jest nie tylko szczegółowa kontrola wykonawcy, ale być może zmiany w projekcie. Póki co wykonawca zaliczył tygodniowe opóźnienie w pracach na budowie. 

 

W obawie o prawidłową realizację inwestycji, prezydent Roman Smogorzewski postanowił ustanowić kolejny nadzór nad wykonaniem budowy, tym razem wielobranżowy nadzór autorski. Ogłoszenie o poszukiwaniu firmy, która sprosta wymaganiom prezydenta zamieszczono 10 kwietnia 2013 roku. Data końcowa przyjmowania ofert to 18 kwietnia. Rozstrzygnięcie, jak zapowiada Urząd Miasta Legionowo, dokona się w ciągu 30 dni od ostatecznego terminu składania ofert. Przetarg na budowę legionowskiego dworca wygrało konsorcjum firm P.P.H.U. BUDER Danuta Flis Rafał Flis Sp. J. oraz Przedsiębiorstwo Budowlano-Montażowe FLISBUD Stanisław Flis z Janowa Lubelskiego.

 

Co budowali w Legionowie?
Firma „FLISBUD” w minionych latach pracowała już w Legionowie – zbudowała Ratusz oraz rozbudowała Zespół Szkolno-Przedszkolny przy ul. Jana Pawła I – informował o wcześniejszych doświadczeniach z wykonawcą UML. Wielobranżowy nadzór inwestorski w ramach zadania Centrum Komunikacyjne w Legionowie prowadzi firma BUD-INVENT Sp. z o. o. Jak przyznał wiceprezes zarządu spółki Zbigniew Kawecki, to nie jest pierwsza inwestycja realizowana w Legionowie. Firma ta nadzorowała budowę legionowskiej Areny i siedzibę ZUS, a złą sławę uzyskała w wyniku potknięcia przy budowie na lotnisku Modlin.

 

Będą patrzeć na ręce
Do zadań przyszłego nadzoru należeć będzie m.in. kontrola kolejnych etapów realizacji robót budowlanych, stwierdzenie ich zgodności z dokumentacją projektową, czy przepisami techniczno-budowlanymi. By zapobiec nieprzewidzianym „oszczędnościom”, nadzór będzie uzgadniał możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych, w stosunku do przewidzianych w projekcie. Firma ma doradzać wykonawcy i czuwać, by zakres wprowadzonych zmian nie spowodował istotnej zmiany zatwierdzonego projektu budowlanego, wymagającej uzyskania nowego pozwolenia na budowę, a w przypadku konieczności wprowadzenia zmian istotnych, przygotowanie dokumentacji zamiennej i wszelkich wystąpień do instytucji opiniujących i organu wydającego nowe pozwolenie na budowę. Ma również brać udział w odbiorach technicznych, w odbiorach urzędowych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu. Nadzór autorski ma za zadanie opracowanie kosztorysów inwestorskich i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót na roboty dodatkowe nieobjęte dokumentacją projektową a wynikłe w trakcie realizacji robót.

 

Będzie nowe piętro?
Ideą powstania Centrum Komunikacji jest to, by ludzie mogli zostawiać tu swoje samochody i dzięki połączeniom kolejowym dojeżdżać do Warszawy. Stąd po drugiej stronie torów kolejowych ma powstać parking wielopoziomowy na ponad 837 samochodów. Prezydent Roman Smogorzewski zapowiada starania, by cała inwestycja została zrealizowana dokładnie i jeśli powstaną oszczędności, to „uzyskane” fundusze wyda na poprawę funkcjonalności centrum np. na zwiększenie liczby miejsc parkingowych, między innymi przez dobudowę piętra parkingu po stronie Osiedla Piaski. Jednak póki co wykonawca inwestycji ma już tygodniowe opóźnienie w rozpoczęciu prac.

 

Małe opóźnienia na starcie
Na wtorek 14 maja przewidziano naradę koordynacyjną z wykonawcą, który musi zrelacjonować dotychczasowe działania i powody opóźnienia. Prawdopodobnie przyczyny „poślizgu” z wejściem na teren budowy można szukać w przedłużających się procedurach uzyskania pozwolenia na przyłącze energetyczne i rozmowy z innymi dostawcami mediów. Jak jednak twierdzi Naczelnik Wydziału Inwestycji UML Marek Prokurat, nie ma powodów do obaw, bowiem wykonawca wykonuje prace przygotowawcze (zamawia materiały, stal, dostawę wody).

Iwona Wymazał