Współpraca z Lokalną Grupą Działania. Dla promocji turystyki w regionie

520468eebcf6d.jpg

Jezioro Zegrzyńskie ma wielki potencjał gospodarczy, to nasza lokalna perełka turystyczna – słyszmy niemal na każdym kroku. Jednak czy lokalni przedsiębiorcy, którzy mogą zaoferować mieszkańcom powiatu oraz  gościom produkty turystyczne, mają gdzie się zwrócić, aby otrzymać pomoc i wsparcie na rozwój biznesu?

 

Okazuje się, że tak. Niech za dobry przykład posłuży  rejs  zorganizowany  18 czerwca na katamaranie „Rejsy Dla Ciebie LAGUNA”.  W trakcie wycieczki po Jeziorze Zegrzyńskim Lokalna Grupa Działania omawiała kolejny etap projektu TERRA – TURYSTYKA – DLA OŻYWIENIA GOSPODARCZEGO OBSZARÓW WIEJSKICH.

Organizatorem rejsu był Leszek Dzięgielewski, właściciel dwóch katamaranów, które od maja 2013 pływają po Jeziorze Zegrzyńskim. Pan Leszek został członkiem Lokalnej Grupy Działania w 2012 roku. Obecnie jego firma „Rejsy Dla Ciebie LAGUNA” jest partnerem projektu TERRA, który jest realizowany przez trzy LGD krajowe: Związek Stowarzyszeń „Partnerstwo Zalewu Zegrzyńskiego”, AKTYWNI RAZEM z Łącka oraz Lokalną Grupę Działania – Przyjazne Mazowsze z Płońska. Projekt jest realizowany od jesieni 2012 i będzie trwał do lata 2014.

W spotkaniu na katamaranie wzięli udział przedstawiciele sektora społecznego i gospodarczego z obszaru LGD „Partnerstwo Zalewu Zegrzyńskiego”: właściciele gospodarstw agroturystycznych i rolnych, Fundacja Dziedzictwo Nadbużańskie (skansen w Kuligowie gm. Dąbrówka), Stowarzyszenie Gospodarstw Agroturystycznych „Woda i Las”, Złoty Lin (Wierzbica), Żegluga Mazowiecka (Albatros), Allianz – przedstawiciel branży hotelarskiej oraz naturalnie „Rejsy Dla Ciebie LAGUNA” jako organizator spotkania.

O co chodzi w projekce TERRA?
Obszary trzech polskich LGD, uczestniczących w projekcie cechuje wysoka jak na warunki Mazowsza atrakcyjność turystyczna.  Jednak mimo ich atrakcyjnego położenia w centralnej części kraju, blisko stolicy rozpoznawalność tych obszarów w  skali (kraju, Europy) jest niska. Wynika to z trzech powodów: ograniczonego zakresu oferowanych produktów turystycznych, braku współpracy podmiotów turystycznych w zakresie tworzenia kompleksowych ofert (produktów turystycznych), braku skoordynowanej promocji turystycznej obszarów, w szczególności promocji zagranicznej. Projekt “Tourism for Economic Revival of Rural Areas” odnosi się do wszystkich tych hamulców rozwoju obszaru i ma zdecydowanie innowacyjny charakter.

Jakie działania zostały bądź są nadal realizowane w ramach projektu?
Inkubator Produktów Turystycznych. Celem i zadaniem Inkubatora jest rozwój produktów turystycznych dla każdego z uczestniczących obszarów. Po pierwsze – poprzez zdefiniowanie potencjalnych grup docelowych (rynków) czyli osób, firm, organizacji zainteresowanych korzystaniem z oferowanych przez danego przedsiębiorcę bądź grupę przedsiębiorców usług. Po drugie – opracowanie koncepcji produktów dla tych grup. Określenie zadań dla poszczególnych usługodawców oraz zasad partycypacji w kosztach i przychodach związanych z oferowaniem tych produktów. 
Spotkania klubowe lokalnych podmiotów turystycznych. Celem spotkań jest także  wzajemne poznanie się firm i przeanalizowanie możliwości ich współpracy w ramach każdego obszaru. Spotkania mają charakter otwarty i każdorazowo mogą brać w nich udział wszystkie zainteresowane firmy turystyczne działające na objętych projektem obszarach.
Wizyta studyjna w Finlandii. W dniach 3-7 czerwca lokalni przedsiębiorcy, przedstawiciele trzech partnerskich LGD, biorących udział w projekcie, spotkali się w Finlandii, aby zapoznać się z doświadczeniami tamtejszej branży turystycznej, wzajemnie się poznać i przeanalizować możliwości współpracy.

Leszek Dzięgielewski także uczestniczył w tych wyjazdowych warsztatach. Jak sam twierdzi, chętnie angażuje się we wszelkie tego typu inicjatywy ponieważ sam jest zagorzałym wielbicielem Jeziora Zegrzyńskiego i z wodą związany jest od lat, nie tylko biznesowo ale także z pasji. Chce promować walory naszego regionu, uczyć się, nawiązywać kontakty z ludźmi z branży o profilu turystycznym. To daje nie tylko możliwość promocji mojej firmy, ale może najważniejszy w tym wszystkim jest czynnik ludzki, możliwość wymiany doświadczeń, podpatrzenia konkurencji w tym pozytywnym wymiarze, to daje pozytywnego kopa  i mobilizuje do podejmowania kolejnych wyzwań – podsumowuje Dzięgielewski.

elka